Audi A8 D2/4D

Generacja
Audi A8 D2/4D

Audi A8 pierwszej generacji – niegdyś ekskluzywna limuzyna niemieckiego producenta - dziś samochód niedrogi w zakupie, ale nieziemsko drogi w utrzymaniu. A8 typoszeregu D2 produkowane było w latach 1994-2002 i zastąpiło model V8, do którego nawiązuje stylistyką.

Klasyczna trójbryłowa sylwetka jest prosta i jednocześnie ponadczasowa. Zdumiewające, jak Audi ze sprawdzonej, starej koncepcji potrafi stworzyć świeży model. Prostokątne reflektory przednie i tylne, typowa atrapa chłodnicy z czterema pierścieniami, czterodrzwiowe nadwozie o równych proporcjach – to cechy także starszych i tańszych modeli, np. Audi 100. A jednak A8 nie wygląda jak tani samochód dla mas. Założenia firmy się sprawdziły i zadbane egzemplarze z lat 90. nawet dziś wyglądają dobrze.

Samochód po latach stracił na wartości. Głównie dlatego, że auta klasy wyższej nie są najczęściej poszukiwanymi na rynku wtórnym. Niestety, cena samego zakupu to tylko początek wydatków. Nie licząc tego, że egzemplarze używane nie są często w idealnym stanie, koszty normalnej eksploatacji są do zaakceptowania raczej dla osób z grubym portfelem. Audi A8 nie jest pojazdem zbyt awaryjnym, chociaż swoje wady ma, jednak jego konstrukcja nie jest prosta i w wielu przypadkach naprawa czy serwisowanie będą się wiązały z niemałymi kosztami.

Szczególną cechą Audi A8 D2 jest nadwozie wykonane z aluminiowych komponentów. Dzięki temu rozwiązaniu samochód jest odporny na rdzę, a przy tym jego masa jest stosunkowo niska. Pociąga to wiele korzyści, między innymi lepsze prowadzenie i niższe zużycie paliwa, które w A8 i tak jest duże. Aluminiowe nadwozie jest jednak problematyczne, gdy dojdzie do konieczności naprawy blacharskiej. Oczywiście auto po stłuczce jest do naprawienia, ale koszt takiego zabiegu będzie relatywnie wysoki, a i nie każdy warsztat okaże się kompetentny do tego typu napraw. Wiele z nich trzeba będzie przeprowadzić w serwisie.

Szczególnej troski wymaga zawieszenie samochodu. Wielowahaczowa konstrukcja znakomicie się sprawdza podczas jazdy na równych drogach. Niestety, użytkowanie auta w codziennych warunkach prowadzi do szybkiego zużycia elementów zawieszenia, między innymi łączników stabilizatora czy tulei wahaczy.

Silniki benzynowe wykorzystane w Audi A8 pierwszej generacji nie są zbyt awaryjne, lecz charakteryzują się sporym zużyciem paliwa oraz oleju silnikowego. Najmniejszy silnik 2,8 ma moc 174 lub 193 KM. Jednostka o pojemności 3,7 l rozwija 230 lub 260 KM. Większa jednostka 4,2 generuje 300 lub 310 KM. Dla najbardziej wymagających Audi wyprodukowało niewiele egzemplarzy A8 z potężnym silnikiem W12 o pojemności 6,0 l i mocy aż 420 KM.

W sportowej odmianie S8 montowany był silnik V8 4,2 o mocy 340 KM, którą później zwiększono do 360 KM. Auto w tej wersji oprócz mocniejszego silnika ma również zawieszenie zestrojone na sportowo. Przy niemałej masie własnej i sporych wymiarach S8 prowadzi się zadziwiająco dobrze. Jak na limuzynę klasy wyższej samochód jest niebywale zwinny. Z zewnątrz niewiele się różni od zwykłego A8. Bardziej spostrzegawczy dostrzegą jednak sportowe akcenty wyróżniające mocniejszy model.

Silniki wysokoprężne A8 to 2,5 TDI w dwóch wariantach mocy: 150 i 180 KM. Jednostka 3,3 TDI rozwija moc 224 KM. Niestety, silniki Diesla w przypadku A8 to nie najlepszy wybór. Przysparzają bowiem sporo problemów. Często zacierają się turbosprężarki, szczególnie gdy właściciel nie pamięta o prawidłowym traktowaniu tego typu silników. Awarii ulegają też świece żarowe, pompy wtryskowe i wałki rozrządu.

W samochodach ze słabszymi silnikami w opcji dostępny był napęd na cztery koła quattro. W mocniejszych wersjach napęd ten był standardem.

W 1996 r. samochód przeszedł niewielki facelifting. Zmiany dotyczyły przednich reflektorów i wnętrza. W roku 1999 na rynku pojawiła się przedłużona wersja o nazwie A8 L. Samochód ma większy rozstaw osi i więcej miejsca w środku.

Niska cena Audi A8 D2 może skusić. Należy jednak pamiętać o tym, że nie jest to samochód, który da się naprawić w garażu. Zamienniki nie są łatwo dostępne i niektóre części będzie trzeba kupić oryginalne. A8 D2 nie jest prostą konstrukcją i wiele napraw może kosztować naprawdę dużo, dotyczy to szczególnie wersji TDI. Mając jednak odpowiednie zaplecze finansowe do prawidłowej eksploatacji tego samochodu, można cieszyć się z jego wielu zalet.

4.25
Ocena na postawie 26 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaAudi
ModelAudi A8
Produkcja od1994
Produkcja do1999

Wybrane wersje Audi A8 D2/4D

Inne generacje Audi A8

Inne modele Audi

Oceny użytkowników (17)

Audi A8 D2/4D: newsy, testy i recenzje

Niebezpieczna jazda na zderzeku - Škoda Safety

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie