SEAT Leon 2 generacji

Generacja
SEAT Leon 2 generacji

Seat Leon drugiej generacji jest na rynku już od 2005 roku i jak dotąd hiszpańska marka nie zapowiedziała oficjalnie daty wprowadzenia na rynek jego następcy. Podobnie jak poprzednik występuje jedynie jako 5-drzwiowy hatchback, nie ma wersji 3-drzwiowej. Leon drugiej generacji bazuje na VW Golfie V. Jednak jego stylistyka jest dużo odważniejsza od linii niemieckiego brata (również od Golfa VI). Wystarczy wspomnieć o klamkach tylnych drzwi wkomponowanych w tylne drzwi (pomysł rodem z Alfy Romeo) czy o wycieraczkach chowających się w przednich słupkach.

Samochód został zaprojektowany przez Waltera de’Silvę, znanego z projektów aut takich jak Alfa Romeo 156 czy 147. Dzięki pomysłom włoskiego projektanta nadwozie Leona wytrzymuje próbę czasu i nawet po ponad 5 latach produkcji może się podobać. Mimo dość twardo zestrojonego zawieszenia komfort jazdy niewiele traci. Pozycja za kierownicą jest wzorowa, ilość miejsca z przodu i z tyłu również. Denerwować może jedynie widoczność, którą ograniczają dość grube słupki i niewielka powierzchnia bocznych szyb. Oprócz skrzyni manualnej dostępny jest też znany i sprawdzony dwusprzędłowy automat DSG. Gama silników jest na tyle bogata, że każdy znajdzie coś dla siebie. Na niektórych rynkach (w tym na polskim) Leon oferowany jest ze słabą jednostką benzynową o mocy 86 KM. To propozycja dla tych, którym nigdy się nie spieszy. Dla kierowców z fantazją przygotowano za to 200-konną benzynową wersję Formula Racing (później 211 KM) lub jej odpowiednik na olej napędowy o mocy 170 KM. Do 2009 roku na szczycie gamy Leona stał Leon Cupra o mocy 241 KM, jednak został zdetronizowany przez Cuprę R o mocy 265 KM z elektroniczną szperą XDS. Jest też coś dla spokojniejszych, ale nie niedzielnych kierowców. Wśród benzyniaków są jednostki wolnossące o mocach 102 KM (1,6 MPI) i 150 KM (2,0 FSI), obie jednak zostały wycofane na rzecz jednostek turbodoładowanych. Najmniejsza z nich to niewiele ponad litrowy silnik 1,2 TSI (moc 105 KM), potem 1,4 TSI o mocy 125 KM, 1,8 TSI z już pokaźnymi 160 KM i w końcu silnik 2,0 TFSI występujący przy okazji wersji FR i Cupra w różnych wariantach mocy. Co ciekawe, Volkswagen nie pozwolił Seatowi na umieszczenie w ofercie Leona podwójnie doładowanego silnika 1,4 TSI, który jest w ofercie bliźniaczego Golfa, ale też w przypadku Seata Alhambry drugiej generacji. Dla miłośników silników Diesla Seat przygotował trzy pojemności: 1,6, 1,9 lub 2,0. Moce to 90 lub 105 KM dla silnika 1,9 TDI PD poprzez te same 105 KM, ale z silnika 1,6 TDI CR i 140 KM (2,0 TDI PD) aż do 143 KM i 170 KM z silnika o oznaczeniu 2,0 TDI CR.

Leon drugiej generacji przeszedł drobny facelifting w marcu 2009 roku. Przeprojektowano wtedy zderzaki, zmodyfikowano grill i lampy, powiększono tylną szybę, a we wnętrzu pojawiły się lepsze materiały wykończeniowe. Przeprojektowano też konsolę środkową, zmieniono kierownicę, na liście wyposażenia dodatkowego pojawił się XDS, zwiększono moc silnika 2,0 TFSI z 200 do 211 KM, a silnik 2,0 TDI (170 KM) otrzymał Common Rail, do oferty skrzyń biegów dodano 7-biegową przekładnię DSG.

Seat Leon II może poszczycić się bogatą tablicą z nagrodami: Red dot przyznana w 2006 r., Best Car of the Year 2009, Firmenauto des Jahres 2006 od niemieckiego magazynu „Firmenauto”, Car of the Year 2006 (Dania), Diesel Car of the Year 2006 w Szkocji dla Leona FR 2.0 TDI 170 KM, Auto 1 przyznana przez „AutoBild” w Hiszpanii w 2006 r., University Car of the Year 2007 (Hiszpania, wybór studentów), Hellenic Car of the Year 2007 i GTI of the Year 2006-2007 przyznana w Grecji dla Leona Cupry przez magazyn „4-Trohoi”.

Smaczku Leonowi dodaje też to, że występuje (odpowiednio zmodyfikowany) w wyścigach World Touring Car Championship (WTCC). Został nazwany Toledo Cupra i zastąpił właśnie faktyczne Toledo II. Ważniejsze modyfikacje dotyczyły głównie silnika, który wymieniono na wyścigowy silnik osiągający ponad 260 KM. Do tego zaimplementowano sekwencyjną skrzynię biegów Hewland, która nie ma nic wspólnego ze znaną z koncernu VW dwusprzęgłową DSG. Dodano też odpowiedni pakiet aerodynamiczny dla zwiększenia docisku.

3.73
Ocena na postawie 24 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaSEAT
ModelSEAT Leon
Produkcja od2005
Produkcja do2012

Inne generacje SEAT Leon

Inne modele SEAT

Oceny użytkowników (1)

SEAT Leon 2 generacji: newsy, testy i recenzje

Opel Grandland X - test w wersji Grand

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie