Sprawdź samochód online przed zakupem. Nowe narzędzie już dostępne.

SEAT Leon 3 generacji

Generacja
SEAT Leon 3 generacji

Podczas paryskiego salonu samochodowego w 2012 roku zadebiutowała trzecia generacja kompaktowego hatchbacka – Seata Leóna. Auto zastąpiło produkowany od siedmiu lat model o tej samej nazwie oznaczony kodem wewnętrznym 1P.

Pierwszy León pojawił się na drogach w 1999 roku. Była to wersja hatchback popularnego modelu Toledo. Za projekt nadwozia odpowiadała firma Italdesign. León z założenia był następcą nieprodukowanego od 1986 roku Seata Rondy.

Auto drugiej generacji miało znacznie bardziej awangardową stylistykę. Jej autorem był Walter da Silva. Wyglądający nieco bułowato León II wzbudzał i nadal wzbudza niemałe emocje, podobnie jak kilka lat wcześniej Fiat Multipla.

Wraz z wprowadzeniem na rynek Leóna III na początku tego roku Seat wrócił do klasycznej formy nadwozia tego modelu, jaką jest hatchback. Oczywiście nowy wóz nie przypomina z wyglądu żadnego z poprzedników. Karoseria nawiązuje za to do nowego Seata Toledo.

Po dobrych kilku latach hiszpański producent zmienia kierunek stylistyczny. Zamiast samochodów o obłych karoseriach rozpoczyna produkcję maszyn z nadwoziami o wyraźnych liniach. Pierwszymi przedstawicielami nowego trendu są Ibiza, Toledo i właśnie León.

León III powstał na platformie podłogowej MQB, na której zbudowano też Škodę Octavię trzeciej generacji, Škodę Rapid czy Seata Toledo IV oraz Audi A3. León III cechuje się większym rozstawem osi niż poprzednik i, jak podkreśla producent, między innymi dzięki temu zapewnia więcej przestrzeni pasażerom.

León trzeciej serii jest co prawda krótszy od starszego wozu, ale za to minimalnie szerszy, a w pięciodrzwiowej wersji nieco wyższy. Ponadto samochód ma wyraźnie większy bagażnik. W normalnym położeniu tylnej kanapy przestrzeń bagażowa liczy 380 l, a przy złożonych tylnych fotelach 1210-1255 l. W pierwszym przypadku nowy León ma bagażnik większy o 40 l, a w drugim o prawie 90 l od auta drugiej serii.

Podczas projektowania konstruktorzy zwracali baczną uwagę na to, by maszyna była jak najlżejsza, a przy tym spełniała najwyższe wymagania w kwestii bezpieczeństwa. Można powiedzieć, że projektantom udało się wykonać zadanie, bo León III zdobył maksymalną liczbę pięciu gwiazdek w teście zderzeniowym Euro NCAP. Ponadto samochód jest średnio o 50 kg (w zależności od wersji wyposażeniowej) lżejszy od poprzednika.

Przy tym wszystkim już w standardowej wersji auto jest wyposażone lepiej niż León II. Ma sześć poduszek gazowych (dwie czołowe, dwie boczne i dwie kurtynowe), ABS, ASR, ESP. Na większości rynków normą będzie też montaż w podstawowej wersji klimatyzacji i tempomatu.

Zarówno pasażerowie zajmujący miejsca na przednich fotelach, jak i ci na tylnej kanapie powinni odczuć różnicę na korzyść w ilości przestrzeni na nogi i głowy w stosunku do ilości miejsca dostępnego w Leónie II. Zauważalnie wzrosła też jakość stosowanych materiałów tapicerskich i poziom montażu części.

Auto jest dostępne w dwóch wersjach nadwoziowych: 3- i 5-drzwiowej (w tej pierwszej nazywa się León SC). Do obu przewidziano w sumie pięć silników. We wszystkich zastosowano turbosprężarkę i bezpośredni wtrysk paliwa. Trzy z nich to jednostki benzynowe.

Najmniejszym motorem, prawdopodobnie niedostępnym na polskim rynku, jest 4-cylindrowy 1,2-litrowy silnik o mocy 85 KM oraz 105 KM. Druga jednostka to 1,4-litrowiec w wersjach 122-konnej i 140-konnej. Największy ma 1,8 l objętości skokowej i charakteryzuje się mocą 180 KM. Możliwe, że w przyszłości pojawi się León Cupra R z jednostką 250-konną. Wśród turbodiesli mniejszy ma 1,6 l, a większy 2 l objętości skokowej. Pierwszy silnik cechuje się mocą 90 KM lub 105 KM, a drugi 150 KM lub aż 184 KM.

W każdym przypadku standardem jest manualna skrzynia biegów o pięciu lub sześciu przełożeniach, jednak w niektórych odmianach jako zamiennik może zostać zastosowana przekładnia zautomatyzowana dwusprzęgłowa – w wersji 6- lub 7-biegowej.

4.01
Ocena na postawie 39 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaSEAT
ModelSEAT Leon
Produkcja od2012
Produkcja do2017

Wybrane wersje SEAT Leon 3 generacji

Inne generacje SEAT Leon

Inne modele SEAT

SEAT Leon 3 generacji: newsy, testy i recenzje

Tadeusz Jelec o pierwszym elektrycznym aucie polskiej produkcji

Lew zaryczał po raz czwarty, czyli nowy Seat Leon

... Milion sprzedanych egzemplarzy. Takim wynikiem może pochwalić się Seat Leon trzeciej generacji. Pod koniec lutego premierę miał nowy Leon. Sprawdziłem, czym może pochwalić się czwarta generacja hiszpańskiego kompaktu. ... właśnie nową generację ...

6 miesięcy temu

Nowy Seat Leon tańszy niż Golf i Octavia. Ceny modelu w Polsce

... Po kilku miesiącach od światowej premiery czwarta generacja najpopularniejszego modelu Seata debiutuje w polskich salonach. Nowy Leon jest dojrzalszy i lepiej wyposażony od poprzednika, a przy tym niewiele droższy. Za podstawową odmianę ...

3 miesiące temu

Nowy Seat Leon zadebiutuje już niebawem. Znamy datę premiery

... Był Golf i Octavia, teraz czas na Leona. Hiszpański kompakt to techniczny bliźniak wspomnianych modeli. Jego czwarta generacja zadebiutuje już za nieco ponad miesiąc - 28 stycznia 2020 roku. Czego powinniśmy się spodziewać? ... Nowa, czwarta już ...

8 miesięcy temu

Seat zapowiada Atecę po liftingu. Czego się spodziewać?

... Po 4 latach od debiutu Seat zdecydował się odświeżyć swojego kompaktowego SUV-a. Ateca, bo o niej mowa, doczeka się nowej twarzy już niebawem. Czy upodobni się do Leona i Tarraco? ... Ateca to jeden z najpopularniejszych modeli Seata, a przy ...

2 miesiące temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie