Dacia Logan

Model
Dacia Logan Zobacz 8 zdjęć

Dacia Logan

Renault współpracuje z rumuńskim producentem Dacia niemal od samego początku istnienia tej marki. W 2004 roku francuski koncern postanowił zmienić wizerunek Dacii z firmy wytwarzającej rumuńską tandetę na producenta tanich, prostych i solidnych aut dla ludu.

Pierwszym przełomowym modelem Dacii był Logan. Samochód, który miał z założenia kosztować 5 tys. euro, miał być prosty, tani w serwisowaniu i solidny. Złoty środek dla nabywców o niewielkich zasobach finansowych, mieszkających w krajach o kiepskiej infrastrukturze drogowej.

Wygląd nadwozia nie zdobył zwolenników: po prostu nie jest ono ładne, choć trudno nazwać je brzydkim. Loganowi nie można jednak zarzucić braku funkcjonalności. Co prawda nie udało się wyprodukować auta o wartości rynkowej 5 tys. euro, ale i tak Logan jest mistrzem w relacji cena/funkcjonalność. Jeden z najtańszych samochodów w klasie zapewnia dobre warunki podróżowania czterem osobom, ma ogromny bagażnik, w miarę dynamiczny napęd i przyzwoicie się prowadzi.

Co prawda Dacia Logan nie ma nawet krzty prestiżu, a jakość użytych materiałów i wykończenia pozostawia sporo do życzenia, ale trzeba mieć na uwadze bardzo oszczędne podejście producenta do tego modelu. Nie jest to z pewnością auto nowoczesne, wyposażone w sprytne rozwiązania czy wiele schowków. Nadrabia jednak ogromnym bagażnikiem. Poza tym samochód przed rozpoczęciem produkcji został solidnie przetestowany przez zespół testowy Renault. Logan przeszedł długodystansowe testy w najróżniejszych warunkach klimatycznych i drogowych. Efektem prac jest wysoka niezawodność, wynikająca nie z najwyżej klasy części, ale z bardzo prostej i sprawdzonej konstrukcji.

Dacia Logan występuje w czterech wersjach nadwoziowych. Podstawowy sedan po przeróbkach zmienił się w kombi o nazwie MCV. Nie wygląda on zbyt estetycznie, jednak i tak spora funkcjonalność pojazdu jeszcze się zwiększyła. Logana MCV można kupić w wersji 5- i 7-osobowej. Tylna klapa była pojedyncza lub zastąpiona podwójnymi, skrzydłowymi drzwiami. Na bazie Logana powstały rok później dwie wersje użytkowe: Pick-up i Van z przestrzenią ładunkową zaczynającą się zaraz za oparciami przednich foteli.

W 2006 roku Dacia Logan przeszła delikatny facelifting. W tym samym roku zaprezentowano odmianę MCV. Większe zmiany w modelach sedan i MCV nastąpiły w 2008 roku, jednak konstrukcja pojazdu się nie zmieniła. Zmodyfikowano natomiast przednią część nadwozia, która upodobniła Logana do młodszego Sondero. Również tylna część dostała nowy zderzak, lampy i klapę bagażnika. Wnętrze zmieniono tak, aby przypominało to w Sondero.

Do napędu posłużyły silniki Renault: benzynowe i wysokoprężne. Do tych pierwszych zalicza się podstawowa jednostka 1,2 l o mocy 75 KM oraz starsza konstrukcyjnie 1,4 l o tej samej mocy. Mocniejsze są benzyniaki 1,6 l o mocy 87 KM, lub w wersji z 16-zaworową głowicą 105 KM. Ten ostatni może być zasilany etanolem E85. Jednostki wysokoprężne to właściwie jeden silnik znany ze wszystkich Dacii 1,5 dCi, zestrojony w 4 wariantach mocy: 68, 75, 85 i 90 KM.

Na polskim rynku Logan oferowany jest z silnikami 75-konnymi (benzynowym 1,2 i dieslem), wersja MCV z silnikami 1,6 l o mocy 84 lub 105 KM, a także 75- i 90-konnym dieslem. Do napędu modeli Van i Pick-up służy 84-konna jednostka benzynowa i te same diesle, które znajdują się pod maską MCV. Ponadto wszystkie Logany, podobnie jak Sondero, oferowane są również z fabryczną instalacją gazową firmy Landi Renzo, na którą producent udziela 3-letniej gwarancji z limitem 100 tys. km.

Za prowadzenie odpowiada prosta do bólu konstrukcja zawieszenia. Jest to podwozie znane z Renault Clio II. Płytę podłogową zapożyczono z małego Renault Modus. Przód to MacPherson z dolnym wahaczem poprzecznym, tył natomiast to belka skrętna. Zawieszenie zestrojone (o ile można w przypadku Dacii mówić o strojeniu) jest raczej komfortowo i doskonale sprawdza się na kiepskich drogach. Takie było główne założenie twórców modelu Logan, który niezwykłą popularność zdobył przede wszystkie w kraju producenta – Rumunii.

W zależności od rynku Dacia Logan występowała pod różnymi nazwami: Renault Logan, Mahindra Renault Logan, Nissan Aprio. Pick-up nosił również nazwę Nissan NP200, co odnosiło się do serii użytkowej Nissana NP300, NV200 i NV400.

3.90
Ocena na postawie 72 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaDacia
TypSamochód osobowy

Generacje Dacia Logan

Inne modele Dacia

Oceny użytkowników (38)

Przejdź do strony: 1 2

Dacia Logan: newsy, testy i recenzje

STAG: Q&A ODCINEK 1

Test: Dacia Sandero TCe - stworzona pod LPG

... Kiedyś Dacia kojarzyła się nie najlepiej. Obecnie wszystko ma szansę się zmienić. Samochody tej marki są coraz bardziej nowoczesne, ale zachowane są elementy pozwalające obniżyć cenę oraz koszty eksploatacji. Świetnym przykładem jest Dacia ...

2 tygodnie temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie