Audi A3 8L

Generacja
Audi A3 8L Zobacz 6 zdjęć

Pierwsza generacja Audi A3 zadebiutowała w 1996 roku i produkowana była do roku 2003, kiedy to na rynek wszedł jej następca. Samochód pod wieloma względami stanowił wzór do naśladowania dla konkurentów w swojej klasie.

Jak na auto segmentu C zachwycał solidnością, a w szczególności rozwiązaniami konstrukcyjnymi oraz bogatymi możliwościami konfiguracji przy zakupie. Producent oferował bowiem ciekawą gamę jednostek napędowych, która obejmowała silniki benzynowe wolnossące, a także zasilane turbosprężarką i oczywiście turbodiesle.

Wśród benzyniaków do wyboru była jednostka 1,6 o mocy 102 KM, dwudziestozaworowa 1,8 (125 KM) oraz jej dwie odmiany turbodoładowane o mocach 150 KM i 180 KM. A3 można było nabyć również z dieslem 1,9 TDI pod maską, który w trakcie produkcji modelu doczekał się czterech odmian (90- i 110-konna, zasilane pompą rozdzielaczową oraz 101- i najmocniejsza 130-konna, w których zastosowano pompowtryskiwacze). Silniki 1,8 T (turbo) oraz najmocniejszy diesel dostępne były w konfiguracji z automatyczną skrzynią biegów tiptronic, a także z napędem na cztery koła quattro.

Przez pierwsze 3 lata produkcji Audi A3 sprzedawano jedynie w wersji trzydrzwiowej. Wersja 5-drzwiowa weszła do sprzedaży w 1999 r. Mimo to samochodu nadal nie można było nazwać rodzinnym. Na tylnej kanapie nie było wiele miejsca na nogi, a bagażnik o pojemności 350 l nie należał do największych; w wersjach quattro kurczył się jeszcze do 270 l. W roku 2000 samochód przeszedł niewielki lifting. Zmiany objęły między innymi kształt grilla, reflektory i klamki, we wnętrzu pojawiła się nowa kierownica i uchwyt na kubek.

Audi A3 bazowało na płycie podłogowej Golfa czwartej generacji. Zawieszenie pozostawiało wiele do życzenia w kwestii komfortu, ale miało jedną ważną zaletę - gwarantowało świetne prowadzenie samochodu. Poza tym nie można niczego zarzucić jego trwałości. Po paru latach użytkowania żywotność tracą gumki stabilizatora, sworznie wahaczy czy silentblocki, nie są to jednak usterki drogie w naprawie. Bolączką silników benzynowych była pompa wodna, w dieslach szwankowały przepływomierze powietrza, koła zamachowe dwumasowe, a w mocniejszych wersjach zawodziły turbosprężarki.

Awaryjność samochodu była na przyzwoitym poziomie, na jeszcze większym – solidność wykonania. Rzecz jasna po kilku latach eksploatacji są przetarcia tu i ówdzie, jednak w środku nie powinno nic trzeszczeć. Całość jest dobrze i elegancko spasowana, a miejsce pracy kierowcy stanowi wzór do naśladowania w kategorii ergonomia. Zegary i wskaźniki są czytelne, a sterowanie funkcjami nie przysparza najmniejszych problemów. Z wysoką ergonomią w parze idzie prosta tablica rozdzielcza, bez stosowanych na siłę zabiegów upiększających, co - jak się z czasem okazało – ma swoich zwolenników do dziś.

Pierwsza generacja modelu A3 od początku produkcji nie należała do najtańszych, a dzięki renomie marki i temu, że była to udana konstrukcja, spadek wartości samochodu wraz z wiekiem jest niewielki. Kilkuletnie dziś egzemplarze nadal utrzymują wysokie ceny. Mimo to zainteresowanie nimi jest ciągle wysokie.

Auto kusi niebanalną, ponadczasową stylistyką. Sylwetka A3 podobała się zarówno ustatkowanym osobom, ceniącym praktyczne i solidne samochody, jak i fanom tuningu, którzy chętnie modyfikowali ten model Audi.

Jeśli komuś zależy na samochodzie ekonomicznym, zapewniającym przyzwoite osiągi, powinien wybrać benzynowy silnik 1,6 (nie jest drogi w eksploatacji) lub diesla 1,9 TDI. Są to najczęściej polecane silniki. Amatorom szybkiej jazdy do gustu przypadną mocniejsze jednostki, jednak koszty ich użytkowania będą z pewnością wyższe.

Dla żądnych emocji Audi wprowadziło w 1998 roku sportową odmianę o nazwie S3. Samochód seryjnie wyposażony w napęd quattro miał silnik 1,8 turbo o mocy 209 KM, która po pewnym czasie została podwyższona do 225 KM. Wersja ta wyróżnia się sportowym pakietem stylistycznym oraz bogatszym wyposażeniem. Oprócz znakomitego silnika S3 ma układ jezdny adekwatny do sportowych osiągów. Nastawy zawieszenia gwarantują dobre prowadzenie. W modelu zastosowano 17-calowe koła oraz wentylowane tarcze hamulcowe.

4.42
Ocena na postawie 42 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaAudi
ModelAudi A3
Produkcja od1996
Produkcja do2000

Wybrane wersje Audi A3 8L

Inne generacje Audi A3

Inne modele Audi

Audi A3 8L: newsy, testy i recenzje

Škoda Safety - Bezpieczne przewożenie dzieci w aucie!

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie