Jeep Grand Cherokee WJ

Generacja
Jeep Grand Cherokee WJ Zobacz 12 zdjęć

Jeep Grand Cherokee WJ zadebiutował w 1998 roku na rynku amerykańskim. Ze względu na spore zainteresowanie rok później trafił do Europy. Oznaczenie fabryczne „WG” informowało, że samochód był wytwarzany w austriackim Grazu, w zakładach Steyr-Puch. Nieduży – jak na rynek amerykański – samochód terenowy o luksusowym wykończeniu i z bogatym wyposażeniem został bardzo dobrze przyjęty na Starym Kontynencie. Bez mrugnięcia okiem można go było postawić obok konkurentów z Japonii, a także legendarnych Mercedesów G i Range Roverów. Dorównywał im nie tylko poziomem wyposażenia czy mocą jednostek napędowych, ale też właściwościami terenowymi.

Grand Cherokee drugiej generacji, podobnie jak poprzednik, miał nadwozie samonośne, wzmocnione kształtkami, które można było uznać za częściową ramę. Tak jak w modelu ZJ/ZG zawieszenie było zależne. Dwa sztywne mosty zawieszono na sprężynach śrubowych. Od takich rozwiązań odeszli już konkurenci z Japonii, a w Mercedesach i Land Roverach był to standard.

Wyposażenie Granda jedynie w wersji Laredo można uznać za słabe, natomiast wersje Limited i Overland nie pozostawiały prawie nic do życzenia. Nowoczesne wnętrze skonstruowano z myślą o wygodzie podróżujących. Również zawieszenie zestrojono bardziej w stronę komfortu niż sportowych doznań. Grand Cherokee, w połączeniu z mocnymi silnikami, był jednym z ulubionych samochodów na długie wyjazdy. Dziś natomiast na rynku samochodów używanych ten właśnie model ma prawdopodobnie najlepszą relację ceny, wyposażenia i osiągów zarówno na drodze, jak i w terenie.
Pod maską Grand Cherokee można było znaleźć jeden z dwóch silników benzynowych i jednego diesla. Podstawowe źródło napędu to 4-litrowy benzyniak z 6 cylindrami ustawionymi w rzędzie. Wytwarzał on moc 195 KM i moment obrotowy 314 Nm. O ile w Stanach był to udany kompromis pomiędzy osiągami a spalaniem, to w Europie motor ten uchodził za duży i paliwożerny. Zapewniał przyzwoite osiągi i doskonale sprawdzał się w terenie, jednak u konkurentów zwykle pod maską znajdowały się diesle. Jeep nie mógł ignorować tego trendu, dlatego od początku produkcji można było kupić WG z jednostką 3,1TD włoskiej produkcji VM. Zapewniał on 140 KM i 384 Nm. 4-litrowa benzynówka uchodziła za wzorzec trwałości, włoski diesel natomiast zepsuł sporo krwi właścicielom poprzedniej generacji Granda. Był to ten sam motor, który napędzał popularnego ZG, ale z dodanym jednym cylindrem, czyli z dodanym jednym problemem.

Największym i najmocniejszym silnikiem, jaki trafiał pod maskę WJ/WG, był V8 o pojemności 4,7 l i mocy 223 KM. Był to motor bardzo nowoczesny i najlepszy, jaki trafił do tamtej pory do samochodu tej marki. Zapewniał osiągi na poziomie ówczesnych GTI, ale miał też spory apetyt na paliwo. Stanowił doskonałe źródło napędu dla typowego cruisera na dalekie wycieczki. W 2000 roku łączono go również z układem napędowym 4x2.

W 2002 roku wraz z liftingiem pod maskę trafił nowoczesny diesel pochodzący od Mercedesa, z którym Chrysler – właściciel Jeepa – wszedł w spółkę w roku debiutu modelu WJ/WG, tworząc koncern Daimler-Chrysler. Było to idealne źródło napędu na rynek europejski. 2,7 CRD łączył dobre osiągi z niskim spalaniem oraz dobrą trwałością i niezawodnością. Jak bardzo ta jednostka zgrała się z Grand Cherokee, potwierdzają wysokie – w porównaniu z innymi wersjami silnikowymi – ceny na rynku wtórnym. Silnik ten zapewniał kierowcy moc 163 KM i solidną porcję momentu obrotowego o wartości 400 Nm.

Lifting pociągnął za sobą modernizację silnika 4,7 l, który od tej pory nosił oznaczenie HO (high output). Moc wzrosła do 258 KM, a moment obrotowy do 425 Nm.

Wszystkie silniki łączono z automatycznymi skrzyniami biegów. Do liftingu stosowano wyłącznie przekładnie 4-biegowe. Dopiero w połączeniu z dieslem CRD i nowym 4,7 HO używano skrzyń 5-biegowych. Silnik Mercedesa zestawiano ze skrzynią niemieckiego producenta. Amerykańska skrzynia o oznaczeniu 545 RF jest o tyle ciekawa, że to ta sama skrzynia 4-biegowa sprzed modernizacji, ale przeprogramowana tak, aby pracowała w 5 zakresach. Co więcej, jest ona tak zbudowana, że mogłaby pracować jako 6-biegowa. Użytkownicy skrzyń 4-stopniowych mogli odpłatnie w serwisie „kupić” jeden bieg po podłączeniu do komputera.

Równie ciekawe są typy układów napędowych, jakie stosowano w Grand Cherokee WJ/WG. Były trzy rodzaje napędu, wyłączając rzadko spotykane w Europie 4x2.

Najprostszym był Selec-Trac, który rozdzielał moment obrotowy pomiędzy osie za pośrednictwem niesymetrycznego, centralnego mechanizmu różnicowego. Dało się włączyć lub wyłączyć napęd przedniej osi. Permanentny napęd 4x4 świetnie sprawdzał się w zimowych warunkach. W terenie mechanizm różnicowy można było zablokować. Oczywiście do dyspozycji pozostawał reduktor. Drugim rodzajem napędu był Quadra-Trac II. Miejsce centralnego dyferencjału zajęło hydraulicznie sterowane sprzęgło (nie wiskotyczne!), które podczas zwykłej jazdy nie przekazywało napędu na przednią oś. Wraz ze wzrostem różnicy pomiędzy prędkością obrotową przedniej i tylnej osi sprzęgło przekazywało odpowiednią porcję momentu obrotowego (teoretycznie do 100%) na przednią oś. Można też zblokować napęd obu osi, ale tylko po włączeniu reduktora.

Z napędami Selec-Trac i Quadra-Trac II łączono tylne mosty z otwartym mechanizmem różnicowym lub LSD. W Quadra-Drive natomiast mosty wyposażone były w niezwykle skuteczne blokady Vari-lock. Jest to takie same sprzęgło sterowane ciśnieniem oleju, jakim zastąpiono centralny dyferencjał. Dzięki temu na każde z kół mogło teoretycznie trafić 100% siły napędowej. Ponadto dla silnika 4,0 l przewidziano skrzynię rozdzielczą bez reduktora i blokady z centralnym mechanizmem różnicowym.
Do zalet Jeepa Grand Cherokee można zaliczyć wspomniany już komfort podróżowania, bardzo bogate wyposażenie, funkcjonalność, dobre osiągi i niezwykle nowoczesny - nawet dziś - układ napędowy. Doskonale nadaje się do jazdy na co dzień (z silnikiem Diesla 2,7 CRD) i na dłuższe wyjazdy. Ma ponadprzeciętne właściwości terenowe. Nie ma chyba żadnej imprezy off-roadowej, na której nie widziano nigdy Jeepa Grand Cherokee, nie wyłączając imprez o charakterze przeprawowym czy Rock Crawlingu. Dużym plusem jest cena na rynku wtórnym, jednak należy unikać egzemplarzy z silnikiem 3,1 TD oraz tych bez reduktora, które jako terenówka tracą sens.

Trudno znaleźć wady poza ledwie przeciętnym prowadzeniem – samochód buja się i ma nieprecyzyjny układ kierowniczy. Do wad benzyniaków z pewnością zaliczają się wysokie koszty ubezpieczenia i spalanie. Diesla 3,1 TD można zupełnie zignorować, gdyż problemy, jakie sprawia lub będzie sprawiać, przyprawiają o zawrót głowy nawet najlepszych mechaników. Najlepszym wyborem wydaje się 2,7 CRD, a do użytku off-roadowego niezniszczalny 4,0 l.

Produkcję oryginalnego Jeepa WJ/WG zakończono w 2004 roku, zastępując go bardziej drogowym modelem WK/WH. Co ciekawe, chińskie zakłady Beijing produkują na licencji to niezwykle udane auto do dziś.

3.73
Ocena na postawie 21 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaJeep
ModelJeep Grand Cherokee
Produkcja od1999
Produkcja do2004

Wybrane wersje Jeep Grand Cherokee WJ

Inne generacje Jeep Grand Cherokee

Inne modele Jeep

Oceny użytkowników (13)

Jeep Grand Cherokee WJ: newsy, testy i recenzje

Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja

Jeep Grand Cherokee w Meksyku doczekał się opancerzonego wydania

... FCA pochwaliło się nową, opancerzoną wersją Jeepa Grand Cherokee stworzoną z myślą o meksykańskim rynku. Dlaczego akurat tam? Nie wiem, choć się domyślam. Producent założył, że klientów będzie sporo, gdyż w planach jest aż 1000 egzemplarzy. ... ...

2 miesiące temu

Polska Straż Graniczna wybrała Jeepa Wranglera.

... Polska Straż Graniczna zakupiła 60 nowych Jeepów Wranglerów Sahara w wersji 2-drzwiowej przeznaczonych do działań prowadzonych na wschodniej ścianie Polski. ... w trudno dostępnym terenie. Jeepy otrzymały zielony, matowy kolor nadwozia z ...

tydzień temu

Nowy Jeep Wagoneer zadebiutuje 3 września. Będzie luksusowo

... Jeep za pośrednictwem mediów społecznościowych zapowiedział dużą premierę zaplanowaną na 3 września 2020 roku. Mowa o modelu Wagoneer/Grand Wagoneer. Dokładna nazwa pozostaje jeszcze tajemnicą, lecz pewnym jest, że będzie to kawał dobrze ...

3 miesiące temu

Jeep Grand Cherokee WJ [awarie i problemy]

... ich perspektywa pojawienia drobnych awarii z pewnością zdecydują się na coś z USA. Przykład? Harley-Davidson albo Jeepa Grand Cherokee. ... charakterystyce Vari-Lok pomagający efektywniej przekazywać moment obrotowy na wszystkie koła. 131185 W ...

dawno temu

Jeep Cherokee, Grand Cherokee i Wrangler na Wielkanoc

... Z okazji świąt wielkanocnych Jeep przygotował kilka wersji specjalnych modeli Cherokee, Grand Cherokee oraz Wrangler. ... wielkanocnych amerykański producent samochodów terenowych przeszedł samego siebie. Jeep zaprezentował bowiem specjalne ...

dawno temu

Czarny Jeep Grand Cherokee - bezimienny

... Koncern Chryslera zdecydował się zaprezentować koncepcyjną wersję edycji specjalnej Jeepa Grand Cherokee, do której jeszcze nie dopasował nazwy. Mają to zrobić fani. ... Koncern Chryslera zdecydował się zaprezentować koncepcyjną wersję edycji ...

dawno temu

Jeep Grand Cherokee SRT - mocarna waga ciężka!

... Jeep kontynuuje historię swoich szybkich terenówek. Obecnie na rynku debiutuje sportowa wersja Jeepa Grand Cherokee oznaczona znanymi wszystkim literami SRT. ... Jeep kontynuuje historię swoich szybkich terenówek. Obecnie na rynku debiutuje ...

dawno temu

Plany Jeepa na przyszłość. Krok pierwszy: hybrydy

... Słowo "Jeep" na całym świecie kojarzy się przede wszystkim z rasowymi terenówkami, przed którymi nie ma żadnych pozaszosowych tajemnic. Jednak najlepiej sprzedającymi się modelami są te z gatunku SUV-ów. Rozwój idzie w parze z elektryfikacją, a ...

12 miesięcy temu

Jeep Grand Cherokee S Limited – SUV na sportowo

... Grand Cherokee nie ma ostatnio dobrej prasy z powodu wpadki z testem łosia. Oby do września Jeep zdążył wprowadzić niezbędne poprawki w konstrukcji modelu. Wtedy bowiem do sprzedaży w Europie trafi Grand Cherokee w ciekawej odmianie S Limited. ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie