Sprawdź samochód online przed zakupem. Nowe narzędzie już dostępne.

SEAT Leon 1 generacji

Generacja
SEAT Leon 1 generacji Zobacz 4 zdjęcia

Seat Leon pierwszej generacji to jeden z najbardziej popularnych modeli hiszpańskiej marki. Był produkowany przez siedem lat, od 1999 do 2006 roku. Plasowany był w popularnym segmencie samochodów kompaktowych (segment C). Leon jest wersją hatchback drugiej generacji modelu Toledo, produkowanej w latach 1998-2004. Co ciekawe, występował on wyłącznie w wersji 5-drzwiowej.

Seat Leon pierwszej generacji to tak naprawdę nic innego jak przebrany VW Golf IV. Zgodnie z filozofią marki Seat nadwozie było stylizowane bardziej agresywnie, a zawieszenie usztywniono w stosunku do Golfa. Leon był też tańszy od kompaktu Volkswagena. Na niektórych rynkach oferowano go z napędem na cztery koła (wyposażony był w sprzęgło Haldex) również pochodzącym od Golfa (z wersji 4Motion). W wersji czteronapędowej oprócz samego napędu inne było także zawieszenie. Standardowy Leon miał z przodu kolumny MacPhersona, a z tyłu belkę skrętną. Napędzany na cztery koła, dysponował z tyłu zawieszeniem wielowahaczowym z drążkiem reakcyjnym.

Mimo sporej popularności pierwszy Leon nie zdołał pobić Golfa w wynikach sprzedaży. Na rynku samochodów używanych cieszy się jednak niesłabnącą popularnością. Trudno się temu dziwić, bo przemawiają za nim świetne właściwości jezdne. Z zajęciem odpowiedniej pozycji za kierownicą również nie ma żadnych problemów dzięki regulacji kierownicy w dwóch płaszczyznach. Zaletą Leona jest też niska awaryjność. Do wad trzeba zaliczyć niezbyt dużą przestrzeń bagażową, a także niedostatek miejsca w drugim rzędzie siedzeń.

Leon oferowany był w wersjach specjalnych poczynając od 179-konnej Cupry, zastąpionej przez 209-konną Cuprę R (potem aż 224 KM). Silniki Diesla również doczekały się kilku ciekawych wersji, najpierw występowała (nie na wszystkich rynkach) 150-konna, czteronapędowa Cupra 4 TDI i potem, z tym samym silnikiem wersja Evolution i Top Sport (później występowała ona jako FR – Formula Racing). W wersjach standardowych wybór silników był bogaty, ale zdecydowanie mniej ekscytujący. Wyjątek stanowiła wersja z widlastą szóstką o mocy 204 KM (2,8 V6 24V). Mniejszą moc w stosunku do Cupry R wynagradzała znacznie przyjemniejszym brzmieniem silnika. W Leonie występował też ciekawy silnik V5 o pojemności 2,3 l i mocy 170 KM, nie zdobył on jednak dużej popularności, oferowany był też na niewielu rynkach. Poza ww. silnikami wśród jednostek benzynowych znalazł się silnik o pojemności 1,4 l o skromnej mocy 75 KM, który był chyba nieporozumieniem w sportowo nacechowanym kompakcie. Kolejny w ofercie był silnik 1,6 16V o trzech niewiele się różniących wariantach mocy: 101, 102 i 105 KM. Potem klient mógł natrafić na wolnossące dwudziestozaworowe 1,8 o mocy 125 KM. Silniki Diesla to skromne 1,9 SDI o mocy zaledwie 68 KM, które razem z benzynowym 1,4 zupełnie nie pasuje do charakteru auta. Dalej w ofercie znajdowały się już turbodiesle 1,9 o mocach 90 lub 110 KM. Najwyżej w portfolio silników na olej napędowy stał silnik 1,9 TDI (PD) o mocach 101, 131 lub 150 KM (przy okazji ww. edycji specjalnych).

Leon pierwszej generacji został nagrodzony w Portugalii w 2001 roku nagrodą Carro do ano oraz w Polsce nagrodą Most satisfactory car of the Year 2007, przyznaną przez magazyn „Auto Świat”.
Co ciekawe, Seat Leon pierwszej generacji przez wiele lat obecności na rynku nie doczekał się faceliftingu. Pytanie, czy był on potrzebny. Patrząc z perspektywy czasu, można powiedzieć, że nie, bo pierwszy Leon dalej może się podobać. Ale i tak rewolucja stylistyczna nadeszła. Tyle że dopiero wraz z premierą następcy.

Warte wspomnienia są też wyścigi Supercopa SEAT Leon, w których startowały Leony. Ich bazą była odmiana Cupra R. Wyścigi tej serii odbywały się od 2003 roku na torach, co oczywiste, w Hiszpanii, ale też w Wielkiej Brytanii, Niemczech oraz Turcji. Zmodyfikowany Leon rozwijał moc 250 KM. Leon pierwszej generacji wystąpił też we włoskiej lidze wyścigów wytrzymałościowych dla samochodów turystycznych. Startowała tam odpowiednio zmodyfikowana konstrukcja z turbodieslem.

4.69
Ocena na postawie 11 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaSEAT
ModelSEAT Leon
Produkcja od1999
Produkcja do2005

Wybrane wersje SEAT Leon 1 generacji

Inne generacje SEAT Leon

Inne modele SEAT

SEAT Leon 1 generacji: newsy, testy i recenzje

Nowy Seat Leon tańszy niż Golf i Octavia. Ceny modelu w Polsce

... Po kilku miesiącach od światowej premiery czwarta generacja najpopularniejszego modelu Seata debiutuje w polskich salonach. Nowy Leon jest dojrzalszy i lepiej wyposażony od poprzednika, a przy tym niewiele droższy. Za podstawową odmianę ...

3 tygodnie temu

Ford Puma - niespodziewane skojarzenia

Lew zaryczał po raz czwarty, czyli nowy Seat Leon

... Milion sprzedanych egzemplarzy. Takim wynikiem może pochwalić się Seat Leon trzeciej generacji. Pod koniec lutego premierę miał nowy Leon. Sprawdziłem, czym może pochwalić się czwarta generacja hiszpańskiego kompaktu. ... właśnie nową generację ...

3 miesiące temu

Nowy Seat Leon zadebiutuje już niebawem. Znamy datę premiery

... Był Golf i Octavia, teraz czas na Leona. Hiszpański kompakt to techniczny bliźniak wspomnianych modeli. Jego czwarta generacja zadebiutuje już za nieco ponad miesiąc - 28 stycznia 2020 roku. Czego powinniśmy się spodziewać? ... Nowa, czwarta już ...

6 miesięcy temu

Seat Alhambra zostaje na rynku. Plotki okazały się nieprawdziwe

... Prawie uśmiercono Seata Alhambrę. Jak donosiły zachodnie media, produkcja jednego z ostatnich vanów na rynku miała zostać zakończona na dniach. Polski importer informuje jednak, że nic podobnego nie ma miejsca. ... "Jeden z brytyjskich ...

2 miesiące temu

Pierwsze zdjęcie nowego Seata Leona. Zupełnie nowa estetyka modelu

... Premiera kolejnego kompaktu Grupy VW zbudowanego na tej samej platformie co Golf odbędzie się 28 stycznia. Seat zapowiada zupełnie nową estetykę, a na zachętę opublikował pierwsze zdjęcie samochodu, pokazujące tylny pas ze światłami. ... Czwarta ...

4 miesiące temu

Seat Tarraco FR już w salonach. Jak kształtują się polskie ceny?

... Seat Tarraco w ostrzejszej wersji FR dołączył już do polskiej oferty. To atrakcyjnie wyglądający SUV dla większych rodzin. Czym różni się od standardowych odmian i ile trzeba za niego zapłacić? ... Seat uzupełnił gamę modelu Tarraco o ciekawie ...

2 miesiące temu

Seat Leon Cupra o mocy ponad 500 KM. Osiągi godne supersamochodu

... Dzięki napędowi na cztery koła i dwulitrowemu, benzynowemu silnikowi o mocy 300 KM, Seat Leon Cupra ST jest jedną z ciekawszych propozycji dla klientów szukających szybkiego kombi. Niektórym jednak seryjna moc nie wystarcza. Z pomocą przychodzą ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie