SEAT Leon 1 generacji

Generacja
SEAT Leon 1 generacji Zobacz 4 zdjęcia

Seat Leon pierwszej generacji to jeden z najbardziej popularnych modeli hiszpańskiej marki. Był produkowany przez siedem lat, od 1999 do 2006 roku. Plasowany był w popularnym segmencie samochodów kompaktowych (segment C). Leon jest wersją hatchback drugiej generacji modelu Toledo, produkowanej w latach 1998-2004. Co ciekawe, występował on wyłącznie w wersji 5-drzwiowej.

Seat Leon pierwszej generacji to tak naprawdę nic innego jak przebrany VW Golf IV. Zgodnie z filozofią marki Seat nadwozie było stylizowane bardziej agresywnie, a zawieszenie usztywniono w stosunku do Golfa. Leon był też tańszy od kompaktu Volkswagena. Na niektórych rynkach oferowano go z napędem na cztery koła (wyposażony był w sprzęgło Haldex) również pochodzącym od Golfa (z wersji 4Motion). W wersji czteronapędowej oprócz samego napędu inne było także zawieszenie. Standardowy Leon miał z przodu kolumny MacPhersona, a z tyłu belkę skrętną. Napędzany na cztery koła, dysponował z tyłu zawieszeniem wielowahaczowym z drążkiem reakcyjnym.

Mimo sporej popularności pierwszy Leon nie zdołał pobić Golfa w wynikach sprzedaży. Na rynku samochodów używanych cieszy się jednak niesłabnącą popularnością. Trudno się temu dziwić, bo przemawiają za nim świetne właściwości jezdne. Z zajęciem odpowiedniej pozycji za kierownicą również nie ma żadnych problemów dzięki regulacji kierownicy w dwóch płaszczyznach. Zaletą Leona jest też niska awaryjność. Do wad trzeba zaliczyć niezbyt dużą przestrzeń bagażową, a także niedostatek miejsca w drugim rzędzie siedzeń.

Leon oferowany był w wersjach specjalnych poczynając od 179-konnej Cupry, zastąpionej przez 209-konną Cuprę R (potem aż 224 KM). Silniki Diesla również doczekały się kilku ciekawych wersji, najpierw występowała (nie na wszystkich rynkach) 150-konna, czteronapędowa Cupra 4 TDI i potem, z tym samym silnikiem wersja Evolution i Top Sport (później występowała ona jako FR – Formula Racing). W wersjach standardowych wybór silników był bogaty, ale zdecydowanie mniej ekscytujący. Wyjątek stanowiła wersja z widlastą szóstką o mocy 204 KM (2,8 V6 24V). Mniejszą moc w stosunku do Cupry R wynagradzała znacznie przyjemniejszym brzmieniem silnika. W Leonie występował też ciekawy silnik V5 o pojemności 2,3 l i mocy 170 KM, nie zdobył on jednak dużej popularności, oferowany był też na niewielu rynkach. Poza ww. silnikami wśród jednostek benzynowych znalazł się silnik o pojemności 1,4 l o skromnej mocy 75 KM, który był chyba nieporozumieniem w sportowo nacechowanym kompakcie. Kolejny w ofercie był silnik 1,6 16V o trzech niewiele się różniących wariantach mocy: 101, 102 i 105 KM. Potem klient mógł natrafić na wolnossące dwudziestozaworowe 1,8 o mocy 125 KM. Silniki Diesla to skromne 1,9 SDI o mocy zaledwie 68 KM, które razem z benzynowym 1,4 zupełnie nie pasuje do charakteru auta. Dalej w ofercie znajdowały się już turbodiesle 1,9 o mocach 90 lub 110 KM. Najwyżej w portfolio silników na olej napędowy stał silnik 1,9 TDI (PD) o mocach 101, 131 lub 150 KM (przy okazji ww. edycji specjalnych).

Leon pierwszej generacji został nagrodzony w Portugalii w 2001 roku nagrodą Carro do ano oraz w Polsce nagrodą Most satisfactory car of the Year 2007, przyznaną przez magazyn „Auto Świat”.
Co ciekawe, Seat Leon pierwszej generacji przez wiele lat obecności na rynku nie doczekał się faceliftingu. Pytanie, czy był on potrzebny. Patrząc z perspektywy czasu, można powiedzieć, że nie, bo pierwszy Leon dalej może się podobać. Ale i tak rewolucja stylistyczna nadeszła. Tyle że dopiero wraz z premierą następcy.

Warte wspomnienia są też wyścigi Supercopa SEAT Leon, w których startowały Leony. Ich bazą była odmiana Cupra R. Wyścigi tej serii odbywały się od 2003 roku na torach, co oczywiste, w Hiszpanii, ale też w Wielkiej Brytanii, Niemczech oraz Turcji. Zmodyfikowany Leon rozwijał moc 250 KM. Leon pierwszej generacji wystąpił też we włoskiej lidze wyścigów wytrzymałościowych dla samochodów turystycznych. Startowała tam odpowiednio zmodyfikowana konstrukcja z turbodieslem.

4.69
Ocena na postawie 11 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaSEAT
ModelSEAT Leon
Produkcja od1999
Produkcja do2005

Wybrane wersje SEAT Leon 1 generacji

Inne generacje SEAT Leon

Inne modele SEAT

SEAT Leon 1 generacji: newsy, testy i recenzje

Seat Leon eHybrid koszuje tyle, co kiedyś Cupra. Za to ma wtyczkę

... Ponad 130 tys. zł. - tyle trzeba zapłacić za nowego Seata Leona z hybrydowym napędem plug-in. Czy to dużo? Konkurencja żąda podobnych kwot, ale pytanie, czy różnica do mocniejszej Cupry nie jest zbyt mała? ... się one charakterem, ale nie ceną. ...

26 minut temu

Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja

Cupra Leon już w Polsce. Znamy ceny hybrydowej odmiany

... Czwarta generacja kompaktowego Leona doczekała się swojego sportowego odpowiednika oferowanego pod marką Cupra. Auto wjeżdża właśnie do polskich salonów. Na razie wyłącznie z 245-konnym, hybrydowym napędem plug-in. ... Cupra Leon po raz pierwszy ...

3 dni temu

Lew zaryczał po raz czwarty, czyli nowy Seat Leon

... Milion sprzedanych egzemplarzy. Takim wynikiem może pochwalić się Seat Leon trzeciej generacji. Pod koniec lutego premierę miał nowy Leon. Sprawdziłem, czym może pochwalić się czwarta generacja hiszpańskiego kompaktu. ... właśnie nową generację ...

8 miesięcy temu

Nowy Seat Leon tańszy niż Golf i Octavia. Ceny modelu w Polsce

... Po kilku miesiącach od światowej premiery czwarta generacja najpopularniejszego modelu Seata debiutuje w polskich salonach. Nowy Leon jest dojrzalszy i lepiej wyposażony od poprzednika, a przy tym niewiele droższy. Za podstawową odmianę ...

6 miesięcy temu

Wayne Griffiths nowym prezesem Seata. Dotychczas rządził Cuprą

... Po odejściu Luki de Meo do Renault, Seat musiał zapełnić lukę na stanowisku prezesa firmy. Został nim Wayne Griffiths - dotychczasowy wiceprezes Seata ds. marketingu i sprzedaży, a także szef Cupry. Griffiths będzie od teraz zarządzał obiema ...

4 tygodnie temu

Nowy Seat Leon zadebiutuje już niebawem. Znamy datę premiery

... Był Golf i Octavia, teraz czas na Leona. Hiszpański kompakt to techniczny bliźniak wspomnianych modeli. Jego czwarta generacja zadebiutuje już za nieco ponad miesiąc - 28 stycznia 2020 roku. Czego powinniśmy się spodziewać? ... Nowa, czwarta już ...

11 miesięcy temu

Seat Ateca po liftingu już w salonach. Polskie ceny modelu

... Kompaktowy SUV Seata w odświeżonym wydaniu właśnie wjeżdża do polskich salonów. Auto zyskało nowy wygląd i kilka dodatkowych opcji wyposażenia. Co jednak ważne, nie wpłynęło to znacząco na ceny modelu. ... Seat Ateca zadebiutował w 2016 roku. Po ...

2 miesiące temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie