Mercedes-Benz CLA

Model
Mercedes-Benz CLA Zobacz 5 zdjęć

Na salonie samochodowym w Detroit firma Mercedes-Benz zaprezentowała nowy model, nazwany przez konstruktorów CLA. To zupełnie nowy model w gamie niemieckiego producenta, nie mający bezpośredniego poprzednika.

Technicznie CLA bazuje na wprowadzonej rok temu do sprzedaży klasie A, a stylistyką nawiązuje nie tylko do modelu A, ale również do znacznie większego CLS-a. Przednia część karoserii nowego Mercedesa wygląda niemal tak samo jak w klasie A. Charakterystyczne dla obu aut są dość duże przednie światła.

Z boku CLA przypomina swojego znacznie większego brata – CLS. Wizualne nawiązanie do CLS-a w postaci przetłoczenia drzwi pod dolną krawędzią okien sprawia, że CLA wygląda dynamicznie. Dynamicznego charakteru autu nadaje także łagodnie, ale nisko opadający dach, który płynnie (tak samo jak w CLS-ie) przechodzi w pokrywę bagażnika.

Choć tylne światła kompaktowego samochodu ze Stuttgartu nie wyglądają tak samo jak w modelu CLS, skojarzenia są jednoznaczne. Właśnie o to chodziło producentowi – małe auto ma wyglądać jak większe, co nadaje mu prestiż.

Warto zaznaczyć, że choć Mercedes usilnie, podobnie zresztą jak CLS-a, swój nowy produkt nazywa "coupé", nadwozie jest karoserią typu sedan. O ile jeszcze w przypadku luksusowego CLS-a można się spierać, czy auto jest sedanem czy liftbackiem, to mniejszy CLA nie pozostawia żadnych wątpliwości.

Co prawda nie odbyły się jeszcze żadne testy oceniające rozmiary wnętrza, ale z opisów dostarczonych przez Mercedesa można wnioskować, że kabina pasażerska CLA przestrzenią przypomina tę z klasy A. Najważniejsze różnice w suchych danych można zauważyć w wysokości siedziska tylnej kanapy (w CLA znajduje się ona 22 mm wyżej) i odległości od siedziska do sufitu w obu samochodach. W tym drugim przypadku pasażerowie klasy A mają aż 50 mm więcej miejsca.

Ponieważ Mercedes chciał zachować sportowy charakter CLA, postanowił wykonać tylną kanapę w proporcji 2+1. Oznacza to, że trzeciej osobie z tyłu nie będzie zbyt wygodnie.

CLA ma za to atut w postaci wielkiego bagażnika. O ile 341 litrów w klasie A jest wartością przeciętną, o tyle 470 l w modelu CLA wygląda całkiem dobrze (do rekordów w kategorii aut kompaktowych jednak daleko).

Materiały użyte do obicia wnętrza CLA są oczywiście najwyższej jakości. Nie brakuje też niczego w wyposażeniu samochodu. W wyposażeniu seryjnym znajdują się przednie i boczne poduszki gazowe dla kierowcy i pasażera oraz kurtyny powietrzne. W najtańszej wersji za poduszki boczne dla pasażerów z tyłu trzeba dopłacić. Dopłacić trzeba też za reflektory przeciwmgielne oraz biksenonowe aktywne światła. Za darmo jest za to asystent martwego punktu w lusterku, ale już za system Pre-Safe trzeba słono zapłacić.

Płacić trzeba również za takie dodatki, które Mercedes mógłby spokojnie dawać za darmo. Do tych elementów należą na przykład zwykłe biksenonowe reflektory, podgrzewanie przednich foteli czy podłokietnik z tyłu.

Na razie do napędu CLA przewidziane są cztery jednostki napędowe, z czego jedna to turbodiesel. Klekot montowany w CLA ma 2,1 l objętości skokowej, bezpośredni wtrysk paliwa i turbodoładowanie. Silnik rozwija moc 136 lub 170 KM, a jego maksymalny moment obrotowy wynosi do 350 Nm.

Również motory benzynowe mają bezpośredni wtrysk paliwa i turbosprężarki. Mniejszy z nich, zaledwie 1,6-litrowy, osiąga moc 122 KM i moment obrotowy o wartości 200 Nm lub 156 KM mocy maksymalnej i 250 Nm momentu obrotowego. Słabsza wersja montowana jest w CLA 180, a mocniejsza w wersji CLA 200. Najwięcej koni mechanicznych (aż 211) ma 2-litrowy silnik instalowany w odmianie CLA 250. Motor dysponuje też maksymalnym momentem obrotowym o wartości 350 Nm.

Na rynku niemieckim można nabyć też CLA ze 109-konnym silnikiem wysokoprężnym. Na razie ta wersja nie jest dostępna w Polsce.

Napęd jest przekazywany wyłącznie na tylne koła, a do przełączania biegów producent przewidział 6-biegową skrzynię manualną oraz 7-biegową dwusprzęgłową przekładnię zautomatyzowaną. W tym przypadku sprawa ma się jak z jednostkami napędowymi. W zależności od rynku obie skrzynie dostępne (klient ma wybór) są w danej wersji silnikowej lub to Mercedes narzuca, która skrzynia biegów ma być montowana razem z danym silnikiem.

Sprzedaż samochodu rozpocznie się w połowie 2013 roku, ale już teraz można go zamawiać. Najtańsza wersja (180 BlueEFFICIENCY) w Polsce kosztuje 118 900 zł (stan na 31.01.2013 r.).

4.70
Ocena na postawie 14 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaMercedes-Benz
TypSamochód osobowy
SegmentC

Inne modele Mercedes-Benz

C - Inne modele

Mercedes-Benz CLA: newsy, testy i recenzje

Używana Alfa Romeo 159. Nie tak straszna, jak mówią

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie