Używany Mercedes Vito II/Viano W639 - awarie i problemy
Mercedes Vito II/Viano W639 to niezaprzeczalny lider w swojej klasie, jeżeli chodzi o stylizację i ofertę wyposażenia. Ze względu na awaryjnego poprzednika samochód nie cieszy się jednak dobrą opinią na rynku aut używanych. Czy te obawy są uzasadnione?
11.12.2013 | aktual.: 30.03.2023 09:57
Używany Mercedes Vito II/Viano W639 – historia modelu
Pierwsza generacja Mercedesa Vito była produkowana w latach 1996-2003. Niemcy trochę się poprawili, wypuszczając na rynek kolejną odsłonę auta. Tym razem wersja dostawcza odziedziczyła nazwę Vito po swoim poprzedniku, a odmiana osobowa otrzymała emblemat z napisem Viano. Auto zostało zaprezentowane na targach motoryzacyjnych w Hanowerze.
W porównaniu z poprzednikiem napęd na przednią oś ustąpił miejsca napędowi na oś tylną. Producent wprowadził także do oferty opcję wyboru długości nadwozia, aby przyszły właściciel mógł je dostosować do swoich potrzeb. W 2010 roku konstrukcja została poddana modernizacji. Zmieniły się reflektory i tylne lampy, przestylizowano też zderzaki. Bardzo dyskretnie zmodernizowano również wnętrze. Tak naprawdę zmiany wizualne są ledwo zauważalne.
Pojawiły się też roszady w jednostkach napędowych, ale i tutaj próżno szukać rewolucji. Oprócz tego wyeliminowano dotychczasowe niedociągnięcia, dzięki czemu egzemplarze po liftingu sprawiają już znacznie mniej problemów w eksploatacji. Od czasu modernizacji samochód wciąż produkowany jest w Chinach, Hiszpanii i Meksyku.
Mercedes Viano brał udział w kilku prestiżowych rajdach. W 2006 roku pojechał w Rajdzie Dakar jako pojazd serwisowy. Rywalizował też w Rallye Aicha des Gazelles 2009 (rajdzie, który odbywa się w opuszczonej części Maroka), gdzie za sprawą Jeanette James i Anne-Marie Ortoli odniósł zwycięstwo w swojej klasie. Samochód zdobył też wiele nagród, w tym Van of the Year (w 2005 roku) oraz Arctic Van Test (w latach 2007-2008).
Używany Mercedes Vito II/Viano W639 – silniki
Benzynowe:
- V6 3,2 (190-218 KM)
- V6 3,5 (258 KM)
- V6 3,7 (231 KM)
Diesla:
- R4 2,1 (109, 116, 136, 150-163 KM)
- V6 3,0 (204-224 KM)
Nowoczesne silniki Diesla nie grzeszą trwałością, nikogo więc nie powinno dziwić, że zwykle polecamy jednostki benzynowe. Niestety, w przypadku Mercedesa Vito II/Viano benzyniaków na rynku jest garstka. Wybór jest więc prosty: albo diesel, albo inne auto. Który silnik jest mniej awaryjny? Na pewno nie 2,1-litrowy motor z rodziny CDI, w którym nie dość, że szwankuje elektronika sterująca i układ wtryskowy, to jeszcze w skrajnych przypadkach może dojść nawet do wypalenia dziury w tłokach.
Nieco mniej problemów sprawia silnik V6, ale i w nim z czasem mogą pojawić się usterki typowe dla diesli. Jeśli wybrany przez Was egzemplarz ma już za sobą dystans około 200 000 km, trzeba liczyć się ze sporym ryzykiem wystąpienia awarii. Spalanie? Rzędowa czwórka w miejskiej dżungli zużywa od 11-12 l/100 km, motor V6 w takich samych warunkach spala nawet ponad 13 l/100 km. Wiele zależy jednak od stylu jazdy.
Używany Mercedes Vito II/Viano W639 – dane techniczne
Mercedes Vito II/Viano, podobnie jak większość typowo osobowych modeli marki, jest dostępny w wersjach z napędem na tylną oś lub z układem 4x4 4MATIC. Niestety, napęd na 4 koła można łączyć tylko z wybranymi wersjami wysokoprężnymi i nie obejmuje on żadnego z benzyniaków. Do wyboru jest 5-biegowa skrzynia automatyczna i 6-stopniowa ręczna.
Zarówno z przodu, jak i z tyłu zastosowano w pełni niezależne układy zawieszenia. Bezpieczeństwo? W testach zderzeniowych przeprowadzonych przez instytut Euro NCAP w 2008 roku wersja osobowa Viano uzyskała dość przeciętny wynik 4 gwiazdek. Od auta z gwiazdą w logo oczekuje się więcej.
Używany Mercedes Vito II/Viano W639 – typowe usterki
Największym mankamentem Mercedesa Vito II/Viano, podobnie jak wielu innych modeli marki z tego okresu, jest marne zabezpieczenie przed korozją. Rdza najszybciej pojawia się na tylnej klapie bagażnika.
Spotykane są także pojedyncze przypadki trwałego uszkodzenia skrzyni biegów. Zdarzają się problemy z oprogramowaniem przekładni – niepokojące dźwięki i słyszalne wibracje w czasie zmiany biegów.
Użytkownicy Mercedesa Vito II/Viano skarżą się na kłopoty ze stacyjką, która utrudnia uruchomienie auta. Zacinający się centralny zamek, odmawiające posłuszeństwa elektryczne szyby czy szwankujący mechanizm elektrycznie otwieranych drzwi to kolejne wady, które mogą niemile zaskoczyć niejednego użytkownika tego modelu.
Trwałością nie grzeszą również podzespoły przedniego zawieszenia oraz elementy zawieszenia pneumatycznego w bogatszych wersjach. Niekiedy zawodzą łożyska podpory wału napędowego.
Z kolei na wyświetlaczu komputera pokładowego z czasem zanikają cyfry i litery. Autoryzowany serwis proponuje jego wymianę na nowy, ale znacznie taniej jest go zregenerować. Są w Polsce warsztaty, które naprawiają wyświetlacz za ułamek ceny nowego z ASO i dają na taką usługę nawet gwarancję.
Używany Mercedes Vito II/Viano W639 – naszym zdaniem
Pierwsza generacja Mercedesa Vito nigdy nie cieszyła się zbyt dobrą opinią. Największą bolączką niemieckiego vana była korozja, która bez litości atakowała niemal wszystkie elementy nadwozia i nie tylko. W przypadku Vito II/Viano W639 jest nieco lepiej: rdza atakuje ze znacznie mniejszą siłą, nie zapominajmy jednak, że konstrukcja jest młodsza.
W porównaniu z poprzednikiem poprawiono też jakość materiałów. We wnętrzu co prawda nadal dominują twarde plastiki, ale do ich spasowania nie można mieć zastrzeżeń. Nic już nie trzeszczy, nie piszczy, nie stuka.
Narzekać można za to na zbyt twarde zawieszenie, słabe wyciszenie wnętrza przy wyższych prędkościach oraz wysokie koszty serwisu. Mercedesowi Vito II/Viano nie brakuje jednak zalet. Szeroka oferta silnikowa z mocnymi dieslami, bogate wyposażenie (dotyczy przede wszystkim wersji Viano), atrakcyjny wygląd, dobre własności jezdne, a także ogromne wnętrze to niezaprzeczalne atuty niemieckiej konstrukcji.