Taki powinien być Black Series? – HMS C 63 AMG Kompressor Stage 3 (2011)
Ostatnio Mercedes zaprezentował model C 63 AMG Coupé Black Series, mający 6,2-litrowy silnik o mocy 517 KM. To auto wypada jednak blado przy 670-konnym C 63 AMG przygotowanym przez HMS, który mógłby być fabryczną wersją Black Series z nadwoziem typu sedan.
11.08.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:08
Seryjne C 63 AMG sedan i coupé dzielą ten sam 6,2-litrowy silnik o ośmiu cylindrach, który w zależności od modelu rozwija moc 457 KM (w sedanie) oraz 517 KM (w coupé Black Series).
W sedanie 457 KM osiągane jest przy 6800 obr./min, a 600 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy 5000 obr./min. Dostępny jest też firmowy pakiet Performance, w którym auto podkręcono do 487 KM.
Ponad 1700-kilogramowy samochód potrzebuje tylko 4,70 s, aby osiągnąć prędkość 100 km/h, i zaledwie 10,30 s na rozpędzenie się do 160 km/h. Prędkość maksymalna jest ograniczona do 250 km/h.
Już za 950 euro tuningowa firma HMS może zdjąć ogranicznik prędkości, ale to jedynie początek tego, co oferuje tuner. Pakietów tuningowych jest aż 8, z czego w trzech montowana jest sprężarka mechaniczna. To właśnie ta ostatnia, najwyższa wersja jest przedmiotem dzisiejszego opisu.
Na szczycie tuningowej hierarchii w HMS znajduje się zestaw Kompressor Stufe 3. W jego ramach instalowane są: sprężarka mechaniczna, nowe wtryskiwacze, międzystopniowa chłodnica powietrza doładowującego, sportowy filtr powietrza, sportowy „wydech”, oraz wymieniana jest pompa cieczy chłodzącej i chłodnica. Oczywiście niezbędne jest też nowe zaprogramowanie sterownika silnika.
To wszystko kosztuje niespełna 28 tys. euro, a efekt jest imponujący, bo wóz może się pochwalić mocą 670 KM i maksymalnym momentem obrotowym 867 Nm. Niestety, nowe osiągi samochodu nie zostały podane, ale łatwo sobie wyobrazić, że prędkość maksymalna przekracza 300 km/h.
HMS zmieniło nieco nadwozie auta. Zamontowano przedni, szerszy zderzakospojler z diodami elektroluminescencyjnymi służącymi za światła do jazdy dziennej, poszerzenia błotników, tylny „dyfuzor” oraz sporych rozmiarów listwę na pokrywie bagażnika. Części wykonano z włókna węglowego.
Szersze błotniki były potrzebne do zmieszczenia pod nimi szerszych niż seryjne kół. Te mają szerokość 255 milimetrów (opony) z przodu i 285 mm z tyłu. Opony są zakładane na felgi 8,5 x19” (przód) i 10,0 x 19” (tył).
Za przednimi felgami znajduje się wzmocniony układ hamulcowy, którego wentylowane i nawiercane tarcze hamulcowe mają średnicę 405 mm. Jeszcze głębiej kryje się nowe zawieszenie KW Clubsport, którego amortyzatory mają pełną regulację.
Firma HMS zrezygnowała z tuningu kabiny pasażerskiej.
Komplet przeróbek identycznych jak w tym samochodzie to spory wydatek. Wszystko z montażem kosztuje prawie 50 000 euro. W zamian dostajemy najmocniejszego Mercedesa C (pomijam Brabusa C V12 Bullit) na pewno mającego świetne osiągi.
Na koniec pozostaje pytanie, czy nie tak właśnie powinien wyglądać seryjny Mercedes-Benz C 63 AMG Black Series z nadwoziem typu sedan?
Dane techniczne
- Typ: V8, 90supo/sup, M156
- Ustawienie: Z przodu, wzdłużnie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 6208 cmsup3/sup
- Doładowanie: Kompresor
- Moc maksymalna: 670 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 107,93 KM/l (seryjny – 73,62 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 867 Nm
- Skrzynia biegów: 7-biegowa, automatyczna 7G-Tronic SpeedShift
- Typ napędu: Na tylne koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 360 mm
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 330 mm
- Koła przednie: 8,5 x19”
- Koła tylne: 10,0 x 19”
- Opony przednie: 255/35 R 19
- Opony tylne: 285/30 R 19
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1730 kg
- Stosunek masy do mocy: 2,58 kg/KM (seryjny – 3,79 kg/KM)
- Długość: 4707 mm
- Szerokość: 1795 mm
- Rozstaw osi: 2765 mmblock position=\inside7491/block
Źródło: HMS