Ford Escort 4 generacji

Generacja
Ford Escort 4 generacji Zobacz 2 zdjęcia

Ford Escort IV

Ford Escort czwartej generacji został wprowadzony na rynek w 1986 roku. Mimo że określany jest jako nowa generacja, w rzeczywistości była to niemal niezmieniona konstrukcja Escorta III, z wprowadzonymi pewnymi poprawkami.

Zmiany zaszły przede wszystkim w wyglądzie przedniego i tylnego pasa oraz w wyposażeniu. Dla poprawy bezpieczeństwa wprowadzono system ABS. Co ciekawe, w wersji produkowanej na rynek europejski nie można było nabyć nawet jako wyposażenia dodatkowego klimatyzacji. Była ona natomiast dostępna w Argentynie oraz Brazylii jako opcja.

Ponieważ czasy, gdy w samochodach kompaktowych królowały wnętrza niemal przeszczepione z wyższych segmentów, miały dopiero nadejść, deska rozdzielcza Escorta czwartej generacji charakteryzowała się maksymalną prostotą. Samochód miał być przede wszystkim tani. Na desce rozdzielczej nie było nawet kontrolki niskiego stanu paliwa czy oleju.

Escort IV występował w wielu wariantach nadwozia: jako 3- i 5-drzwiowy hatchback, kombi oraz 2-drzwiowy kabriolet. W zależności od rodzaju nadwozia dostępne były różne silniki. Paleta jednostek napędzających Escorta obejmowała głównie silniki benzynowe. W jej skład wchodziły dwa motory o pojemności 1,1 l, dwa 1,3 oraz jeden 1,4. W mocniejszych odmianach tego kompaktu dostępne były również silniki 1,6. Gamę motorów Escorta IV zamykały dwa diesle: 1,6 l oraz 1,8 l.

Kabriolet mógł być wyposażony w jednostkę 1,6 (z gaźnikiem lub wtryskiem paliwa). Te same silniki, tyle że po modyfikacjach, trafiały do sportowych odmian Escorta. XR3i dostała 105-konny motor z wtryskiem Boscha (od 1989 roku 108 KM). Najmocniejszą odmianą kompaktowego Forda było RS Turbo. 1,6-litrowy silnik z wtryskiem został wyposażony w turbinę T3 firmy Garrett, co pozwoliło na wykrzesanie z niego 132 KM. Do tej pory doładowane Escorty zbierają bardzo pochlebne opinie za przyzwoitą dynamikę jazdy.

W zależności od wybranego silnika dostępne były różne skrzynie biegów. Dwie ręczne: BC4 (czterostopniowa) i BC5 (pięciostopniowa), oraz 3-biegowy automat ATX i bezstopniowa przekładnia CTX.

Wyniki sprzedaży Escorta czwartej generacji były znakomite. Okazały się wręcz zaskakujące dla koncernu, który by podołać potrzebom rynku, wprowadził swój kompakt do produkcji dodatkowo w zakładzie w Walencji, zarezerwowanym dla Fiesty.

Ostatnie Escorty przeznaczone na większość rynków zjechały z taśm produkcyjnych w 1990 roku. Mimo to nie zaprzestano ich produkcji w Ameryce Południowej, gdzie nieprzerwanie powstawały jeszcze przez 5 lat.

Obecnie Escorta czwartej generacji można kupić za niewielkie pieniądze. Jest to auto tanie w utrzymaniu ze względu na dobrą dostępność części, w tym również zamienników. Oczywiście niska cena musi mieć swoje uzasadnienie. W tym przypadku jest to wiek samochodu. Escort IV nie jest już młodzieniaszkiem, więc należy się liczyć z licznymi usterkami, wcale nie wynikającymi z typowych wad fabrycznych, ale po prostu z wieku pojazdu. Należy więc szukać jak najlepiej zadbanych egzemplarzy, w przeciwnym razie trzeba się przygotować na wydatki. Trudno również wskazać najlepszą jednostkę napędową. Mocniejsze silniki są często bardzo wyeksploatowane ze względu na intensywne użytkowanie. Słabsze jednostki z kolei nie zagwarantują wystarczającej dynamiki jazdy. Escort czwartej generacji zadowoli jedynie niewymagających użytkowników, ponieważ charakteryzuje się on przeciętnym komfortem jazdy ze względu na niezbyt udany układ jezdny oraz mało skuteczne wyciszenie wnętrza.

4.58
Ocena na postawie 63 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaFord
ModelFord Escort
Produkcja od1986
Produkcja do1995

Wybrane wersje Ford Escort 4 generacji

Inne generacje Ford Escort

Inne modele Ford

Oceny użytkowników (13)

Ford Escort 4 generacji: newsy, testy i recenzje

Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja

Volkswagen ID.4 wyceniony. Polskie ceny elektrycznego crossovera

... Volkswagen kontynuuje elektryczną ekspansję, wprowadzając na polski rynek kolejny model z alternatywnym napędem. Do kompaktowego ID.3 dołącza większy ID.4. Znamy już jego cennik - jak nietrudno się domyślić, nie jest to tanie auto. ... ...

2 tygodnie temu

BMW Serii 4 Cabrio debiutuje z miękkim dachem i wielkimi nerkami

... Sezon na kabriolety właśnie się kończy. Nie przeszkodziło to jednak BMW w zaprezentowaniu zupełnie nowej Serii 4 Cabrio. Poza miękkim, składanym dachem auto nie różni się znacząco od wersji Coupe. Co warte odnotowania - znajdziemy tu tę samą, ...

3 tygodnie temu

BMW Serii 4 Cabrio wjeżdża do polskich salonów. Znamy ceny modelu

... Otwarte wydanie nowego BMW Serii 4 zadebiutowało w internetowym konfiguratorze, dzięki czemu znamy już dokładną specyfikację na polski rynek oraz ceny. Za podstawowe wydanie kabrioletu trzeba zapłacić 216 900 zł. ... Polski oddział BMW podzielił ...

3 tygodnie temu

Volkswagen California 6.1 - konkurent od Forda sporo namieszał

... W zeszłym roku urlop spędziłem z Fordem Transitem Custom Nugget, który naprawdę zrobił na mnie wrażenie. Tym razem postanowiłem sprawdzić jego głównego konkurenta. ... , i przez ten okres udało mi się dostrzec wiele rozwiązań, które są genialne, ...

tydzień temu

Hybryda dla każdego! Nowy Ford Kuga i jego "tercet elektryczny"

... oferuje swoim klientom samochód z aż pięcioma rodzajami napędu, w tym z trzema rodzajami hybrydy! Nic zatem dziwnego, że marka nazywa najnowszą Kugę "najbardziej zelektryfikowanym Fordem w historii". ... ^^^To wszystko brzmi odrobinę ...

2 miesiące temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie