Wagon R to niewielki samochód o rozmiarach aut segmentu A, ale z wysokim nadwoziem typu van, produkowany w Japonii od 1993 roku przez koncern samochodowy Suzuki Motor Corporation.
Historia zmian kolejnych generacji Wagona jest o tyle skomplikowana, że w Japonii przeszedł on znacznie więcej zmian w porównaniu z wersją europejską.
Produkcja pierwszej generacji Wagona zaczęła się w Japonii w 1993 roku. Auto miało mniej niż 3,4 m długości i 1,65 m szerokości. Dzięki takim rozmiarom Wagon mógł być zaliczony do grupy samochodów Kei car, czyli aut, które w Japonii obłożone są niższymi niż normalne wozy podatkami i opłatami.
Niewielkie rozmiary nadwozia utrudniają zabudowanie wnętrza. Aby zapewnić w miarę przyzwoitą przestrzeń, producent zastosował wysokie nadwozie, co umożliwiło inne ustawienie foteli pasażerskich. Siedzenia umieszczono wyżej, a siedziska bardziej poziomo, przez co jadący tym wozem odnosili wrażenie, jakby siedzieli na domowych krzesłach. Fotele dla Japończyków były w sam raz, jednak w Europie okazały się za małe. Wysokie ustawienie siedzeń dawało dobrą widoczność we wszystkich kierunkach.
Wagon został wyposażony w przyzwoitej jakości materiały we wnętrzu. Dokładnie też zostały one spasowane ze sobą, dzięki czemu nawet po wielu latach eksploatacji nie powinno w tym wozie nic skrzypieć. Zabrakło jednak dobrej jakości mat wygłuszających wnętrze. Wysokie nadwozie samochodu sprawia, że stawia ono większe opory podczas jazdy, a przez to opływające je powietrze wywołuje większy hałas we wnętrzu.
Wóz został wyposażony w dwa silniki benzynowe. Pierwszym była 1-litrowa jednostka napędowa o mocy ok. 69 KM, drugim - większy, 1,3-litrowy motor o mocy 76 KM. Na rynku japońskim Wagon dostępny był nie tylko z napędem przednim, ale też na wszystkie koła.
Po czterech latach produkcji, w 1997 roku, auto to pojawiło się na rynku europejskim w bardzo podobnej konfiguracji do wozu japońskiego. W Europie samochód otrzymał nazwę Wagon R. Tymczasem w Japonii rok później przeprowadzono poważną modernizację tego auta i oznaczono je drugą generacją. Wóz jest tam produkowany do 2003 roku, ale w Europie auto to debiutuje w 2000 roku jako bliźniak Opla Agili.
Pełną historię Wagona R+ znajdziesz w opisie modelu drugiej generacji, a tutaj skupię się jeszcze na japońskich modernizacjach.
W 2003 roku w Japonii pokazano wóz trzeciej generacji. Wyposażono go w niewielki silnik o objętości skokowej niespełna 0,7 l. Ten sam motor instalowano między innymi w Suzuki Cappuccino. Pięć lat pod debiucie trzeciej serii Wagona R pojawił się nowy, czwarty już Wagon R, który produkowany jest do dziś.
Model pierwszej generacji dostępny w Europie otrzymał także jednolitrowy silnik benzynowy z turbosprężarką, rozwijający moc 101 KM, co pozwalało rozpędzić małego, pudełkowatego vana do 175 km/h.
Wśród najczęściej wymienianych problemów z Suzuki Wagon R jest szybko korodujące nadwozie. Pierwsze ogniska rdzy pojawiają się zwykle przy tylnych błotnikach. Następnie można znaleźć je na progach. Drugą najczęściej wymienianą uciążliwością jest nieprecyzyjnie i ciężko działająca skrzynia biegów, która potrafi haczyć przy zmianie przełożenia.
Do plusów Wagona R, oprócz doskonałej widoczności w każdym kierunku, należą dobra wentylacja kabiny pasażerskiej i wydajne ogrzewanie.
Suzuki Wagon R pierwszej generacji w Europie furory nie zrobił, jednak stworzył na naszym kontynencie nowy podsegment vanów. Szybko to zauważyła firma Opel, która podjęła współpracę z Suzuki przy projektowaniu Agili pierwszej serii.
Marka | Suzuki |
---|---|
Model | Suzuki Wagon R |
Produkcja od | 1993 |
Produkcja do | 1999 |