Ferrari F40

Model
Ferrari F40 Zobacz 5 zdjęć

Ferrari F40

F40 to samochód wręcz legendarny – tak jak Volkswagen Typ 1 (pop. Garbus), Fiat 500 czy Citroën 2CV. Tyle że w przeciwieństwie do tej ostatniej trójki o F40 marzył lub marzy każdy, a mało kto nim jeździł.

Wóz został zaprojektowany dla uczczenia 40. rocznicy istnienia firmy Ferrari i jest jednocześnie ostatnim autem, które powstało za życia Enzo Ferrariego. Maszyna w dużej części bazuje na Ferrari 288 GTO Evoluzione, czyli wyścigowym wozie o niewykorzystanym potencjale. Projektanci F40 mieli trudne zadanie, bo Enzo Ferrari zażądał, żeby ten bolid rzucił wszystkich na kolana.

I rzucił. Zarówno wygląd, jak i osiągi F40 zachwycają do dziś. Karoseria, w której główne światła były chowane (zgodnie z panującą modą), a tylne skrzydło miało rozmiary blatu stołu, sprawiała, że nie miało się żadnych wątpliwości, że jest to samochód o świetnych osiągach. A osiągi? Według katalogów do setki F40 przyspieszało w 4,1 s i osiągało prędkość 324 km/h. Dziennikarzom jednego z włoskich magazynów nie udało się w sprincie do 100 km/h zejść poniżej 4,5 s, ale za to rozpędzili auto do 325 km/h.

O ile sam czas przyspieszenia nie był może najważniejszy, to prędkość maksymalna miała istotne znaczenie, bo Ferrari F40 miało być najszybszym seryjnym drogowym samochodem na świecie. I było. Było szybsze od konkurencyjnego Porsche 959 i równie szybkie jak wprowadzone trzy lata później na rynek Lamborghini Diablo. Dopiero w latach 90. większe prędkości rozwijały Jaguar XJ220 i McLaren F1.

Żeby F40 mogło pochwalić się takimi osiągami, Włosi zafundowali mu jednostkę napędową o objętości 3,0 l. Nie był to jednak silnik wolnossący, tylko podwójnie turbodoładowany agregat o sześciu cylindrach ułożonych widlaście. Motor umieszczono co prawda niezgodnie z filozofią Enzo Ferrariego, który uważał, że nie widział nigdy zaprzęgu, w którym furman siedziałby przed koniem, ale centralne ustawienie agregatu pozwalało lepiej rozłożyć naciski na osie.

Silnik rozwijał moc 478 KM przy 7000 obr./min i 577 Nm momentu obrotowego przy 4000 obr./min. Moment kierowany był wyłącznie na tylne koła za pomocą 5-biegowej manualnej skrzyni biegów.
Wnętrze F40 było do bólu proste i zawierało tylko niezbędne przyciski i instrumenty. Testujący kiedyś F40 Michael Schumacher stwierdził, że w przeciwieństwie do wielu samochodów sportowych ten wóz jest po prostu maszyną do najszybszego poruszania się z punktu A do punktu B.

Na bazie ulicznego F40 Ferrari wraz z firmą Michelotto zbudowały cztery różne wersje wozu wyścigowego. W pierwszym z nich – LM – Włosi potrafili podnieść moc do 720 KM, dzięki czemu auto osiągało niewiarygodną prędkość 367 km/h. Zmieniono nieco nadwozie, m.in. zastępując chowane światła stałymi i dodając regulowany spojler zamiast stałego skrzydła z tyłu.

W kolejnych latach pojawiały się F40 GT, F40 Competizione i F40 GTE. To ostatnie było wersją rozwojową modelu F40 LM. W zależności od specyfikacji silnik F 120 B miał objętość skokową od 3,0 l do 3,5 l i moc maksymalną na poziomie 900 KM! GTE startowało przede wszystkim w zawodach BPR Global Endurance Series, a regulacje techniczne sprawiały, że moc motoru wynosiła 660 KM. Do tego w porównaniu z F40 LM nowsze auto miało 6-biegową sekwencyjną skrzynię pochodzącą wprost z prototypowego Ferrari 333 SP.

Mimo że F40 GTE było bardzo szybkim bolidem w wyścigach, nie wiodło mu się najlepiej ze względu na różnego rodzaju usterki techniczne. F40 nie było w stanie ukończyć wielu wyścigów, w których prowadziło lub było na wysokiej pozycji, z powodu awarii silników i różnych wycieków płynów ze skrzyni biegów czy jednostki napędowej.

Nie najlepsze rezultaty Ferrari w wyścigach nie miały jednak większego znaczenia dla pasjonatów szybkich samochodów i fanów marki. Drogowy model cieszył się takim wzięciem, że fabryka ciągle powiększała limit produkcyjny, który w końcu zatrzymał się 1315 egzemplarzach, a to było i tak 2,5 razy mniej wozów niż zamówień na nie.

Żaden z supersamochodów Ferrari wcześniej ani później nie został wyprodukowany w tak dużej liczbie sztuk i żaden z wcześniejszych ani późniejszych modeli nie zdołał tak podbić serc ludzi jak F40.

3.83
Ocena na postawie 38 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaFerrari
TypSamochód osobowy

Generacje Ferrari F40

Inne modele Ferrari

Ferrari F40: newsy, testy i recenzje

Pierwszy dzień wyścigu Mille Miglia

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie