Lexus LS 4 generacji

Generacja
Lexus LS 4 generacji

Pod koniec 2005 roku Lexus na Tokyo Motor Show zaprezentował koncept o nazwie LF-Sh. Rozwinięciem tego skrótu jest nazwa Lexus Future-Sedan hybrid. A już w styczniu 2006 roku stało się jasne, że zapowiadał on kolejną (czwartą) generację flagowej limuzyny Lexusa, modelu LS.

Już poprzednia generacja LS-a zwiastowała, że jego następca będzie poważnym graczem na rynku. Nowa wersja dodatkowo oferowana jest, oprócz standardowej, w wersji wydłużonej, z większym rozstawem osi. To ukłon w stronę tych, którzy zamiast zasiadać za kierownicą wolą relaks na tylnej kanapie i zabawę gadżetami. A tych ostatnich w LS-ie nie brakuje.

Standardową wersję nazwano LS 460, co oczywiście w nomenklaturze japońskiej marki oznacza, że pod maską znajduje się silnik o pojemności 4,6 l. Wersja przedłużona nosi oznaczenie LS 460 L. Silniki w obu odmianach są identyczne i dostarczają 385 KM, czyli moc co najmniej wystarczającą. Dodatkowo motor ten połączony jest z nowoczesną ośmiobiegową skrzynią automatyczną. To nie błąd - skrzynia biegów w tym samochodzie ma naprawdę osiem przełożeń i jest pierwszym takim rozwiązaniem montowanym w samochodach osobowych seryjnie. Takie połącznie zaowocowało rewelacyjnym przyspieszeniem od 0 do 100 km/h trwającym 5,7 s. Pamiętajmy, że to auto waży ok. 2 ton!

Do zwykłej wersji LS 460 dołączyły w 2007 roku odmiany LS 600h i LS 600h L. Nikomu chyba nie trzeba tłumaczyć, co oznacza literka „h”. Chodzi oczywiście o napęd hybrydowy. Ta wersja była pierwszym samochodem hybrydowym, w którym silniki elektryczne współpracowały z benzynową V-ósemką. Tandem jednostek elektrycznych z 5-litrowym motorem spalinowym zaowocował kolosalną mocą 445 KM. Wersji hybrydowej tego modelu można się było spodziewać ze stuprocentową pewnością, bo nie na darmo wspomniany na początku koncept tego samochodu miał w swojej nazwie słowo „hybrid”.

Lexus LS czwartej generacji, dzięki istnieniu jego wersji hybrydowej, jest idealny do „zabawy” jego danymi technicznymi. Wersja LS 600h, mimo że mocniejsza od LS 460, do setki dobija wolniej o 0,6 s (napęd hybrydowy sporo waży). Jednak jest oszczędniejsza, bo średnio na 100 km spala o ponad 2 l paliwa mniej. Emituje też mniej gramów dwutlenku węgla od wersji klasycznej, co z pewnością zachęci fanów (pseudo)ekologii.

Ponadto cena wersji hybrydowej jest zauważalnie wyższa. Ma ona za to seryjnie napęd na cztery koła, który w LS 460 jest dostępny jako opcja od 2008 roku. Prędkości maksymalne w obu przypadkach są ograniczone elektronicznie do 250km/h. Podsumowując: którą wersję wybrać? LS 460, chyba że ktoś ma potrzebę, aby pochwalić się wszystkim, że jest eko…

Czym oprócz napędu mógł się pochwalić Lexus niemieckiej konkurencji? Na pewno wyglądem, który od tej generacji prezentuje najwyższą półkę rozwiązań stylistycznych. Jest muskularnie, masywnie i elegancko, czyli tak, jak założył to sobie Lexus, przyjmując filozofię L-finesse. Auto budzi respekt na drodze i nie jest tak opatrzone jak limuzyny klasy F BMW, Audi czy Mercedesa. Wygląd został jeszcze poprawiony w 2009 roku. Zmiany były jednak tylko kosmetyczne.

W tym samym roku (2009) wprowadzono jednak coś o wiele ciekawszego. Chodzi o nową wersję LS 460 Sport. To zdecydowanie odmiana dla tych, którzy lubią prowadzić i nie zamierzają siedzieć wygodnie z tyłu. Wersja Sport ma bowiem sportowe pneumatyczne zawieszenie, hamulce Brembo, pakiet stylistyczny oraz specjalne wykończenie wnętrza. Skrzynia biegów w tym modelu to Sport Direct Shift, czyli ta sama, która jest montowana w stricte sportowym modelu IS F. Przełożenia można zmieniać za pomocą manetek umieszczonych za kierownicą.

Kilka słów o wnętrzu. Luksus i komfort. Deska rozdzielcza ma nowoczesny i elegancki design, a wszechobecne szlachetne materiały utwierdzają właściciela w przekonaniu, że posiada samochód wyjątkowy. Standardowo dla Lexusa możemy się też spodziewać bogatego wyposażenia i nowoczesnych gadżetów. Brak tu miejsca na wyliczenie ich wszystkich. Pomijając wszechobecne poduszki powietrzne, nawigację satelitarną, aktywny tempomat itp., należy wspomnieć o nowościach, jak system night vision (wspomaga jazdę nocą) czy system monitorujący oczy kierowcy; jeżeli ten nie patrzy na drogę, a trzeba zahamować, system zrobi to za niego.

Czwartego LS-a można spotkać w jednej z edycji limitowanych, Launch Edition lub Pebble Beach. Ciekawą wersję LS 600h L można było podziwiać przy okazji ślubu księcia Monako, Alberta II. Razem ze swoją wybranką (Charlene Wittstock) spod kościoła odjechał LS-em w wersji Landaulet, w której tylko część dachu jest sztywna.

4.75
Ocena na postawie 29 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaLexus
ModelLexus LS
Produkcja od2006
Produkcja do2009

Wybrane wersje Lexus LS 4 generacji

Inne generacje Lexus LS

Inne modele Lexus

Oceny użytkowników (2)

Lexus LS 4 generacji: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie