Volkswagen Touareg 1 generacji

Generacja
Volkswagen Touareg 1 generacji

Pod koniec lat 60. ubiegłego wieku Volkswagen wprowadził do sprzedaży model 181, czyli tzw. Kurierwagen. Była to pierwsza uterenowiona pozycja w ofercie niemieckiego producenta. Nieco później Niemcy zaproponowali Golfa MKII Country, który był z kolei uterenowioną wersją kompaktowego hatchbacka.

Minęło kolejne 20 lat, a Volkswagen zrobił to po raz trzeci, tym razem już nie jako dodatkową odmianę, tylko całkowicie nowy model, którego obecność w ofercie niemieckiego producenta była wymuszona przez nowy trend rozwijający się na rynku motoryzacyjnym.

Touareg, bo taką nazwę dostał ten model, miał wpisać się w segment luksusowych SUV-ów, które wcześniej, w nieco innej formie, można było spotkać głównie na rynku amerykańskim poza Range Roverem i Mercedesem klasy G.

Volkswagen nie chciał jednak budować auta, które nadaje się do poważnych offroadowych przepraw, ale jedynie luksusowy środek transportu dla bardziej majętnych klientów, będących właścicielami domków letniskowych czy ziem w trudniej dostępnych miejscach. Największą grupę odbiorców centrala z Wolfsburga widziała jednak w tych kierowcach, którzy w miejskich korkach chcieli siedzieć pół metra wyżej od innych użytkowników ruchu drogowego.

Właśnie dlatego postanowiono nawiązać współpracę z Porsche, które w tym samym czasie pracowało nad modelem Cayenne. Auta dzielą płytę podłogową i część podzespołów, można więc powiedzieć, że Touareg, który zadebiutował na rynku w 2002 roku, miał być nieco tańszą i mniej prestiżową odmianą Cayenne. Co ciekawe, później na tej samej płycie podłogowej powstało Audi Q7.

Nie oznacza to jednak, że Touaregowi czegokolwiek brakowało. Skórzana tapicerka, automatyczna klimatyzacja, elektrycznie ustawiane fotele, nawigacja satelitarna, a nawet tuner telewizyjny - to auto nie różniło się wyposażeniem od konkurencji z Monachium czy ze Stuttgartu.

Najsłabsza jednostka montowana pod maską Touarega to turbodiesel 2,5 l TDI o mocy 174 KM. Ten silnik dostępny był ze skrzynią manualną, w przeciwieństwie do mocniejszego i najbardziej popularnego diesla 3,0 TDI 225/240 KM.

Volkswagen przygotował jednak coś jeszcze mocniejszego dla fanów jednostek wysokoprężnych. To motor 5,0 V10 produkujący początkowo 313 KM, a po faceliftingu nawet 350 KM. Nie była to jednak najmocniejsza wersja Touarega.

Wśród silników benzynowych, których gamę otwierały motory 3,2 VR6 220/241 KM, 3,6 VR6 280 KM, 4,2 V8 310/350 KM, królowała gigantyczna jednostka W12 o pojemności 6,0 l. Silnik ten produkował aż 450 KM, dzięki czemu ważący 2,5 tony Touareg rozpędzał się do pierwszej setki w czasie poniżej 6 s i osiągał prędkość maksymalną 250 km/h.

W 2006 roku na salonie motoryzacyjnym w Paryżu Volkswagen zaprezentował poliftingową wersję modelu Touareg. Poza wzmocnieniem jednostek napędowych auto przeszło kurację odmładzającą, która wyszła mu na dobre. We wnętrzu także doszło kilka nowych drobiazgów, m.in. kolorowa kamera cofania czy ulepszony system audio.

Do tej pory mało ciekawe przednie reflektory dostały charakterystyczne łezki, które znane były z kilku innych modeli niemieckiego producenta. Ponadto pojawiło się kilka nowinek technicznych, spośród których warto wymienić chociażby aktywny tempomat, dostosowujący prędkość auta do prędkości pojazdu poprzedzającego.

Touareg był także bardzo praktycznym samochodem. Kufer mógł pomieścić od 550 l aż do 1570 l po rozłożeniu tylnej kanapy.

Nieco wcześniej na rynku pojawiła się interesująca wersja Volkswagen Touareg Kong, której premiera zbiegła się z wejściem do kin filmu „King Kong” w 2005 roku. Touareg Kong wyposażony był w kilka chromowanych dodatków, które uatrakcyjniały jego stylistykę.

Ciekawostką była także wersja R50, która weszła na rynek w 2007 roku. Sercem Touarega w tej usportowionej wersji był turbo diesel V10 o pojemności 5,0 l, dzięki któremu auto rozpędzało się od 0 do 100 km/h w 6,7 s. Poza sportowym zawieszeniem z możliwością regulacji wysokości Touareg R50 miał 21-calowe obręcze.

Produkcję Volkswagena Touarega I generacji zakończono w 2010 roku, kiedy to na rynku pojawił się Volkswagen Touareg II generacji.

Bogate wyposażenie, potężne jednostki W12 oraz V10 TDI i atrakcyjne ceny na rynku wtórnym to tylko niektóre z zalet Volkswagena Touarega. Do wad można zaliczyć szybką utratę wartości oraz brak prestiżu, który da się zauważyć, stawiając auto w jednej linii z Audi Q7 czy Porsche Cayenne.

3.74
Ocena na postawie 35 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaVolkswagen
ModelVolkswagen Touareg
Produkcja od2002
Produkcja do2007

Wybrane wersje Volkswagen Touareg 1 generacji

Inne generacje Volkswagen Touareg

Inne modele Volkswagen

Oceny użytkowników (9)

Volkswagen Touareg 1 generacji: newsy, testy i recenzje

Volkswagen Touareg R – czy gama R-ek zostanie zelektryfikowana?

... Choć łatwo mi sobie wyobrazić największego SUV-a Volkswagena w roli tańszego brata Urusa, szanse na mocarny silnik benzynowy w Volkswagenie raczej są niewielkie. Topowy Touareg będzie najprawdopodobniej hybrydą plug-in. ... Podczas rozmowy z ...

miesiąc temu

Jak przygotować się do zimy? Kilka prostych czynności już robi dużą różnicę

Koniec diesli? Nie widać go zza kierownicy Touarega z V8 TDI!

... nowomowie będzie unikał tematu diesli. Tymczasem do Genewy Volkswagen przyjedzie z Touaregiem z V8 TDI pod maską. ... Po jednej z najgłośniejszej z afer motoryzacyjnych wydawało się, że Volkswagen nie będzie kładł takiego nacisku na jednostki ...

9 miesięcy temu

ABT wyręcza Volkswagena i rozpoczyna sprzedaż elektrycznego Caddy

... Volkswagen w swojej ofercie do tej pory mógł pochwalić się tylko jednym elektrycznym autem użytkowym, którym jest e-Crafter. Teraz kolejny model niemieckiej marki doczekał się wersji na prąd ... , jednak jego projektem zajęła się firma ABT ...

tydzień temu

Polski akcent w Volkswagenie ID.3

... Zakłady Volkswagen Poznań, poza produkcją niektórych aut niemieckiej marki, zajmują się także wytwarzaniem elementów do innych modeli, które następnie są wysyłane m.in. do Czech, Brazylii czy Chin. Jedną z tych części jest obudowa silnika ...

4 tygodnie temu

Nowy Volkswagen Touareg to okręt flagowy na techno-sterydach

... Volkswagen pokazał w Chinach trzecią generację Touarega. Wygląda na to, że twórcom tego giganta przyświecała filozofia: więcej, równa się lepiej. Bez wyjątków. ... nie przypisuje oficjalnej europejskiej daty premiery. 347745 Volkswagen Touareg ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie