Zmarł Nicola Materazzi, twórca Ferrari F40 i Bugatti EB110

Genialny inżynier i wielki entuzjasta motoryzacji, Nicola Materazzi zmarł w środę, 24 sierpnia 2022 roku. Miał 83 lata. To człowiek, któremu zawdzięczamy wiele wspaniałych modeli, z kultowymi ferrari i bugatti na czele.

Materazzi miał 83 lataMaterazzi miał 83 lata
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Ferrari / wikipedia
Aleksander Ruciński

Nicola Materazzi z pewnością zalicza się do grona osób, które zmieniły historię motoryzacji, dając nam niezapomniane, wyjątkowo emocjonujące modele. W swojej karierze Włoch pracował nad dziesiątkami imponujących projektów, a za dwa z nich odpowiadał osobiście.

Kariera Materazziego zaczęła się w Lancii, gdzie pomagał rozwijać Flavię, Fulvię i Stratosa. Później przeszedł do działu motorsportu Lancii i Fiata, po czym został zatrudniony w Ferrari. Jego kunszt docenił sam Enzo, powierzając mu stanowisko rozwoju turbodoładowania. Najpierw w wyścigówkach, a następnie w drogowych modelach marki.

W połowie lat 80. awansował na kierownika projektu F40 modelu, który do dziś uchodzi za jedno z najbardziej kultowych ferrari w historii. Wraz z jego rynkowym debiutem, Materazzi opuścił jednak Maranello, przechodząc do Bugatti.

Tam powierzono mu burzliwy projekt potwora z poczwórnie doładowanym V12. Mowa oczywiście o EB110. Materazzi odegrał również kluczową rolę w tworzeniu EB110 SS, lżejszej i ostrzejszej wersji tej kultowej maszyny.

Do końca swojej kariery był bezpośrednio związany z tą konstrukcją, rozwijaną następnie przez Engineering Edonis. To firma, która po bankructwie Bugatti tworzyła mocno zmienioną wersję EB110.

Włoch odszedł na szczęśliwą emeryturę w 2006 roku, poświęcając się drugiej pasji, jaką była literatura. Pozostawił po sobie nie tylko wspaniałe auta, ale i imponującą bibliotekę dzieł, wliczając w to kolekcjonerskie publikacje liczące nawet kilkaset lat.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Komisja infrastruktury za zmianami, ale częściowymi. Bandyci z ekspresówek i autostrad bezpieczni? Niekoniecznie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Świetny wynik Polaków. Zdobyli wicemistrzostwo w USA
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Urząd wysyła listy do właścicieli importowanych aut. O co tu chodzi?
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Znowu złapali 24-latka w BMW. Kwota mandatu jest ogromna
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Koniec kultowego auta. Oto ostatni egzemplarz
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Jest nowy projekt
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
Stawiają je przy autostradach. Są kluczowe dla bezpieczeństwa
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
BMW oddaje hołd historycznemu 2002 turbo. Oto M2 Turbo Design Edition
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne