Suzuki Wagon R 1 generacji

Generacja
Suzuki Wagon R 1 generacji Zobacz 2 zdjęcia

Wagon R to niewielki samochód o rozmiarach aut segmentu A, ale z wysokim nadwoziem typu van, produkowany w Japonii od 1993 roku przez koncern samochodowy Suzuki Motor Corporation.

Historia zmian kolejnych generacji Wagona jest o tyle skomplikowana, że w Japonii przeszedł on znacznie więcej zmian w porównaniu z wersją europejską.

Produkcja pierwszej generacji Wagona zaczęła się w Japonii w 1993 roku. Auto miało mniej niż 3,4 m długości i 1,65 m szerokości. Dzięki takim rozmiarom Wagon mógł być zaliczony do grupy samochodów Kei car, czyli aut, które w Japonii obłożone są niższymi niż normalne wozy podatkami i opłatami.

Niewielkie rozmiary nadwozia utrudniają zabudowanie wnętrza. Aby zapewnić w miarę przyzwoitą przestrzeń, producent zastosował wysokie nadwozie, co umożliwiło inne ustawienie foteli pasażerskich. Siedzenia umieszczono wyżej, a siedziska bardziej poziomo, przez co jadący tym wozem odnosili wrażenie, jakby siedzieli na domowych krzesłach. Fotele dla Japończyków były w sam raz, jednak w Europie okazały się za małe. Wysokie ustawienie siedzeń dawało dobrą widoczność we wszystkich kierunkach.

Wagon został wyposażony w przyzwoitej jakości materiały we wnętrzu. Dokładnie też zostały one spasowane ze sobą, dzięki czemu nawet po wielu latach eksploatacji nie powinno w tym wozie nic skrzypieć. Zabrakło jednak dobrej jakości mat wygłuszających wnętrze. Wysokie nadwozie samochodu sprawia, że stawia ono większe opory podczas jazdy, a przez to opływające je powietrze wywołuje większy hałas we wnętrzu.

Wóz został wyposażony w dwa silniki benzynowe. Pierwszym była 1-litrowa jednostka napędowa o mocy ok. 69 KM, drugim - większy, 1,3-litrowy motor o mocy 76 KM. Na rynku japońskim Wagon dostępny był nie tylko z napędem przednim, ale też na wszystkie koła.

Po czterech latach produkcji, w 1997 roku, auto to pojawiło się na rynku europejskim w bardzo podobnej konfiguracji do wozu japońskiego. W Europie samochód otrzymał nazwę Wagon R. Tymczasem w Japonii rok później przeprowadzono poważną modernizację tego auta i oznaczono je drugą generacją. Wóz jest tam produkowany do 2003 roku, ale w Europie auto to debiutuje w 2000 roku jako bliźniak Opla Agili.

Pełną historię Wagona R+ znajdziesz w opisie modelu drugiej generacji, a tutaj skupię się jeszcze na japońskich modernizacjach.

W 2003 roku w Japonii pokazano wóz trzeciej generacji. Wyposażono go w niewielki silnik o objętości skokowej niespełna 0,7 l. Ten sam motor instalowano między innymi w Suzuki Cappuccino. Pięć lat pod debiucie trzeciej serii Wagona R pojawił się nowy, czwarty już Wagon R, który produkowany jest do dziś.

Model pierwszej generacji dostępny w Europie otrzymał także jednolitrowy silnik benzynowy z turbosprężarką, rozwijający moc 101 KM, co pozwalało rozpędzić małego, pudełkowatego vana do 175 km/h.

Wśród najczęściej wymienianych problemów z Suzuki Wagon R jest szybko korodujące nadwozie. Pierwsze ogniska rdzy pojawiają się zwykle przy tylnych błotnikach. Następnie można znaleźć je na progach. Drugą najczęściej wymienianą uciążliwością jest nieprecyzyjnie i ciężko działająca skrzynia biegów, która potrafi haczyć przy zmianie przełożenia.

Do plusów Wagona R, oprócz doskonałej widoczności w każdym kierunku, należą dobra wentylacja kabiny pasażerskiej i wydajne ogrzewanie.

Suzuki Wagon R pierwszej generacji w Europie furory nie zrobił, jednak stworzył na naszym kontynencie nowy podsegment vanów. Szybko to zauważyła firma Opel, która podjęła współpracę z Suzuki przy projektowaniu Agili pierwszej serii.

4.06
Ocena na postawie 39 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaSuzuki
ModelSuzuki Wagon R
Produkcja od1993
Produkcja do1999

Wybrane wersje Suzuki Wagon R 1 generacji

Inne generacje Suzuki Wagon R

Inne modele Suzuki

Suzuki Wagon R 1 generacji: newsy, testy i recenzje

Suzuki Swace to Corolla z innym znaczkiem, która trafi do Europy

... Ta hybryda to tak naprawdę Toyota Corolla Touring Sports przemianowana na Suzuki Swace. Co ciekawe, auto trafi do Europy, będąc pełnoprawną hybrydą w ofercie marki dotychczas zdominowanej przez tzw. miękkie hybrydy. ... Współpraca Suzuki i ...

tydzień temu

Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja

Suzuki RAV4? Efekt współpracy japońskich producentów już za rok

... Suzuki zaprezentuje w trzecim kwartale 2020 roku nowego SUV-a, będącego wyniki współpracy z Toyotą. Wszystko wskazuje na to, że może być to RAV4 Hybrid ze zmienionym znaczkiem. Ale to jeszcze nie wszystko. ... 28711 Wprowadzenie do gamy Suzuki ...

10 miesięcy temu

Samochód Roku Wirtualnej Polski 2020. Wnętrze Roku: Peugeot 2008

... Kategoria Wnętrza Roku przyniosła w tym roku kilka naprawdę ciekawych, odważnych i dobrze wykonanych kabin samochodów. Największe wrażenie wywarła na nas ta w nowym Peugeocie 2008. ... 38530 ^^^Podczas tegorocznej edycji plebiscytu Samochodu ...

3 tygodnie temu

Suzuki Swift po liftingu. Polskie ceny modelu

... Odświeżone Suzuki Swift właśnie wjeżdża do polskich salonów. Auto dostało kilka nowych, wizualnych detali oraz nowe elementy wyposażenia. Modernizacji poddano też benzynowy motor 1.2 z systemem miękkiej hybrydy. Ile trzeba zapłacić za ...

3 miesiące temu

OC w 2020 roku - czy wiele się zmieniło względem poprzednich lat?

... Rok 2019 był dobrym okresem dla właścicieli aut. Ceny ubezpieczenia OC spadły o 7% w porównaniu do poprzedniego roku. Początek tego trendu zniżkowego zaobserwowano już pod koniec 2017 roku ... . Na przestrzeni ostatnich pięciu lat, średnia cena ...

2 tygodnie temu

Test Suzuki Vitary 1.0 BoosterJet: tak dużo za tak niedużo

... Zawsze staram się w samochodach znaleźć coś ciekawego. Jakiś jeden element, który sprawia, że mogę uzasadnić potrzebę istnienia tego modelu. W Suzuki Vitarze to jednak nie jest takie proste ... 1938 Suzuki Vitara 1.0 BoosterJet (2019) - test ...

4 miesiące temu

Test: Suzuki Ignis Hybrid 4WD - czym naprawdę jest ten maluch?

... Wydaje mi się, że Suzuki Ignis dalej cierpi na kryzys tożsamości. Czy chce być modnym dodatkiem zwracającym uwagę na ulicy? Czy też może mikroSUV-em, który ma napęd na cztery koła? A może autem miejskim, które wjedzie wszędzie? Ignis sprawdza ...

2 miesiące temu

Samochód Roku Wirtualnej Polski 2020: Toyota Supra

... W żadnej kategorii tegorocznego plebiscytu Samochód Roku Wirtualnej Polski zdania nie były tak podzielone, jak przy nagrodzie głównej. Dyskusje trwały do późnych godzin nocnych, jednak w końcu udało nam się osiągnąć wspólny punkt widzenia. I tak ...

2 tygodnie temu

Technologiczny Samochód Roku 2020: Porsche Taycan

... Czym powinien wyróżniać się Technologiczny Samochód Roku? Z jednej strony musi oferować rozwiązania, których próżno szukać u konkurencji. Z drugiej - nie może w nim zabraknąć funkcji, które najbardziej docenią gadżeciarze. Taki właśnie jest ...

3 tygodnie temu

Suzuki Jimny Pickup istnieje, ale kupicie je tylko w Nowej Zelandii

... Najnowsza odsłona Suzuki Jimny fabrycznie jest dostępna tylko w jednej wersji nadwoziowej, która raczej nie stanowi atrakcyjnej propozycji dla chcących przewozić większe ładunki. Nowozelandzki ... pojazdami osobowymi z otwartą przestrzenią ...

6 miesięcy temu

Rodzinny Samochód Roku Wirtualnej Polski 2020: Škoda Kamiq

... Samochód rodzinny to jedna z najważniejszych kategorii w naszym dorocznym plebiscycie Samochodu Roku Wirtualnej Polski. W tym roku do walki o ten tytuł przystąpiło bardzo zróżnicowane grono pretendentów. Wybraliśmy z niego nowego crossovera ...

3 tygodnie temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie