Jeep Wagoneer powróci do gamy amerykańskiego producenta

Według doniesień Automotive News, Jeep planuje poszerzyć swoją ofertę samochodów typu SUV o modele o historycznej nazwie Wagoneer. Będą mogły konkurować nie tylko z Lincolnami i Cadillacami na rynku amerykańskim, ale także z Range Roverem, Volvo XC90 czy Audi Q7 w Europie.

Oryginalny Jeep Grand Wagoneer z końcówki produkcji
Oryginalny Jeep Grand Wagoneer z końcówki produkcji
Źródło zdjęć: © fot. Jeep
Marcin Łobodziński

11.07.2016 | aktual.: 01.10.2022 22:30

Jeep należący do koncernu Fiat Chrysler Automobiles po bardzo udanym debiucie Renegade’a i sukcesach sprzedażowych, szykuje już następcę Wranglera, kolejną generację Grand Cherokee oraz zupełnie nowy model o nazwie Wagoneer i jego większą odmianę Grand Wagoneer. Powód jest prosty – samochody, które uznaje się dziś za konkurencję Grand Cherokee są większe, bardziej luksusowe, bardziej zaawansowane technicznie i lepiej wykonane. Ma się to zmienić w 2019 roku, w którym linia Wagoneer zadebiutuje. Jeep będzie miał wreszcie pełnowartościowy produkt konkurencyjny dla powyższych.

Linia Wagoneer będzie pozycjonowana jako samochody segmentu premium dające wszystko to, co dostają m. in. klienci Audi, Range Rovera czy Volvo. Możliwe, że Jeep zrezygnuje z reduktora na rzecz skomplikowanego napędu na cztery koła, który wraz z zaawansowanym technicznie zawieszeniem będzie oferował bardzo dobre właściwości jezdne lub najwyższych lotów komfort. Wagoneer może dzielić platformę z Grand Cherokee nowej generacji. Auto ma powstawać w tej samej fabryce w Detroit, w której buduje się pick-upy Ram 1500.

Pierwszy Jeep Wagoneer z 1963 roku
Pierwszy Jeep Wagoneer z 1963 roku© fot. Jeep

Wagoneer to jeden z najważniejszych modeli Jeepa w historii. Przyjmuje się, że to on, a nie Land Rover zapoczątkował erę luksusowych samochodów terenowych, zwanych dziś SUV-ami. Już w latach 60. amerykański producent oferował pojazd rodzinny z nadwoziem kombi na podniesionym zawieszeniu i opcjonalnie z napędem na cztery koła oraz automatyczną skrzynią biegów. W Stanach Zjednoczonych była to po prostu alternatywa dla kompaktowych kombi, ale u nas takie auta były postrzegane jako luksusowe (patrz Range Rover w latach 70.). Gdy japońscy producenci dopiero tworzyli własne samochody terenowe o nazwie innej niż Jeep, amerykanie w prawdziwym Jeepie zaproponowali już w roku 1963 opcję niezależnego zawieszenia przedniego. Co ciekawe, pierwsza i druga generacja nowszego modelu Grand Cherokee, który był bezpośrednim następcą Wagoneera, nie miała takiego rozwiązania. Produkcję Wagoneera i Grand Wagoneera ostatecznie zakończono w 1991 roku.

Teraz nie ma mowy o tym, by Jeep wyprzedził konkurencję w takim stopniu jak dawniej, ale kto wie co przyniesie Wagoneer i Grand Wagoneer. My ze swojej strony proponujemy woody style, czyli boczne panele karoserii wykonane z drewna. Z jednej strony będzie to silne nawiązanie do okresu, w którym powstawał oryginalny Wagoneer, a z drugiej, konkurencyjne rozwiązanie dla Air Bump Citroëna.

Źródło artykułu:WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (3)