Aston Martin DB7

Model
Aston Martin DB7 Zobacz 4 zdjęcia

Aston Martin DB7 to brytyjskie gran turismo zaprojektowane przez Iana Calluma oraz Keitha Helfeta. Pierwszy prototyp był gotowy w 1992 roku, a debiut auta nastąpił na targach w Genewie w 1993 roku. Do produkcji weszło rok później po prezentacji na targach.

DB7 powstawał pod nazwą NPX przy wsparciu ze strony Jaguara oraz dzięki finansom firmy Ford Motor Company. Konstrukcję nowego Astona oparto na platformie Jaguara XJ. Mimo że mechanicznie te auta (jak również model XK-8) były do siebie bardzo zbliżone, to DB7 było bardziej prestiżowym samochodem. Tradycyjnie wszystkie Astony miały w tamtych czasach aluminiowe nadwozia oraz jednostki napędowe, jedynie DB7 ze względu na pochodzenie silnika (od Jaguara) wyposażono w motor o stalowym bloku.

Z zewnątrz DB7 to typowy brytyjski samochód sportowy. Zarówno w nadwoziu coupé, jak i kabriolet, zwanym Volante, miał on stonowane linie, które spokojnie i bez mocniejszych załamań opływały całą karoserię. Z przodu między owalnymi światłami umieszczono charakterystyczny dla marki grill. Poniżej niego znajdowały się dyskretne wloty powietrza. Z tyłu również zastosowano stonowaną stylistykę. Co ciekawe, mimo że całe auto jest stonowane, jego smukły kształt czyni nadwozie dosyć dynamicznym.

Początkowo DB7 oferowany był jedynie z turbodoładowanym silnikiem o rzędowym układzie sześciu cylindrów. Jego pojemność wynosiła 3,2 l. Jednostka ta była wyposażona we wtrysk benzyny Zytek. Generowała ona 340 KM przy 5500 obr./min oraz 488 Nm prz 3000 obr./min. Pozwalało to przyspieszyć temu brytyjskiemu gran turismo od 0 do 100 km w około 5,8 s i rozwinąć prędkość 253 km/h.

W 1999 roku wprowadzono model V12 Vantage. 6-litrowa jednostka o widlastym układzie cylindrów miała moc wynoszącą 426 KM oraz moment obrotowy na poziomie 426 Nm. Odmiana ta dostępna była z dwiema skrzyniami biegów. Pierwsza to ręczna, 6-biegowa przekładnia TREMEC T-56, druga – automatyczna ZF 5HP30 o 5 przełożeniach. Manualna pozwalała rozpędzić się modelowi DB7 do 299 km/h, a automatyczna jedynie do 266 km/h. Wersja Vantage różniła się również stylistycznie. Grill był zbudowany z nieco innej kratki niż w podstawowej wersji, a po jego bokach umieszczono dwa okrągłe reflektory, które zastąpiły oddzielne od głównych lamp kierunkowskazy, oraz dodatkowe wloty powietrza. Teraz dostawało się ono do komory silnika jedynie przez grill i znajdujący się poniżej niego poziomy, podłużny wlot.

W 2002 roku wprowadzono odmianę V12 GT (GTA w przypadku modeli wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów). Miała ona wzmocniony silnik wersji Vantage. Widlasta dwunastka generowała teraz 441 KM i 560 Nm. Modyfikacje wprowadzono również w stylistyce. Grill zastąpiono siatką, na masce pojawiły się wloty powietrza, a na klapie bagażnika zamontowano spojler. Wewnątrz wprowadzono aluminiowy drążek skrzyni biegów. By poskromić ogrom mocy przekazywanej na tylne koła, Aston Martin zdecydował się na użycie hamulców firmy Brembo. Wentylowane tarcze miały z przodu 355 mm średnicy, a z tyłu 330 mm.

W roku 2002 podczas targów samochodowych w Paryżu został zaprezentowany model DB7 Vantage Zagato. Charakteryzował się on niezwykle dużym grillem, przemodelowanym tyłem z okrągłymi lampami oraz specyficznie wyprofilowaną szybą. Został zbudowany na skróconej płycie podłogowej podstawowego modelu. Wyprodukowano jedynie 99 egzemplarzy, które od razu znalazły nabywców. Aston Martin wraz z Zagato wyprodukował 1 dodatkowy egzemplarz do firmowej kolekcji.

Produkcję DB7 zakończono w 2004 roku. Model ten przeszedł do historii jako Aston Martin, którego egzemplarzy wyprodukowano najwięcej. Nabywców znalazło aż 7000 tych samochodów.

3.85
Ocena na postawie 30 opinii
Oceń produkt Dodałeś już ocenę

Szybkie fakty
MarkaAston Martin
TypSamochód osobowy
SegmentG

Generacje Aston Martin DB7

Inne modele Aston Martin

G - Inne modele

Aston Martin DB7: newsy, testy i recenzje

Red Bull Ring z bliska. Arena z dużymi przewyższeniami i szybkimi łukami

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie