BMW X5

Model
BMW X5 Zobacz 10 zdjęć

BMW X5 (E53)

BMW X5 serii E53 było pierwszym pojazdem wielozadaniowym (SUV) produkowanym przez markę z Monachium. Wysoka i groźna sylwetka w 1999 roku zachwyciła zdecydowaną większość odbiorców. Pojazd sprawnie łączył dotychczasowy zadziorny charakter i luksus z przyzwoitymi właściwościami terenowymi. Powstał w czasie, gdy Land Rover nadal był własnością BMW, dzięki czemu X5 otrzymał wiele komponentów związanych z jazdą w terenie z wcześniej opracowanego Range Rovera. Mechanika i elektronika zostały przejęte z osobowego modelu serii 5 E39.

Historia powstania X5 E53 sięga wczesnych lat 90., kiedy to Chris Bangle (stylista, który w XXI wieku zasłynął kontrowersyjnymi projektami) przygotował pierwsze szkice SUV-a. Pracował wówczas dla amerykańskiego biura stylistycznego BMW. W 70% rysunki te nie zostały zmienione i auto czerpie z nich garściami. Ponownie przywołując mariaże z Range Roverem, warto wspomnieć, że dwuczęściowa tylna klapa niemal w całości pochodzi od brytyjskiego auta. Samochody miały różnić się jednak charakterem - X5 nadal miał kipieć sportowymi emocjami (stylistom udało się to uzyskać). Pojazd został potraktowany łagodnymi liniami, choć nie brakuje kilku ostrych cięć. Nie pozwalają one zapomnieć, że to BMW.

Samochód składany w fabryce w Greer (Karolina Południowa) mierzył 4666 mm długości, 1872 mm szerokości oraz 1715 mm wysokości, dzięki czemu komplet pasażerów podróżował w wyjątkowo komfortowych warunkach. Wyposażenie stało na bardzo przyzwoitym poziomie (wnętrze w zdecydowanej większości zostało w niezmienionej formie przekopiowane z auta osobowego serii 5 E39). Łatwo spotkać X5 wyposażone w skórzaną tapicerkę, dwustrefową klimatyzację, pełną elektrykę szyb i foteli, szyberdach, aluminiowe felgi, podgrzewane siedzenia, 8 poduszek powietrznych, systemy stabilizujące jazdę (z ABS i kontrolą trakcji na czele), zmieniarkę płyt CD, a nawet nawigację satelitarną czy odtwarzacz DVD.

W 2004 roku auto przeszło lifting, głównie opierający się na zmianie przednich lamp, nowym napędzie na cztery koła oraz odświeżonej gamie silnikowej.

Do napędu X5 E53 służyło 6 jednostek. Gamę benzynowych silników otwierał motor 3,0i, generujący 231 KM. Wyższe modele to już odmiany V8: 4,4i oferował 286 KM, 4,6is (opracowany przez M GmbH) - 347 KM, a 4,8is 360 KM,. Pozwalało to rozpędzić ważące 2275 kg auto do 100 km/h w 6,1 s oraz mknąć nawet 250 km/h, dzięki czemu X5 z tym silnikiem swego czasu nosił miano najszybszego SUV-a świata. Diesle były reprezentowane przez auta o oznaczeniu 3,0d. W pierwszej wersji jednostka ta rozwijała 184 KM, a po modyfikacjach 218 KM. Moc każdego motoru była przekazywana na wszystkie koła za pomocą manualnej 5- lub 6-biegowej skrzyni albo 5-stopniowego automatu. Ciekawą wariacją na temat X5 E53 była odmiana LM, pod której maską znalazł się silnik V12 o mocy 750 KM. Auto niewyróżniające się z zewnątrz potrafiło przejechać tor Nürburgring w czasie 7:50, a więc równo z BMW M3 CSL i szybciej niż Lamborghini Gallardo LP 560-4.

Model produkowany w amerykańskiej fabryce (a przez jakiś czas także w Toluca, w Meksyku) zjeżdżał z taśmy montażowej do 2006 roku, kiedy to został zastąpiony drugą generacją modelu X5, fabrycznie oznaczoną kodem E70.

Plusy:
- atrakcyjna sylwetka nawet kilkanaście lat po debiucie
- bogate wyposażenie seryjne
- ogromna przestrzeń dla pasażerów
Minusy:
- wysokie koszty utrzymania
- podatność na podmuchy boczne przy wyższych prędkościach

BMW X5 (E70)

BMW X5 serii E70 to pojazd sportowo-użytkowy, który w listopadzie 2008 roku zastąpił dotychczasową linię X5 - E53. Samochód pod względem charakteru się nie zmienił - to nadal potężny, elegancki i zadziorny zarazem SUV. Został jednak nakreślony za pomocą łagodniejszych linii, ma też więcej krągłości od poprzednika. Powiększono lampy przednie i tylne oraz grill, a także nieznacznie zmieniono kształt linii bocznej. Pod karoserią i we wnętrzu kryje się kompletnie nowa konstrukcja, bliźniacza z modelem X6, który w zasadzie różni się wyłącznie przemodelowanym nadwoziem.

X5 E70 urosło i obecnie mierzy 4854 mm długości (prawie 17 cm więcej względem E53), 1933 mm szerokości oraz 1776 mm wysokości. Przeznaczone jest do komfortowego przemieszczania się 4 lub 5 osób. Mogą one skorzystać z pojemnego kufra o pojemności 620 l, który w razie potrzeby da się powiększyć do 1750 l, składając oparcia tylnej kanapy. Istnieje także możliwość zamówienia dwóch dodatkowych foteli, chowanych w podłodze bagażnika. Dzięki nim X5 E70 staje się autem siedmioosobowym.

We wnętrzu prawdziwa rewolucja. Samochód zyskał wiele estetycznych linii i załamań deski rozdzielczej, a jakość i spasowanie materiałów to prawdziwy majstersztyk. Nie dziwią połacie skóry w każdym zakątku deski rozdzielczej oraz prawdziwe szlachetne drewno czy aluminium. Przeniesiono drążek zmiany biegów z tunelu środkowego za kierownicę. Lista wyposażenia zawiera pozycje, których próżno szukać nawet w zdecydowanej większości limuzyn: dwu- lub czterostrefową klimatyzację, nawigację satelitarną, panoramiczny dach, elektrycznie sterowane fotele z funkcją masażu, klimatyzowania oraz podgrzewania, systemy Night Vision, iDrive, Head-Up Display oraz dbające o bezpieczeństwo jazdy (m.in. ABS, DTC, ESP), tempomat, 10 poduszek powietrznych, asystenta świateł mijania i drogowych, podgrzewaną kierownicę regulowaną w dwóch płaszczyznach, czujniki parkowania z kamerą cofania, system bezkluczykowy, regulowane zawieszenie z zabezpieczeniem przeciw dachowaniu, zaawansowany sprzęt audio czy nawet odtwarzacz DVD z monitorami w zagłówkach przednich siedzeń.

Do napędu BMW X5 E70 służy 5 jednostek benzynowych oraz 5 diesli. Pierwszą grupę otwiera model 3.0si (od 2008 roku zwany xDrive30i) o mocy 272 KM. Nieco wyżej w gamie stoi oferowany od 2011 roku motor xDrive35i generujący 306 KM oraz xDrive48i (niegdyś 4,8i) z 355 KM pod maską. Kolejne to xDrive50i (V8 Twin Turbo i 408 KM) oraz bardzo pożądany X5 M, przygotowany przez inżynierów z działu sportu M GmbH. Auto rozwijające 555 KM i 680 Nm maksymalnego momentu obrotowego rozpędza się do 100 km/h w niesamowite 4,7 s oraz osiąga 275 km/h. Pojazd oprócz mocnego silnika zyskał również bardziej agresywną stylistykę, wydajniejszy układ hamulcowy oraz zmienione zawieszenie i układ kierowniczy. Wśród jednostek wysokoprężnych znajduje się 3,0d, która gwarantuje 235 KM (od 2008 zwana xDrive30d, po dwóch latach wzmocniona do 245 KM) i spalanie rzędu 8,2 l oleju napędowego na 100 km. Model xDrive35d BluePerformance rozwija 269 KM, a edycja xDrive35d (niegdyś 3,0sd) 286 KM. Na szczycie aut wysokoprężnych stoi odmiana xDrive40d, generująca 306 KM i 600 Nm maksymalnego momentu obrotowego. We wszystkich X5 E70 napęd przekazywany jest na wszystkie koła za pomocą 6-biegowego automatu lub 8-stopniowej sekwencyjnej przekładni, seryjnie montowanej w modelach xDrive50i oraz xDrive35i.

Szybkie fakty
MarkaBMW
TypSamochód osobowy

Generacje BMW X5

Inne modele BMW

BMW X5: newsy, testy i recenzje

BMW X5 M50d - launch control

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie