Dacia Logan

Model
Dacia Logan Zobacz 8 zdjęć

Dacia Logan

Renault współpracuje z rumuńskim producentem Dacia niemal od samego początku istnienia tej marki. W 2004 roku francuski koncern postanowił zmienić wizerunek Dacii z firmy wytwarzającej rumuńską tandetę na producenta tanich, prostych i solidnych aut dla ludu.

Pierwszym przełomowym modelem Dacii był Logan. Samochód, który miał z założenia kosztować 5 tys. euro, miał być prosty, tani w serwisowaniu i solidny. Złoty środek dla nabywców o niewielkich zasobach finansowych, mieszkających w krajach o kiepskiej infrastrukturze drogowej.

Wygląd nadwozia nie zdobył zwolenników: po prostu nie jest ono ładne, choć trudno nazwać je brzydkim. Loganowi nie można jednak zarzucić braku funkcjonalności. Co prawda nie udało się wyprodukować auta o wartości rynkowej 5 tys. euro, ale i tak Logan jest mistrzem w relacji cena/funkcjonalność. Jeden z najtańszych samochodów w klasie zapewnia dobre warunki podróżowania czterem osobom, ma ogromny bagażnik, w miarę dynamiczny napęd i przyzwoicie się prowadzi.

Co prawda Dacia Logan nie ma nawet krzty prestiżu, a jakość użytych materiałów i wykończenia pozostawia sporo do życzenia, ale trzeba mieć na uwadze bardzo oszczędne podejście producenta do tego modelu. Nie jest to z pewnością auto nowoczesne, wyposażone w sprytne rozwiązania czy wiele schowków. Nadrabia jednak ogromnym bagażnikiem. Poza tym samochód przed rozpoczęciem produkcji został solidnie przetestowany przez zespół testowy Renault. Logan przeszedł długodystansowe testy w najróżniejszych warunkach klimatycznych i drogowych. Efektem prac jest wysoka niezawodność, wynikająca nie z najwyżej klasy części, ale z bardzo prostej i sprawdzonej konstrukcji.

Dacia Logan występuje w czterech wersjach nadwoziowych. Podstawowy sedan po przeróbkach zmienił się w kombi o nazwie MCV. Nie wygląda on zbyt estetycznie, jednak i tak spora funkcjonalność pojazdu jeszcze się zwiększyła. Logana MCV można kupić w wersji 5- i 7-osobowej. Tylna klapa była pojedyncza lub zastąpiona podwójnymi, skrzydłowymi drzwiami. Na bazie Logana powstały rok później dwie wersje użytkowe: Pick-up i Van z przestrzenią ładunkową zaczynającą się zaraz za oparciami przednich foteli.

W 2006 roku Dacia Logan przeszła delikatny facelifting. W tym samym roku zaprezentowano odmianę MCV. Większe zmiany w modelach sedan i MCV nastąpiły w 2008 roku, jednak konstrukcja pojazdu się nie zmieniła. Zmodyfikowano natomiast przednią część nadwozia, która upodobniła Logana do młodszego Sondero. Również tylna część dostała nowy zderzak, lampy i klapę bagażnika. Wnętrze zmieniono tak, aby przypominało to w Sondero.

Do napędu posłużyły silniki Renault: benzynowe i wysokoprężne. Do tych pierwszych zalicza się podstawowa jednostka 1,2 l o mocy 75 KM oraz starsza konstrukcyjnie 1,4 l o tej samej mocy. Mocniejsze są benzyniaki 1,6 l o mocy 87 KM, lub w wersji z 16-zaworową głowicą 105 KM. Ten ostatni może być zasilany etanolem E85. Jednostki wysokoprężne to właściwie jeden silnik znany ze wszystkich Dacii 1,5 dCi, zestrojony w 4 wariantach mocy: 68, 75, 85 i 90 KM.

Na polskim rynku Logan oferowany jest z silnikami 75-konnymi (benzynowym 1,2 i dieslem), wersja MCV z silnikami 1,6 l o mocy 84 lub 105 KM, a także 75- i 90-konnym dieslem. Do napędu modeli Van i Pick-up służy 84-konna jednostka benzynowa i te same diesle, które znajdują się pod maską MCV. Ponadto wszystkie Logany, podobnie jak Sondero, oferowane są również z fabryczną instalacją gazową firmy Landi Renzo, na którą producent udziela 3-letniej gwarancji z limitem 100 tys. km.

Za prowadzenie odpowiada prosta do bólu konstrukcja zawieszenia. Jest to podwozie znane z Renault Clio II. Płytę podłogową zapożyczono z małego Renault Modus. Przód to MacPherson z dolnym wahaczem poprzecznym, tył natomiast to belka skrętna. Zawieszenie zestrojone (o ile można w przypadku Dacii mówić o strojeniu) jest raczej komfortowo i doskonale sprawdza się na kiepskich drogach. Takie było główne założenie twórców modelu Logan, który niezwykłą popularność zdobył przede wszystkie w kraju producenta – Rumunii.

W zależności od rynku Dacia Logan występowała pod różnymi nazwami: Renault Logan, Mahindra Renault Logan, Nissan Aprio. Pick-up nosił również nazwę Nissan NP200, co odnosiło się do serii użytkowej Nissana NP300, NV200 i NV400.

3.89
Ocena na postawie 70 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Szybkie fakty
MarkaDacia
TypSamochód osobowy

Generacje Dacia Logan

Inne modele Dacia

Oceny użytkowników (36)

Przejdź do strony: 1 2

Dacia Logan: newsy, testy i recenzje

Rolls-Royce Phantom Series II - prezentacja

Dacia Duster LPG - taniej się nie da?

... Kupując samochód, kierujemy się różnymi kryteriami. Nie zawsze szukamy luksusu i prestiżowego wykończenia. Czasami musi być po prostu tanio. Dacia uchodzi za markę, która pozwala cieszyć się nowym ... samochodem z przyzwoitym wyposażeniem w ...

2 miesiące temu

Dacia Duster pick-up już oficjalnie. Ruszyła sprzedaż w Rumunii

... Dacia rozpoczęła sprzedaż pick-upa bazującego na modelu Duster w Rumunii. Auto wygląda ciekawie i może trafić do grona małych przedsiębiorców potrzebujących sprawnego terenowo, lekkiego i przede wszystkim taniego auta użytkowego. Niestety, nie w ...

4 miesiące temu

Sandero Stepway i Duster 4x4 - podróż wzdłuż Wisły dwiema Daciami

... Wrzesień. Koniec wakacji dla przynajmniej części z uczących się, temperatury spadają, liście na drzewach niedługo zaczną żółknąć. My jednak nadal myślimy o sierpniu, kiedy to dwiema Daciami przejechaliśmy całą Polskę, z południa na północ, ...

6 miesięcy temu

Dacia Logan Coupé - pozdrowienia z Rumunii

... Dacia Logan pierwszej generacji to budżetowy sedan, który raczej nie wyróżnia się z tłumu. Jednak rumuńskiemu tunerowi AutoK9 wyjątkowo przypadł on do gustu. Na tyle, żeby z tego niezbyt urodziwego samochodu zrobić coupé. Jak wyszło? Zobaczcie ...

dawno temu

Nowa Dacia Logan - skazana na sukces?

... Jeśli spojrzeć na ostatnie 10 lat poczynań koncernu Renault, łatwo zauważyć, że Logan jest jednym z największych sukcesów marketingowych i prawdopodobnie jednym z najlepiej sprzedających się samochodów, nie tylko na rynku europejskim. Teraz ...

dawno temu

Test: Dacia Lodgy Stepway 1.3 TCe - krótka historia niezłego silnika

... "Ale to idzie!" – usłyszałem od pasażera, gdy nieco dynamiczniej włączyłem się do ruchu dacią lodgy. Z silnikiem 1.3 TCe Lodgy jest jednym z najszybszych modeli w ofercie. Albo raczej była, bowiem kariera tej jednostki okazała się być na polskim ...

8 miesięcy temu

Dacia Logan i Sandero wezwane do serwisu

... Polski oddział Renault wysłał do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów informację o tym, iż niektóre modele Dacii Logan i Sandero mogą stwarzać zagrożenie dla swoich użytkowników. Czy może dlatego, że Dacia Sandero reklamowana była jako całe ...

dawno temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie