Ferrari F430

Model
Ferrari F430 Zobacz 8 zdjęć

Ferrari F430 to reprezentant segmentu G+ produkowany we włoskiej Modenie od 2004 roku. F430 jest następcą modelu 360 Modena wytwarzanego w latach 1999-2005 oraz poprzednikiem modelu 458 Italia, który zadebiutował w 2009 roku podczas salonu motoryzacyjnego we Frankfurcie.

Ferrari F430 zadebiutowało w 2004 roku podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu. Mierzące 4512 mm długości, 1923 mm szerokości oraz 1214-1234 mm wysokości F430 oferowane było jako 2-drzwiowe coupé lub 2-drzwiowy kabriolet. Do głównych konkurentów F430 zaliczamy niemieckie Porsche 911, włoskie Lamborghini Gallardo Superleggera, japońską Hondę NSX oraz brytyjskiego Jaguara XKR.

Ferrari F430 wyposażone jest w 4,3 l motor V8 - owoc wspólnych prac specjalistów Ferrari oraz Maserati. Jednostka generuje 490 KM oraz 465 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Auto z taką konfiguracją przyspiesza do pierwszej setki w 4,0 s (0,3 szybciej od poprzednika) i osiąga prędkość maksymalną 315 km/h. Taka moc wymaga oczywiście wydajnych hamulców. Te zostały zaprojektowane wspólnie ze specjalistami z firmy Brembo. Ferrari twierdzi, że hamulce będą w dobrym stanie nawet po przejechaniu 300-360 okrążeń na ich torze. Napęd przekazywany jest wyłącznie na tylną oś za pomocą 6-biegowej manualnej lub 6-stopniowej sekwencyjnej skrzyni F1.

Ferrari F430 oferowane było w wersji Spider. F430 Spider oparte jest na modelu coupé i zostało upodobnione do modelu 360. Ferrari F430 Spider zadebiutowało podczas salonu motoryzacyjnego w Genewie. Nadwozie zaprojektowało cenione włoskie studio stylistyczne Pinifarina. Wnętrze otwartej wersji F430 nie różni się od tego w coupé.

Drugą najbardziej znaną wersją F430 jest 430 Scuderia. Ferrari 430 Scuderia zostało zaprezentowane przez kierowcę F1 Michaela Schumachera w 2007 roku podczas salonu motoryzacyjnego we Frankfurcie. Auto znacznie odchudzono, co pozwoliło na rywalizację z Porsche RS oraz Lamborghini Gallardo Superleggera. Silnik zmodyfikowano, dzięki czemu moc wzrosła do 515 KM. Ferrari 430 Scuderia przyspiesza do pierwszej setki w 3,6 s oraz osiąga prędkość maksymalną 319 km/h.

Warto także wspomnieć o F430 Challenge. Jest to odchudzona wersja seryjnego modelu F430, bez zastosowania jakichkolwiek modyfikacji jednostki napędowej. Powstały również dwie wersje wyścigowe F430: F430 GT2 oraz F430 GT3. Oba modele przystosowano do danych serii wyścigowych.

Dla upamiętnienia 16. zwycięstwa Ferrari w F1 w 2008 roku w Mugello zadebiutowała Scuderia Spider 16M, która napędzana jest przez silnik o mocy 510 KM oraz 470 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Samochód waży zaledwie 1340 kg, co oznacza spadek o 80 kg w porównaniu z F430 Spider. Auto osiąga pierwszą setkę po 3,7 s oraz maksymalnie rozpędza się do 315 km/h. Od 2009 roku powstało zaledwie 499 egzemplarzy Ferrari Scuderia Spider 16M.

W 2008 roku podczas wystawy motoryzacyjnej w Detroit zaprezentowano także F430 Spider napędzane etanolem. Nazwane F430 Spider Bio Fuel, ekologiczne Ferrari zostało wyposażone w 4,3 l silnik V8 o mocy 500 KM, który zyskał 4% większy maksymalny moment obrotowy i emituje 5% mniej dwutlenku węgla do atmosfery w porównaniu ze standardowym F430 Spider.

Ostatni egzemplarz Ferrari F430 zjechał z taśm produkcyjnych w 2009 roku.

Plusy:
+ niezwykle mocna jednostka napędowa
+ ponadczasowy i charakterystyczny design nadwozia
+ rewelacyjne osiągi i właściwości jezdne
+ ergonomia
+ kilka wersji nadwozia
Minusy:
- przestronność
- ekonomiczność
- cena

4.98
Ocena na postawie 43 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaFerrari
TypSamochód osobowy
SegmentG+

Generacje Ferrari F430

Inne modele Ferrari

G+ - Inne modele

Ferrari F430: newsy, testy i recenzje

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie