Test: Quattro - rodzaje i działanie legendarnego napędu

Napęd na cztery koła od 40 lat jest jednym z filarów marki z Ingolstadt. Od czasu, gdy pierwsze Audi Quattro zadebiutowało na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w 1980 r., fabryki Audi wyprodukowały prawie 11 mln pojazdów z układem napędowym quattro.

Mateusz Żuchowicz

26.04.2021 | aktual.: 30.09.2022 19:51

Na przestrzeni lat wiele się jednak zmieniło, dlatego warto sprawdzić, jaki dzisiaj jest napęd quattro. A uwierzcie mi, to bardziej skomplikowane, niż myślicie. I nie mówię tutaj tylko o zasadzie działania.

Napęd Quattro - test wideo

Na sam początek trzeba wyjaśnić pewną kwestię. Quattro to nie określenie typu napędu, a jedynie nazwa handlowa stosowana przez Audi, bo tak jak wam wcześniej wspomniałem, napęd 4x4 w tej marce pierwszy raz pojawił się w modelu Quattro i był prosty, prymitywny, mechaniczny, ale również bardzo skuteczny i niezawodny.

Składał się on z trzech mechanizmów różnicowych – jeden na przedniej osi, drugi na tylnej osi i trzeci międzyosiowy, a dwa z nich początkowo blokowane były ręcznie. Kierowca dźwignią mógł zablokować centralny mechanizm różnicowy, a w razie potrzeby również tylny. Dopiero w 1986 roku Audi po raz pierwszy zastosowało samoblokujący międzyosiowy mechanizm różnicowy Torsen.

W kolejnych latach marka kontynuowała udoskonalanie napędu, ale zanim pojawił się napęd, który znamy dziś, quattro ewoluowało w rozmaity sposób w zależności od budowy silnika, jego ułożenia oraz przeznaczenia samochodu. Całą historię oraz rodzaje napędów Audi zobaczycie w tym filmie. Zapraszam.

Źródło artykułu:WP Autokult
testy samochodówukłady napędoweAudi Q5
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)