Dacia Logan i Sandero rozbite przez Euro NCAP. Tak słabych wyników nie było od dawna
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Euro NCAP rozbiło kolejną pulę rynkowych premier, drobiazgowo sprawdzając poziom ich bezpieczeństwa. Elektryczne SUV-y koncernu Volkswagena zaliczyły test śpiewająco. Niestety nie można powiedzieć tego samego o budżetowych daciach.
Jeśli zastanawialiście się kiedyś, gdzie kryją się oszczędności w tanich autach, odpowiedź macie jak na dłoni. Oganizacja Euro NCAP od lat badająca poziom bezpieczeństwa biernego, jak i czynnego nowych aut rozbiła dwie nowe dacie. Niestety zarówno Logan, jak i Sandero Stepway uzyskały wynik zaledwie 2 na 5 gwiazdek.
To dość zaskakujące, szczególnie gdy weźmiemy pod uwagę, że poprzednik z 2013 roku wypadł znacznie lepiej. I tak, owszem, od tego czasu kryteria oceniania nieco się zaostrzyły, lecz mimo to różnice na korzyść poprzednika widać nawet w bezdyskusyjnych kategoriach takich jak ochrona dorosłych (80 proc. vs 70 proc.).
Przedstawiciele NCAP przyznają jednak, że gdyby brać pod uwagę wyłącznie poziom fizycznej ochrony, obie generacje zasłużyłyby na 4 gwiazdki. Czasy jednak się zmieniają, podobnie jak wymagania w kwestii bezpieczeństwa. Niestety Dacia zdaje się lekko nie nadążać, czego przykłady znajdziecie poniżej.
Dacia Sandero Stepway
Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 70 proc.
Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 72 proc.
Bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 41 proc.
Ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 42 proc.
Euro NCAP Crash & Safety Tests of Dacia Sandero Stepway 2021
Dacia Logan
Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 70 proc.
Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 72 proc.
Bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 41 proc.
Ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 42 proc.
Euro NCAP Crash & Safety Tests of Dacia Logan 2021
VW ID.4
Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 93 proc.
Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 89 proc.
Bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 76 proc.
Ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 85 proc.
Euro NCAP Crash & Safety Tests of VW ID.4 2021
Skoda Enyaq iV
Bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 94 proc.
Bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 89 proc.
Bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 71 proc.
Ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 82 proc.
Euro NCAP Crash & Safety Tests of Škoda ENYAQ iV 2021—Best in Class 2021—Large Off-Road
Jak widać, zarówno Škoda jak i VW stanęli na wysokości zadania. Podobne wyniki nie powinny dziwić, w końcu Enyaq i ID.4 mają ze sobą wiele wspólnego. Nie pozostaje nic innego jak cieszyć się, że do technicznych podobieństw można dorzucić również ten sam, najwyższy wynik w testach zderzeniowych.