SEAT Ibiza 2 generacji

Generacja
SEAT Ibiza 2 generacji Zobacz 7 zdjęć

Ibiza drugiej generacji powstała przy współpracy z Volkswagenem. Jej odpowiednik u niemieckiego producenta to znany doskonale wszystkim mały Golf, czyli VW Polo. Produkcja drugiej generacji Seata segmentu B przypadała na lata 1993-2002. Premiera odbyła się na targach we Frankfurcie w 1993 roku. Ibizę oferowano w 3- lub 5-drzwiowym nadwoziu, a także w odmianie sedan (samochód został nazwany Seat Cordoba). Wyposażenie standardowe było ubogie, podstawowa wersja nie miała poduszek powietrznych, klimatyzacji, radia, ABS-u ani wspomagania kierownicy. Wybór silników (biorąc pod uwagę wszystkie rynki) był imponujący: 15 jednostek benzynowych i 7 diesli. Wiele z tych silników było po prostu udoskonalonymi konstrukcjami lub różniło się jedynie wariantem mocy.

Benzyniaki zaczynały się od litrowego motoru, a kończyły na jednostce dwulitrowej (moce od 45 do 150 KM). Silniki o pojemności 1,0 l rozwijały moc 45 lub 50 KM, jednostka o niecałe 300 cm sześciennych większa - 54 KM, w dalszej kolejności w gamie znajdował się chyba najpopularniejszy benzyniak, 60-konny silnik 1,4 l (były jego dwie odmiany, różniące się nieznacznie maksymalnym momentem obrotowym), następnie 1,4 16V (101 KM), wyżej była jednostka 1,6 (moce 75 KM lub 101 KM), następnie silnik 1,8 (90 KM) i szesnastozaworowe 1,8 (129 KM), w końcu dwa ośmiozaworowe dwulitrowce o mocy 115 KM i na szczycie najmocniejszy silnik 2,0 16V o mocy 150 KM.

Wśród silników wysokoprężnych klient miał do wyboru wyłącznie silniki o pojemności 1,9 l. Moce to 64 lub 68 KM i 75, 90 lub 110 KM dla jednostek turbodoładowanych.

Niewątpliwie najpopularniejszy na naszym rynku był silnik 1,4 8V o skromnej mocy 60 KM. Taka wartość dziś może imponująca nie jest, ale wtedy wystarczała. Wystarczała jednak głównie do jazdy po mieście, bo przyspieszenie do setki powyżej 15 s nie zwiastowało bezproblemowego wyprzedzania w trasie. Dla wielu Polaków Ibiza drugiej generacji/Polo III była samochodem rodzinnym. Problemów z dynamiką nie wynagradzał bagażnik, którego pojemność można określić jako skromną (jak na wakacyjne wypady). Za to właściwości jezdne to z pewnością zaleta tego modelu. Małe, obecnie produkowane miejskie autka nie zawsze prowadzą się tak dobrze jak Ibiza sprzed tylu lat.

Ibiza II w 1999 roku doczekała się gruntownego faceliftingu. Zmiany były na tyle znaczące, że niektórzy Ibizę produkowaną w latach 1999-2002 nazywają jej trzecią generacją. W rzeczywistości była to generacja „2,5”. Zmienił się wygląd przodu, wprowadzono charakterystyczny potrójny grill, zmodyfikowano reflektory. Dzięki temu hiszpańskie autko uzyskało zadziorniejsze spojrzenie. Z tyłu zmiany są jeszcze bardziej widoczne, lampy „rozlały” się na klapę bagażnika, na której pojawiło się charakterystyczne duże „S”, widoczne również w obecnych modelach hiszpańskiej marki. Miejsce na tablicę rejestracyjną powędrowało na tylny zderzak. Dzięki tym zabiegom sylwetka tyłu zdecydowanie wysmuklała i trudno było pomylić tę wersję z tą sprzed liftingu. Najważniejsze zmiany w ofercie silników to wycofanie jednostek 2,0 na rzecz turbodoładowanej, 1,8-litrowej jednostki, występującej w jednym z dwóch wariantów mocy (156 KM dla Ibizy Cupra i 180 KM dla Ibizy Cupra R). Ibizę Cupra i Cupra R nie różniła jedynie moc silnika, ale też zawieszenie i hamulce (marki Brembo dla Cupry R). Co ciekawe, poliftingowa Ibiza drugiej generacji w wersji Cupra R została wyprodukowana w liczbie jedynie 1000 egzemplarzy, co czyni ją egzotykiem wśród małych hot hatchy i z pewnością może być ona łakomym kąskiem dla koneserów.

Na rynku samochodów używanych trudno znaleźć zadbane auto, bo właściciele Ibiz zakupionych w salonie rzadko decydują się na ich sprzedaż, spisują się one bowiem świetnie nawet po latach.
Ibiza tej generacji doczekała się czterech nagród: Car of the Year 1994 (przyznana w Hiszpanii), Carro do Ano (przyznana w 1994 roku w Portugalii) i University Car of the Year przyznana w 1995 i 1996 roku w Hiszpanii.

3.65
Ocena na postawie 131 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaSEAT
ModelSEAT Ibiza
Produkcja od1993
Produkcja do1999

Wybrane wersje SEAT Ibiza 2 generacji

Inne generacje SEAT Ibiza

Inne modele SEAT

Oceny użytkowników (102)

Przejdź do strony: 1 2 3 4 5 6

SEAT Ibiza 2 generacji: newsy, testy i recenzje

Škoda Safety - Bezpieczne przewożenie dzieci w aucie!

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie