Używane Audi A3 8V (2012-2020) – opinie i typowe usterki
Trzecia generacja kompaktowego modelu Audi jest tożsama z siódmą Golfa, czyli najbardziej udaną generacją kompaktu Volkswagena. Po bolączkach, jakie dotknęły poprzednika przed liftingiem, Audi A3 8V okazuje się nad wyraz udane i mało problematyczne.
26.11.2022 | aktual.: 27.11.2022 11:59
- Roczniki: 2012-2020 (lifting 2016 i 2018 r.)
- Ceny rynkowe: 40-130 tys. zł
- Awaryjność: niska
- Koszty eksploatacji: przeciętne
- Wersje nadwoziowe: hatchback 3- i 5-drzwiowy, sedan, kabriolet
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Silniki Audi A3 8V:
- Benzynowy 1.0 TFSI (115 KM)
- Benzynowy 1.2 TFSI (105 i 110 KM)
- Benzynowy 1.4 TFSI (116, 122, 125, 140, 150 KM)
- Benzynowy 1.5 TFSI (150 KM)
- Benzynowy 1.8 TFSI (180 KM)
- Benzynowy 2.0 TFSI (190 KM)
- Diesel 1.6 TDI (105, 110, 116 KM)
- Diesel 2.0 TDI (150 i 184 KM)
- Hybryda plug-in benzynowa e-tron 1.4 TFSI (204 KM)
Dodatkowo od 2018 r. Audi zaczęło stosować zupełnie nowe oznaczenia wersji napędowych
- Benzynowy 30 TFSI – 1.0 TFSI (116 KM)
- Benzynowy 35 TFSI – 1.4 TFSI (150 KM)
- Benzynowy 40 TFSI – 2.0 TFSI (190 KM)
- Benzynowy hybryda plug-in 40 e-tron – 1.4 TFSI (204 KM)
- Diesel 30 TDI – 1.6 TDI (116 KM)
- Diesel 35 TDI – 2.0 TDI (150 KM)
- Diesel 40 TDI – 2.0 TDI (184 KM)
Po bardzo różnie zapamiętanej generacji 8P modelu A3, w 2012 roku przyszedł czas na nową, bardziej dojrzałą i przede wszystkim poprawioną pod kątem układów napędowych konstrukcję. Audi zaprezentowało swojego kompakta w tym samym roku, w którym karierę rozpoczął Golf VII.
Koncepcja auta się nie zmieniła, ale dało się zauważyć poprawioną jakość materiałów wnętrza oraz jego większą przestronność. Jeszcze lepiej dopracowano ergonomię obsługi. Urósł także bagażnik, który w popularnym hatcbacku z pięcioma drzwiami ma 380 l pojemności. Dodano też elegancką wersję sedan, dłuższą o ok. 10 cm, z pojemniejszym bagażnikiem 425 l.
Po kłopotach z wczesnymi silnikami TFSI oraz nową rodziną TDI, w A3 8V zadebiutowały tylko udoskonalone silniki, które nie mają już wad fabrycznych. Do najbardziej polecanych i optymalnych należą benzyniaki 1.4 TFSI oraz 2.0 TFSI o mocy 190 KM. Szczególnie ten pierwszy zasługuje na pochwałę, bo jego dobre osiągi idą w parze z bardzo niskim zużyciem paliwa.
Jeśli celujecie w tańsze i słabsze wersje, to wybór 1.2 TFSI też nie jest błędem. Na razie dobrze spisuje się także najnowszy benzyniak 1.5 TFSI. Jedynym benzyniakiem wysokiego ryzyka jest sławetny 1.8 TFSI. Motor ten wycofano z produkcji w 2016 r.
Z diesli trudno wytypować lepsze i gorsze jednostki pod względem usterkowości, bo konstrukcyjnie 1.6 i 2.0 TDI są bardzo podobne. Szczególnie dobrze sprawdza się słabszy wariant 2.0 o mocy 150 KM. Niczego mu nie brakuje i potrafi zrobić ogromny przebieg. Szczególnie w dieslach należy pilnować wymiany napędu rozrządu. Znane są przypadki jego zerwania, pomimo że na liczniku nie pojawił się jeszcze przebieg 200 tys. km. Należy to robić co 5-6 lat, niezależnie od przebiegu.
Hybryda plug-in to oczywiście samochód podwyższonego ryzyka, choć silnik bazowy jest bezproblemowy. Gorzej z układem hybrydowym, który w teorii nie powinien przynosić żadnych usterek, a nierzadko się zawiesza, a nawet uszkadza. To może być wynik popowodziowej historii egzemplarzy sprowadzonych. Przy umiejętnym korzystaniu z e-trona, można cieszyć się osiągami lepszymi od najmocniejszego diesla i podobnym zużyciem tańszego paliwa.
Jedyny kłopotliwy element konstrukcji układu napędowego to przekładnia dwusprzęgłowa S-tronic. Szczególnie wersja 7-biegowa. Jej wytrzymałość określa się na ok. 200 tys. km. Potem potrzebne są dość drogie naprawy. W samochodach po technicznym liftingu w 2018 r. i zmianie nazewnictwa wariantów silnikowych skrzynie S-tronic stały się bardziej ospałe w reakcjach.
Zawieszenie nie ma słabych punktów, choć z tyłu zastosowano konstrukcję wielowahaczową (tylko słabsze wersje mają belkę skrętną). Naprawy nie należą do przesadnie drogich z uwagi na dobrą dostępność części oryginalnych i zamienników. Jedynie wymiana adaptacyjnych amortyzatorów nie należy do najtańszych. Nie można też narzekać na układ hamulcowy. Przy naprawach zawieszenia oraz co ok. dwa lata warto sprawdzić geometrię, szczególnie pod kątem tylnej osi.
Korozja nie jest bolączką tego modelu. Gorzej jest z elektryką. Należy mieć na uwadze, że mamy do czynienia z samochodem nowoczesnym, często wyposażonym w systemy bezpieczeństwa, które mogą wymagać kalibracji. W egzemplarzach z dużym przebiegiem konieczna może być wymiana oświetlenia (diodowe). Słabszym punktem jest elektronika. Zawieszają się multimedia, psują mechanizmy wysuwania ekranu. Błędy wyskakujące na zegarach nierzadko nie pokrywają się z faktyczną usterką.
Typowe usterki w Audi A3 8V:
- Usterki multimediów
- Przepalające się diody LED w oświetleniu
- Usterki nastawnika turbosprężarki w 1.2 TFSI
- Starzejące się paski rozrządu (duża wytrzymałość – duże ryzyko)
- Wycieki z pomp cieczy w TDI
- Problemy ze skrzyniami S-tronic
- Rozregulowująca się geometria zawieszenia wielowahaczowego
Czego szukać: wersji z silnikiem 1.4 TFSI
Czego unikać: Wersji z silnikiem 1.8 TFSI
Optymalna kwota na zakup: od 50 tys. zł