Tylna belka - objawy zużycia, czy opłaca się naprawiać?

Konstrukcja tylnej belki skrętnej we francuskich samochodach Peugeot, Citroen i Renault – drążki skrętne oraz ułożyskowanie wachaczy nie jest prostą konstrukcją. Zastosowanie tego rozwiązania w modelach 206, 306, Partner czy Berlingo powoduje wysoki komfort jazdy oraz bardzo dobrą przyczepność pojazdu na drodze, w szczególności na zakrętach.

Wymiana tylnej belki
Wymiana tylnej belki
Platforma Autokult

29.08.2019 | aktual.: 22.03.2023 18:15

Zawieszenie jest jedną z najważniejszych punktów konstrukcji samochodu. Tylna belka nie tylko dźwiga na sobie znaczną część ciężaru auta, ale także odpowiada za prawidłową geometrię kół i bezpieczeństwo, pełniąc przy okazji również ważne funkcje w układzie jezdnym. Zużycie lub awaria tego elementu powoduje wyraźny spadek komfortu jazdy i wpływa na prowadzenie pojazdu oraz uszkodzenie kolejnych części. Nie możemy bagatelizować sygnałów zużycia tylnej belki. Jak je rozpoznać i co można z tym zrobić?

Funkcjonalne rozwiązania tylnej belki w samochodach francuskich marek

Najważniejsze marki samochodów rodem z Francji - Peugeot, Citroen i Renault - korzystają z bliźniaczego rozwiązania (belki skrętnej), które łączy w sobie różne funkcje. Zdania na temat tej konstrukcji są podzielone, jednak auta te jeżdżą po drogach całego świata, wykorzystując prosty patent, który dodatkowo zapewnia doskonałą amortyzację i wysoki komfort podróży. Zamiast tradycyjnych sprężyn zastosowano tutaj drążki skrętne oraz łożyska na wahaczach, które mogą się niezależnie obracać, dzięki czemu ich zasięg ruchu jest dużo większy.

Objawy zużycia tylnej belki w Peugeot 206 i innych francuskich autach

Kiedy usłyszymy wyraźne, stukające odgłosy, dobiegające od strony tylnego zawieszenia (gdy na przykład pokonujemy wyboje lub nierówny teren), możemy być pewni, że łożyska wahaczy dają sygnał o swoim zużyciu. Dzieje się tak wtedy, gdy skorodowane i zanieczyszczone czopy kruszą ścianki łożysk i wyrabiają luzy w osi, wykrzywiając jej linię. Także inne objawy uszkodzenia w Peugeot Partner czy Citroenie Berlingo, takie jak trzaski, piski lub skrzypienie, wyraźnie zlokalizowane z tyłu auta, mogą zasugerować, że czas już pomyśleć o naprawie lub wymianie drążkowego zawieszenia. Kiedy tył auta wyraźnie się zapada, a koła znajdują się głęboko pod linią błotników, oznacza to, że nasz samochód stracił nawet minimalną amortyzację. W tej sytuacji dalsza eksploatacja samochodu jest niebiezpieczna.

Nie warto ryzykować jazdy z uszkodzonym elementem zawieszenia

Czy można jeździć z uszkodzoną belką skrętną? Gdy zawodzi tylna belka w naszym aucie i pojawiają się objawy usterek to ostatni moment, by wziąć się za naprawę szkód. Chodzi już nie tylko o brak amortyzacji czy ryzyko uszkodzenia innych elementów, ale przede wszystkim o utratę kontroli nad autem, ponieważ samochód stopniowo traci geometrię, a tylne koła nie trzymają linii prostej, czyniąc go niestabilnym na zakrętach. Z każdym przejechanym kilometrem oś coraz bardziej ulega deformacji, co powoduje znaczne utrudnienia w przeprowadzeniu napraw.

Na czym polega regeneracja zawieszenia?

Wymiana całej części będzie dość dużo kosztować. Dlatego o wiele bardziej opłaci się jej regeneracja. W przypadku niektórych samochodów wystarczy wymiana kilku części: łożysk igiełkowych, czopów i uszczelniaczy. Poza tym należy bardzo dokładnie oczyścić cały element: odrdzewić, wypiaskować i pomalować, zabezpieczając go w ten sposób przed działaniem wody i ziemi przez kolejne lata eksploatacji.

Tylna belka
Tylna belka

Ważne będzie również sprawdzenie poziomu osiowości całej belki. Jeśli regeneracja belki tylnej zacznie się zbyt późno, efektem odkształceń będzie skrzywienie i utrata osi z powodu pogłębiającego się luzu. Wtedy naprawa będzie bardziej złożona. Przed wymianą tulei należy wyprostować i wypoziomować belkę przy pomocy oryginalnych urządzeń hydraulicznych. Niezależnie od tego trzeba dokonać opisanej regeneracji wahaczy – zainstalować nowe tuleje z uszczelkami i zamontować nowe łożyska i drążki skrętne.

Wielu domorosłych mechaników próbuje przeprowadzić naprawę bez demontażu tylnego układu zwieszenia. Tę czynność powinniśmy powierzyć warsztatowi, który specjalizuje się w regeneracji belki tylnej, dysponując specjalistycznymi narzędziami oraz ściągaczami hydraulistycznymi. Specjaliści mają umiejętność rozmontowania układu na części bez użycia młotka, który może uszkodzić strukturę elementów amortyzacji. Potrafią to zrobić mechanicy z tylnabelka.com, którzy dodatkowo udzielają okresowej gwarancji bez limitu kilometrów.

To się opłaca - poznaj ceny belek gotowych do montażu

Solidnie i fachowo przeprowadzony remont sprawi, że do samochodu z powrotem trafi belka nieustępująca jakością fabrycznie nowej części. Taką pewność daje nam oferta firmy tylnabelka.com, która udziela trzech lat gwarancji bez limitu kilometrów na każdą zregenerowaną tylną belkę.

Poniżej znajdują się przykładowe ceny belek gotowych do montażu dla popularnych modeli samochodów.

PEUGEOT106650 zł
206650 zł
306650 zł
Partner650 zł
RENAULTKangoo650 zł
Laguna650 zł
Megane650 zł
Megane Scenic650 zł
CITROENBerlingo650 zł
Saxo650 zł
Xsara650 zł
Xsara Picasso650 zł

[Ceny z serwisu https://tylnabelka.com/ uwzględniają zwrot starej belki]

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)