Mazda CX-5

Model
Mazda CX-5 Zobacz 7 zdjęć

Mazda CX-5

CX-5 to trzeci i jednocześnie najmniejszy z SUV-ów Mazdy. Samochód jest wytwarzany od 2012 roku, a sprzedawany jako model rocznikowy 2013.

Auto cechuje się interesującą stylizacją karoserii. Mazda nazywa ten styl Kodo. W tłumaczeniu na język polski oznacza on ‘duszę ruchu’. CX-5 jest pierwszym z SUV-ów japońskiego producenta nakreślonym według nowego trendu stylistycznego. W odróżnieniu od CX-7 i CX-9 nowe auto charakteryzuje się muskularną karoserią z wyraźnymi przetłoczeniami, ale pozbawioną ostrych krawędzi.

Przód jest gwałtownie ścięty, a w pasie przednim dominuje wielki wlot powietrza ze sporych rozmiarów logo. Wąskie przednie światła naciągnięto aż na błotniki, dzięki czemu auto sprawia wrażenie bardziej sportowego, niż jest w rzeczywistości. Duże wycięcia w błotnikach i czarne wstawki na ich krawędziach sugerują, że Mazda CX-5 nadaje się do jazdy w teren.

Własności terenowe tego pojazdu nie są jednak zbyt duże, choćby dlatego, że napęd tylnej osi jest dołączany. Nie ma oczywiście mowy o żadnych blokadach mechanizmów różnicowych. Napęd jest rozdzielany przez wielopłytkowe sprzęgło i kierowca nie ma w tej kwestii nic do powiedzenia – nie można więc na stałe włączyć napędu obu osi. Jest także wersja z napędem wyłącznie na przednią oś.

Choć Mazda CX-5 wygląda muskularnie i dość ciężko, jest bardzo lekkim jak na swoje rozmiary autem. Z 2-litrowym silnikiem benzynowym CX-5 waży nieco ponad 1400 kg. Wszystko to zasługa wytężonej pracy inżynierów, którzy dążyli do obniżenia wagi samochodu poprzez wprowadzenie nowych rozwiązań i materiałów do jego konstrukcji.

Na razie do napędzania japońskiego samochodu producent wykorzystuje jeden z dwóch silników. Pierwszym jest jednostka benzynowa, a drugim turbodiesel. Oba motory charakteryzują się tym, że spełniają wymogi normy Euro 6, która wejdzie w życie na przełomie 2013 i 2014 roku. Silniki te mają identyczny stopień sprężania wynoszący 14. Wśród wolnossących jednostek benzynowych to jedna z najwyższych wartości, a wśród turbodiesli jedna z najniższych.

Jednostka benzynowa rozwija moc 160 KM przy 6000 obr./min i maksymalny moment obrotowy 208 Nm przy 4000 obr./min. Diesel może mieć 150 lub 175 KM i moment obrotowy o wartości 380 lub 420 Nm. W mocniejszej wersji jednostka SkyActiv-D (tak Mazda określa nowe silniki o zapłonie samoczynnym) jest oferowany wyłącznie z napędem na wszystkie koła. Niezależnie od wybranego motoru i wersji napędu klient może zdecydować, czy chce korzystać z manualnej, czy automatycznej skrzyni biegów.

Benzynowa jednostka silnikowa Mazdy zadowala się dość małą ilością paliwa - średnio 7,3 l/100 km (test Autokult). Producent obiecuje zużycie benzyny na poziomie 6,6 l. Motory wysokoprężne spalają od 4,6 do 5,5 l/100 km oleju napędowego (dane Mazdy). W obniżaniu spalania pomaga montowany seryjnie system Start&Stop, nazwany przez wytwórcę i-Stop.

W Polsce CX-5 jest oferowana z czterema poziomami wyposażenia. W podstawowej wersji SkyGO Mazda seryjnie montuje ABS z EBD, układ ESP z ASR, czołowe oraz boczne poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, kurtyny powietrzne, układ wspomagający ruszanie pod górę, elektrycznie sterowane wszystkie szyby, podgrzewane i sterowane elektrycznie lusterka, komputer pokładowy, manualną klimatyzację i welurową tapicerkę.

W wyposażeniu podstawowym lub opcjonalnym droższych odmian są też światła przeciwmgielne, adaptacyjne reflektory ksenonowe, system ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu, automatyczna dwustrefowa klimatyzacja, czujniki deszczu i zmierzchu, czujniki parkowania, kamera cofania czy skórzana tapicerka.

Najtańsza wersja Mazdy CX-5 z benzynowym silnikiem, manualną skrzynią biegów i napędem tylko na przednie koła kosztuje 94 400 zł (stan na 30.11.2012 r.).

4.46
Ocena na postawie 15 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaMazda
TypSamochód osobowy

Generacje Mazda CX-5

Inne modele Mazda

Oceny użytkowników (9)

Mazda CX-5: newsy, testy i recenzje

Mazda CX-60 z sześciocylindrowym dieslem (uczciwie) wyceniona w Polsce

... CX-60 to największy SUV w europejskiej ofercie Mazdy. Debiutował jako hybryda, ale teraz do oferty dołącza również diesel. Ma sześć cylindrów, sporą moc i całkiem rozsądną cenę, stanowiącą miłą odmianę od wszechobecnej drożyzny. ... 204 900 zł - ...

4 tygodnie temu

Sposoby na schłodzenie auta. Zobacz, który jest najlepszy

Test: Mazda CX-5 oraz Mazda 2 - przyszedł czas na zmiany

... Mazda CX-5 oraz Mazda 2 niedawno zostały poddane pewnym modyfikacjom. W przypadku modelu CX-5 mamy do czynienia z faceliftingiem, który zmienił nieznacznie wygląd tego samochodu, ale też wprowadził ... szereg nowych rozwiązań technicznych. Mazda ...

7 miesięcy temu

Test: Mazda MX-5 z Kinematic Posture Control. Jak to działa?

... Mazda MX-5 to jeden z ulubionych samochodów entuzjastów motoryzacji, uwielbiany za styl i lekkość prowadzenia. W nowym roku modelowym Mazda jeszcze bardziej dopracowała pracę zawieszenia za pomocą ciekawej sztuczki. Jakiej? ... Mazda MX-5 z KPC ...

miesiąc temu

Jeszcze jej nie widzieli, a już kupili. Mazda CX-60 już w Polsce

... 259 egzemplarzy – tyle samochodów sprzedał "w ciemno" polski importer Mazdy. Model CX-60 to najszybsza i najmocniejsza mazda w ofercie. Pierwszy egzemplarz już pojawił się w Polsce i miałem okazję mu się przyjrzeć. ... Pojawienie się Mazdy CX-60 ...

6 miesięcy temu

Pierwsza jazda: Mazda CX-5 2022 – Japończycy uwodzą przekonanych

... Nie zawsze lifting oznacza duże zmiany. Mazdę CX-5 w wersji na 2022 r. rozpozna tylko ktoś obdarzony wprawnym okiem. Japończycy postawili na rozwój metodą małych kroków. Nowych klientów może nie przyciągną, ale tych, którzy się wahali, mogą tym ...

8 miesięcy temu

Ceny Mazdy CX-60. Na razie tylko hybrydy, ale zapowiada się nieźle

... Mazda oficjalnie podała ceny swojego nowego SUV-a CX-60, który jest pozycjonowany trochę wyżej od doskonalone znanego CX-5. Cena podstawowa wydaje się być wysoka, ale na tle konkurencji wcale nie wypada źle. Wręcz przeciwnie. ... Mierzący 4745 ...

7 miesięcy temu

Rusza produkcja Mazdy CX-60. To będzie ich nowy hit

... Popyt na duże SUV-y jest ogromny, zwłaszcza na luksusowe. Mazda CX-60 choć nie jest samochodem premium, to jest modelem, na jaki Europa czekała od lat. A konkretnie od zakończenia sprzedaży CX-9. ... 259 egzemplarzy – tyle samochodów sprzedał "w ...

5 miesięcy temu

Odświeżona Mazda CX-5 z polskim cennikiem. Bazowo bez zmian

... Chętni mogą już składać zamówienia na Mazdę CX-5 po liftingu. Polski oddział marki pochwalił się oficjalnym cennikiem. Miłym zaskoczeniem jest fakt, że cena bazowej wersji pozostała bez zmian. ... . Zacznijmy jednak od napędów, gdyż to one ...

12 miesięcy temu

Mazda CX-3 zniknie z rynku. Koniec produkcji jeszcze w tym roku

... Po 6 latach od uruchomienia produkcji, najmniejszy crossover Mazdy oferowany w Europie oficjalnie zniknie z rynku. Jego miejsce częściowo zajmie model CX-30. ... Patrząc na dynamiczne i wciąż świeże linie nadwozia, trudno uwierzyć, że Mazda CX-3 ...

12 miesięcy temu

Test: Mazda MX-5 z systemem KPC na przełęczy Salmopolskiej

... Chyba żadne auta nie zmieniają się w ciągu jednej generacji tak, jak mazdy. Małe, ale liczne poprawki sprawiają, że różnice pomiędzy kolejnymi rocznikami są coraz większe. Teraz MX-5 otrzymała jeden unikatowy system, który wprowadza zauważalną ...

2 miesiące temu

Rosjanie zostali na lodzie. Fabryka nie ma czego produkować

... Na początku marca 2022 r., w odpowiedzi na atak na Ukrainę, władze Mazdy zdecydowały o zaprzestaniu eksportu aut na rynek rosyjski. Teraz wiadomo już, że Japończycy zupełnie się z niego wycofają. ... 2022 r. w zakładzie tym nie powstają już ...

4 dni temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie