Audi 80

Model
Audi 80 Zobacz 10 zdjęć

Audi 80 B3

Po znaczącym sukcesie rynkowym wersji B2 Audi 80 doczekało się kolejnej generacji w 1986 roku, która jako auto klasy średniej była produkowana do roku 1991. Samochód odznaczał się nowatorskimi jak na te czasy rozwiązaniami technicznymi.

Należy do nich ocynkowana karoseria, dzięki której nawet wieloletnie (bezwypadkowe) egzemplarze zachowują całkiem przyzwoity stan blacharski. Innowacyjny był również system procon-ten podnoszący bezpieczeństwo. Jego działanie polegało na przemieszczaniu się kierownicy ku tablicy rozdzielczej podczas zderzenia czołowego. Audi 80 B3 było w swoich czasach bardzo bezpiecznym autem. Nic dobrego nie można niestety powiedzieć o wyposażeniu samochodu z zakresu poprawy komfortu. Producent poskąpił w tańszych wersjach takich udogodnień, jak elektrycznie sterowane szyby i lusterka czy centralny zamek.

Zadbał natomiast o to, by każdy nabywca w bogatej palecie silnikowej znalazł coś dla siebie. Klienci mieli do dyspozycji silnik benzynowy 1,6 w różnych odmianach mocy, jednostkę 1,8 w czterech wersjach, motor 2,0 oraz jego odpowiedniki 16- i 20-zaworowe. Były także dwa silniki wysokoprężne, wolnossące: 1,6 oraz 1,9, i jeden turbodiesel 1,6. Silniki benzynowe 1,8 i 2,0 łączone były z chlubą Audi – napędem na cztery koła o nazwie quattro.

Model B3 wyglądał nowocześnie i elegancko. Trójbryłowa sylwetka o klasycznej linii nawet dziś nie prezentuje najgorzej. Samochód zarówno z zewnątrz, jak i wewnątrz wygląda solidnie, tak zresztą został skonstruowany. Za tę solidność niemiecki producent kazał sobie niestety słono płacić. Była to główna wada osiemdziesiątki. Nawet po wielu latach auto wciąż trzyma cenę, która jest relatywnie wysoka, biorąc pod uwagę lata produkcji i ubogie wyposażenie.

Audi 80 B3 wytwarzano w wersji sedan. Nie było niestety kombi, które pojawiło się dopiero przy generacji B4. Smaczkiem okazała się odmiana coupé, ku uciesze fanów usportowionych aut. W tej wersji nadwoziowej nabywcy mogli wybierać między mocniejszymi jednostkami napędowymi niż w przypadku sedana. Oprócz jednostek 1,8 i 2,0 dostępnych w sedanie montowano również 2,2 o mocy 136 KM oraz 2,3 w trzech odmianach mocy (najmocniejszy silnik rozwijał 170 KM). Ponadto były silniki 6-cylindrowe w układzie V, od 150-konnego 2,6 do potężnego jak na takie auto 2,8 o mocy 174 KM. Oczywiście wszystkie jednostki od pojemności 2,0 wzwyż dostępne były z napędem quattro.

Audi 80 z generacji na generację stawało się coraz bardziej prestiżowe. B3 prowadziło się komfortowo i przyjemnie. Samochód jest co prawda 5-osobowy, ale podłokietnik pośrodku tylnej kanapy podpowiada, że zmieszczą się tam jedynie dwie osoby. Istotnie, cztery osoby będą podróżować tym autem komfortowo. Kokpit jest ergonomicznie urządzony, czego nie można powiedzieć o bagażniku. Ma on co prawda dużą pojemność, ale jest mało ustawny i praktyczny ze względu na niefortunne, pionowe umieszczenie w nim koła zapasowego oraz brak możliwości złożenia oparcia tylnej kanapy.

Mimo wad, takich jak: brak wersji kombi, ubogie wyposażenie w zakresie komfortu, niepraktyczny bagażnik czy wysoka cena, Audi 80 B3 znalazło wielu nabywców wśród rodzin. Kupując dziś używane auto, trzeba zachować ostrożność, ponieważ przy takiej mnogości egzemplarzy można natrafić na model o powypadkowej przeszłości. Dotyczy to szczególnie wersji coupé. Ale dobrze utrzymana osiemdziesiątka nawet jak na dzisiejsze standardy ma wiele do zaoferowania swojemu nabywcy.

Mniej popularna, ale bardziej prestiżowa jest bogatsza wersja oznaczona symbolem 90. Audi 90 od 80 różni się innymi zderzakami (miały kolor nadwozia). W modelu 90 kierunkowskazy umieszczono integralnie w przednim zderzaku wraz z halogenami. Z tyłu zamontowano niewielki spoiler. We wnętrzu różnic jest mniej i niełatwo odróżnić obydwa modele. Główna zmiana to lepszy materiał tapicerki w Audi 90. Również wyposażenie wzbogacono. Dotyczy to zwłaszcza wersji Exclusive i Sport. W tej ostatniej zastosowano obniżone zawieszenie.

Pod maską modelu 90 znajdują się mocniejsze silniki. Podstawowa jednostka napędowa o pojemności 2,0 generuje moc 115 KM, a jej 20-zaworowa odmiana aż 160 KM. Silnik 2,3 rozwija 136 lub 170 KM. Dla oszczędnych przewidziano silnik wysokoprężny 1,6 TD o mocy 80 KM. W konfiguracji z mocniejszą wersją silnika 2,0 oraz z jednostkami 2,3 auto wyposażane było w napęd na cztery koła quattro.

Pierwsza generacja Audi 90 bazowała na modelu 80 B2. Również w tym przypadku różnice polegały na zastosowaniu innych zderzaków ze zintegrowanymi kierunkowskazami i światłami przeciwmgielnymi oraz materiałów o lepszej jakości. Wersja quattro wyróżniała się spoilerem na tylnej klapie. Zmiany dotyczyły również gamy silnikowej. Audi 90 B2 dostępne było w jednostką benzynową o pojemności 2,0 l i mocy 115 lub 136 KM oraz silnikiem Diesla 1,6 o mocy 80 KM.

Audi 90, zarówno w przypadku generacji B2, jak i B3, było bogatszą wersją modelu 80, przeznaczoną dla bardziej wymagających klientów.

Audi 80 B4

Audi 80 B3 odniosło spory sukces na rynku, jednak miało wiele wad konstrukcyjnych. W czwartej i ostatniej generacji osiemdziesiątki typoszeregu B4 wady te wyeliminowano i stworzono samochód optymalny pod kątem codziennego użytkowania. Do dziś auto cieszy się popularnością na rynku wtórnym mimo stosunkowo wysokich cen.

Samochód stał się przestronniejszy i bardziej funkcjonalny. Dotyczy to zwłaszcza wersji Avant (kombi). Największe wady modelu B3 to ciasne wnętrze oraz niewielki bagażnik, który ze względu na niefortunne umiejscowienie zbiornika paliwa był nieustawny. W B4 zbiornik ten powędrował pod podłogę, co zaowocowało bardziej ustawnym przedziałem bagażowym. Zrezygnowano też z tylnej przegrody, dzięki czemu oparcie tylnego siedzenia można składać.

Choć bagażnik nie imponuje pojemnością (420 l w sedanie, 370 l w kombi – 1200 l po złożeniu siedzeń), to jest zdecydowanie bardziej funkcjonalny. Docenią to szczególnie ci, którzy chcą zamontować w aucie instalację gazową. Niewątpliwą zaletą auta jest ocynkowane nadwozie, na którym nie ma śladu rdzy nawet w przypadku wieloletnich egzemplarzy. Wyjątkiem są samochody powypadkowe. Materiały użyte do wykończenia wnętrza są wysokiej jakości. Po wielu latach użytkowania tapicerka jest zazwyczaj w dobrym stanie. Samo wnętrze jest proste i ergonomiczne.

Trwałość i solidność to zalety układu jezdnego Audi 80. W przeciwieństwie do następcy – modelu A4, którego wielowahaczowe zawieszenie nie radzi sobie z dziurawymi drogami, prosta konstrukcja, oparta z przodu na kolumnach MacPhersona i belce skrętnej z tyłu, dzielnie znosi jazdę po nawierzchniach nie najlepszej jakości. Ponadto w przypadku ewentualnej awarii naprawa jest prosta, a dobrej jakości zamienniki szeroko dostępne i relatywnie tanie. Samo zawieszenie gwarantuje dobre prowadzenie samochodu, co jest dodatkową zaletą. W zestawieniu z dobrym układem jezdnym w Audi 80 montowano 15-calowe felgi.

Auto wyposażane było w trwałe silniki. Najwięcej jest jednostek benzynowych. Najmniejsza ma pojemność 1,6 l i moc 75 KM. Osiągi auta z tym silnikiem nie są za dobre. Jego 16-zaworowy odpowiednik o tej samej pojemności ma 100 KM. Jednostki 2,0 o mocy 90, 115 i 140 KM są mało awaryjne i chętnie wyposażane w instalację LPG. Instalacji takiej nie da się zamontować w pięciocylindrowym rzędowym silniku 2,3 o mocy 133 KM ze względu na mechaniczny wtrysk paliwa. Warto o tym pamiętać przy zakupie. Silniki o pojemności 2,6 i 2,8 l rozwijały odpowiednio 150 KM i 174 KM.

Pod maską Audi 80 B4 montowano też silniki Diesla. Jednostka 1,9 TD ma moc 75 KM i jest często mylona z silnikiem 1,9 TDI o mocy 90 lub 110 KM. Warto mieć to na uwadze podczas kupna samochodu. Silniki różnią się bowiem znacząco. TDI jest zdecydowanie bardziej udaną i zaawansowaną konstrukcyjnie jednostką napędową. W konfiguracji z niektórymi silnikami auto mogło mieć napęd quattro (4x4).

Na bazie modelu 80 stworzono mocne Audi S2 z turbodoładowanym silnikiem 2,2 o mocy 220 lub 230 KM. W wyniku współpracy Audi z Porsche powstał ekstremalnie szybki model RS2 z silnikiem 2,2 turbo, generującym niebagatelną moc 315 KM. Samochód został wyprodukowany w niespełna 3000 egzemplarzy. Zarówno S2, jak i RS2 miały napęd na cztery koła.

W czwartej generacji modelu 80 zaadaptowano z poprzednika system procon-ten poprawiający bezpieczeństwo bierne. Silnik, mocowania pasów bezpieczeństwa oraz kolumna kierownicza są połączone układem bloczków i linek w taki sposób, że podczas zderzenia kolumna kierownicza przemieszcza się ku przodowi, a pasy są napinane.

Samochód w wersji sedan produkowany był od 1991 do 1995 r., a kombi w latach 1992-1996. Auto występuje też jako coupé oraz kabriolet, którego wytwarzanie zakończono dopiero w roku 2000.

Do produkcji trafiła też bogatsza wersja samochodu – Audi 90, które w przeciwieństwie do poprzednika oferowane było jedynie na rynku północnoamerykańskim. Samochód z zewnątrz różnił się od europejskiego modelu 80 innymi zderzakami. Wyposażenie było nieco bogatsze. Pod maską samochodu montowano tylko jeden silnik. Była to benzynowa jednostka V6 o pojemności 2,8 l i mocy 174 KM.

Szybkie fakty
MarkaAudi
TypSamochód osobowy

Generacje Audi 80

Inne modele Audi

Audi 80: newsy, testy i recenzje

Goodyear - konferencja

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie