Sprawdź samochód online przed zakupem. Nowe narzędzie już dostępne.

Citroën ZX

Model
Citroën ZX Zobacz 5 zdjęć

Citroën ZX to kompaktowe auto produkowane przez koncern PSA na terenie Francji i Hiszpanii od 1991 do 1998 roku. Konstrukcja tego Citroëna została użyta również w Peugeocie 306. Z tej samej platformy korzystały również Peugeot Partner oraz Citroën Berlingo. Model ZX miał być konkurentem między innymi dla Volkswagena Golfa, Opla Astry oraz Forda Escorta.

Nadwozie dostępne jako kombi oraz 5- i 3-drzwiowy hatchback niczym nie się wyróżniało spośród szarego tłumu masowo produkowanych aut z tamtego okresu. Każdy element projektowano tak, by koszt jego wykonania był jak najtańszy. Niestety, w związku z dostępną w latach 90. techniką wiązało się to głównie z prostymi technologicznie elementami. Z przodu umieszczono prosto wyglądające światła. Nie inaczej jest z tyłu – lampy mają kształt delikatnie pozaokrąglanych kwadratów.

Wewnątrz również nie można się spodziewać fajerwerków: przeciętnej jakości materiały, kształty zaprojektowane bez odrobiny polotu. Należy jednak pamiętać, że to właśnie dzięki temu ten kompakt mógł mieć na tyle konkurencyjną cenę, by walczyć o dobrą pozycję na rynku kompaktów.

Na szczęście przeciętny wygląd wnętrza tego Citroëna rekompensowało stosunkowo dobre wyposażenie. Najistotniejszą częścią ekwipunku tego francuskiego auta była ruchoma tylna kanapa. Dzięki temu, że montowano ją na prowadnicach, dało się ją przesuwać do przodu i do tyłu. Umożliwiało to łatwe powiększenie przestrzeni bagażowej. Odbywało się to co prawda kosztem miejsca na nogi pasażerów tylnej kanapy, lecz jeśli z tyłu jechały np. dzieci, a istniała potrzeba przewiezienia większego bagażu, nie było konieczności składania oparć.

Wyposażenie ZX-a w większości konfiguracji obejmowało wspomaganie kierownicy, elektrycznie sterowane lusterka, szyby i szyberdach. Dla poprawy bezpieczeństwa montowano również poduszki powietrzne oraz ABS. Dla osób wymagających komfortu dostępne były: klimatyzacja, podgrzewane fotele przednie oraz skórzana tapicerka. Oczywiście część z tych dodatków wymagała dopłaty, ale mimo to ZX wciąż był konkurencyjny cenowo dla niemieckich i brytyjskich rywali.

Na uwagę zasługuje również zawieszenie ZX-a. Z przodu nie ma nic nadzwyczajnego, ponieważ montowano tam kolumny MacPhersona. Ciekawe rozwiązanie zastosowano natomiast z tyłu. Citroën ZX wyposażony był w tylną oś samoskrętną. Dzięki temu podczas jazdy po łuku tylne koła skręcały się w niewielkim stopniu w tę samą stronę co przednie. Gwarantowało to większą stabilność pojazdu.

Pod maskę ZX-a trafiały głównie jednostki benzynowe. Najmniejszą z nich był TU1 – rzędowy, czterocylindrowy motor o mocy 60 KM i momencie obrotowym wynoszącym 91 Nm, a największą 2-litrowy silnik XU10, który w zależności od wersji miał moc 123 KM i 176 Nm momentu obrotowego lub 150 KM i 183 Nm. Jeśli komuś nie zależy na osiągach, ale bardziej na bezproblemowej i niezbyt kosztownej eksploatacji, powinien zwrócić uwagę na diesla XUD9. Ta jednostka o pojemności 1,9 l generowała 65, 71 i 91 KM. Nie czyniło to z ZX-a demona prędkości, ale dzięki znakomitej trwałości pozwoliło nabywcom tego Citroëna eksploatować go bez potrzeby przeprowadzania gruntownych remontów silnika.

Produkcję Citroëna ZX zakończono w 1998 roku. Przez cały okres wytwarzania z linii produkcyjnych zjechało łącznie ponad 1 700 000 egzemplarzy. Do zalet tego modelu bez wątpienia należy znakomita trwałość jednostek wysokoprężnych. Na jego korzyść przemawia również jakość powłoki przeciwkorozyjnej. Właściciele używanego ZX-a nie powinni mieć więc problemów z rdzewieniem karoserii. Przy zakupie warto poświęcić nieco dynamiki samochodu i zrezygnować z wyboru motoru benzynowego. Oczywiście niezbyt dobra opinia o tych silnikach nie jest regułą, ale łatwiej będzie znaleźć diesla w dobrym stanie.

3.66
Ocena na postawie 64 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaCitroen
TypSamochód osobowy
SegmentC

Generacje Citroën ZX

Inne modele Citroen

C - Inne modele

Oceny użytkowników (39)

Przejdź do strony: 1 2

Citroën ZX: newsy, testy i recenzje

Citroën zapowiada auto na prąd dla wszystkich. Debiut już 27 lutego

... Citroën już niebawem wróci do świata pojazdów elektrycznych. Francuski producent poinformował, że już 27 lutego pochwali się nowym modelem na prąd. O aucie wiemy tylko tyle, że ma być dostępne dla każdego. Czyżby szykowała się rewolucja? ... i ...

4 miesiące temu

Używany Citroën C5 I w pigułce. Ryzykowny, ale komfortowy francuz

... Pierwszy Citroën C5 zastąpił niezbyt popularny u nas model Xantia i kontynuował tradycję stosowania hydropneumatycznego zawieszenia w aucie klasy średniej. Dziś nawet najmłodsze egzemplarze mają już za sobą 10 lat eksploatacji. Na co zwrócić ...

10 miesięcy temu

Citroën C5 Aircross debiutuje w wersji Plug-in Hybrid

... Citroën poszedł w ślady bratniego Peugeota i uzupełnił swoją ofertę o hybrydę typu plug-in. Taki napęd zagościł pod maską największego crossovera marki - C5 Aircrossa. Auto wyróżnia się całkiem przyzwoitą mocą, lecz nadal nie jest dostępne z ...

7 miesięcy temu

Citroën pracuje nad elektrykiem. Będzie następcą modelu C4 Cactus

... Kilka miesięcy temu Citroën zapowiedział, że nie przewiduje kontynuować modelu C4 Cactus. Oznacza to, że auto nie doczeka się kolejnej generacji. Będzie jednak miało następcę opartego na platformie wykorzystywanej obecnie przez Peugeota 208. Co ...

6 miesięcy temu

Wspaniały Citroën SM trafi na aukcję. Niestety cena nie jest niska

... Citroën SM to legendarne francusko-włoskie gran turismo. Auto zostanie niebawem wystawione na jednej z aukcji w Nowej Zelandii. To dość rzadki model, w dodatku zachowany w dobrym stanie, więc cena nie należy do najniższych. ... Królową Elżbietę. ...

10 miesięcy temu

Citroën C5 Aircross, czyli SUV klasy komfort. Zgadzam się

... Rzadko wierzę w hasła kampanii reklamowych i rzeczy wypisane w folderach. Zwłaszcza Francuzom. Jednak w tym przypadku zgadzam się w 100 procentach. Citroën C5 Aircross tworzy nową klasę dla SUV-ów. Klasę komfort. ... Citroën C5 Aircross PureTech ...

dawno temu

Citroën Berlingo XL 1.5 BlueHDi: gdy dużo to wciąż za mało

... Większy, tańszy i oszczędniejszy od SUV-a, choć odrobinę mniej wygodny od minivana. Tak prezentuje się nowy Citroën Berlingo. Dla niektórych ten pojemny samochód może być jednak za mały. Dlatego Francuzi pomyśleli o wersji XL. Nie tylko z bardzo ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie