karoseria

USZKODZONA KAROSERIA MOŻE WYMAGAĆ TAKICH CZYNNOŚCI, JAK NP. POLEROWANIE CZY SZLIFOWANIE

Karoseria samochodu jest wystawiana na najcięższe próby. Rysy, rdza, dziury, wgniecenia (również te po przejściu gradu) – co najmniej jedno z tych nieszczęść dotyka lub niestety dotknie karoserię każdego auta. Warto więc poznać najskuteczniejsze metody naprawy, a przy tym kupić parę narzędzi i preparatów, dzięki którym raz na zawsze pozbędziecie się zniszczeń.

Jak usunąć rysy na karoserii?

Do usuwania rys możecie wykorzystać dwa sposoby, z których oba zaczynają się od wyczyszczenia powierzchni w miejscu uszkodzenia i wokół niego. Pierwsza metoda dotyczy pozbywania się płytkich rys z karoserii i zakłada szlifowanie papierem wodnym, polerowanie i woskowanie. Drugi sposób polega na usunięciu z karoserii głębokich rys, które powinny zniknąć po zestawie tych samych czynności plus nałożeniu bazy i klaru.

Jak sprawdzić głębokość rysy na karoserii? To proste. Wystarczy polać zarysowany fragment karoserii wodą, pod wpływem której płytka rysa powinna częściowo zniknąć, zaś głęboka pozostać bez zmian. Poza tym, spod głębokich rys przebija się bezbarwna warstwa lakieru samochodowego.

Mniej czasochłonna jest metoda usuwania płytkich rys z karoserii auta. Po umyciu jej (oprócz wody można do tego użyć odrobiny płynu do mycia naczyń) i oszlifowaniu powierzchni wokół rys, powinniście się zabrać za polerowanie, co warto robić kolistymi ruchami za pomocą pasty polerskiej nałożonej na miękką szmatkę. Kiedy pasta zniknie, możecie przejść do ostatniego etapu, czyli woskowania karoserii. Wosk do karoserii, podobnie jak w przypadku pasty polerskiej, nakładacie na szmatkę i wcieracie aż do zniknięcia rysy.

Jak się pozbyć głębokich rys z karoserii? Tutaj sytuacja jest nieco bardziej skomplikowana, zwłaszcza jeśli chcecie uniknąć lakierowania samochodu. Po wyczyszczeniu i oszlifowaniu papierem ściernym uszkodzonej powierzchni musicie niewielkim pędzlem nałożyć kilka warstw bazy – na tyle dużo, aby rysy w całości się nią wypełniły. Po wyschnięciu przechodzicie do nakładania klaru na zarysowane miejsce tym samym sposobem, a kiedy on również wyschnie, całość znów delikatnie oszlifujcie. Kolejne etapy są takie same jak przy usuwaniu płytkich rys, czyli najpierw polerowanie karoserii (nawet kilkanaście minut), potem woskowanie.

Rysy na karoserii powinniście usuwać możliwie najszybciej po tym, gdy je zauważycie. Powód? Te, które przez dłuższy czas pozostają na lakierze, mogą się pogłębiać i poszerzać, powodując coraz większe zniszczenie. Poważnie uszkodzona karoseria z głębokimi, zaniedbanymi rysami może z czasem zacząć rdzewieć. Może to wymagać zastosowania odpowiedniego środka.

Jaki wybrać odrdzewiacz do karoserii?

Wybór odrdzewiacza do karoserii nie jest łatwy, bo w sklepach jest dużo rodzajów preparatów. Takie środki są dostępne w płynie, sprayu oraz żelu i w tym przypadku najlepiej kierować się wygodą – czyli najlepszy będzie preparat w sprayu. Poza tym środki do karoserii dzielą się penetratory i profesjonalne, które mają zwykle mniej wszechstronne zastosowanie, ale przez to działają skuteczniej.

Penetratory całkiem dobrze powinny sobie poradzić z małą powierzchnią skorodowanej karoserii, ale w przypadku dużego zaawansowania procesu korozji, nie będą już tak skuteczne. Dlatego stosujcie je najlepiej wtedy, gdy pojawiają się pierwsze oznaki rdzy. W przeciwnym przypadku koniecznie sięgnijcie po profesjonalne, specjalistyczne środki odrdzewiające.

Pamiętajcie, że odrdzewiacze do karoserii, zwane też czasem neutralizatorami rdzy, powinny być stosowane tylko zgodnie ze swoim przeznaczeniem, gdyż naniesione na niewłaściwą powierzchnię mogą spowodować jej zniszczenie. Ważne jest też, żeby nie mylić odrdzewiaczy ze środkami antykorozyjnymi, które zabezpieczają powierzchnię samochodu przed powstawaniem rdzy, ale nie usuwają z niej rudego nalotu.

Oczywiście zdarzają się tzw. przypadki beznadziejne, gdy samochód jest na tyle przeżarty rdzą, że na jego karoserii powstają liczne dziury. Wtedy na niewiele zda się nawet najlepszy preparat, gdyż dziurawą część nadwozia trzeba po prostu wymienić lub załatać.

Jak załatać dziurę w karoserii?

Ubytek w nadwoziu możecie załatać tzw. reperaturką, czyli fragmentem blachy, który – w zależności od przeznaczenia – może być przytwierdzony do innej części nadwozia. Montaż reperaturki w domowych warunkach jest jednak trudny, bo wymaga przyspawania tej części do dziurawego fragmentu karoserii. Lepszą opcją jest użycie włókna szklanego i żywicy epoksydowej do łatania dziur.

Zanim użyjecie włókna szklanego, usuńcie zniszczony lakier i wyczyśćcie dziurę w aucie, a także powierzchnię karoserii dookoła niej. Warto też powiększyć nieco dziurę, wycinając niewielki fragment wokół. Powód? W ten sposób będziecie mieć stuprocentową pewność, że pozbyliście się wszelkiej rdzy w pobliżu, która jest najczęstszą przyczyną powstawania dziur, a wasza praca nie pójdzie na marne (rdza nie powróci).

Z maty szklanej możecie zrobić dwie warstwy do zaklejenia dziury. Pierwsza podkładowa, przydaje się w przypadku łatania dziury o mocno nieregularnym kształcie, którą wcześniej musicie w związku z tym zmierzyć. Następnie z maty szklanej powinniście wyciąć fragmenty, którymi wypełnicie dziurę, układając je jak puzzle przy pomocy masy szpachlowej. Jeśli na tej warstwie pojawi się za dużo szpachli, usuńcie ją, a następnie wytnijcie z włókna szklanego kolejną warstwę – tym razem jeden element, który idealnie wypełni górną część ubytku.

Następnie możecie się zająć rozrobieniem żywicy epoksydowej – w tym przypadku warto stosować się do zaleceń producenta, ewentualnie dodać trochę więcej utwardzacza. Przygotowaną w ten sposób żywicą nasączacie matę szklaną – powinno to być kilka warstw, aż do zrównania łatanej powierzchni z karoserią. Całość szlifujecie papierem ściernym, po czym kładziecie szpachlę, której warstwa będzie konieczna, bo nie da się dobrze nanieść lakieru na żywicę epoksydową. Następnie znowu szlifujecie i nanosicie podkład. Załataną dziurę na koniec malujecie – kilka cienkich warstw lakieru barwnego i jedna lakieru bezbarwnego sprawią, że po ubytku nie będzie ani śladu.

Wypełnienie dziury w karoserii samochodu to zdecydowanie jedno z największych wyzwań dla blacharzy-amatorów. Nieco łatwiejsze jest wyrównywanie powierzchni blachy po wgnieceniu.

Jak usunąć wgniecenie nadwozia?

Wgniecenie możecie usunąć nawet we własnym garażu dzięki metodom PDR (Paintless Dent Repair), którymi wyrównacie blachę, nie niszcząc lakieru. Metodami PDR są masowanie blachy i metoda na klej. Dodatkowym, inwazyjnym sposobem, czyli wymagającym późniejszego lakierowania karoserii, jest podgrzanie, a następnie schłodzenie blachy suchym lodem, która wyprostuje się pod wpływem różnicy temperatur.

Zastosowanie metody masowania blachy jest możliwe przy użyciu narzędzi specjalistycznych, takich jak pobijak czy młotek PDR. Jeśli zdecydujecie się na masowanie blachy, zdemontujcie wgniecioną część karoserii, gdyż tę naprawę przeprowadza się od środka.

Metoda na klej ma tę przewagę nad masowaniem blachy, że nie wymaga zdjęcia pogniecionej części. Również w tym przypadku przyda wam się specjalny zestaw narzędzi do usuwania wgnieceń z karoserii. Powinien się w nim znajdować pistolet z klejem, którym posmarujecie wszelkie wgniecenia i przytwierdzicie do nich tzw. grzybki, czyli nieduże elementy z plastiku. Do nich dopasujecie ostatnie narzędzie z zestawu – przyrząd, którym po przyczepieniu go do grzybka wyprostujecie blachę, przywracając jej dawny kształt.

Jak naprawić karoserię po gradobiciu? To pytanie powraca jak bumerang po przejściu każdej nawałnicy z gradem. W tym przypadku także możecie wypróbować którąś z wyżej opisanych metod, ale jeśli karoseria waszego auta ma bardzo głębokie wgniecenia lub dziur po gradzie jest w niej po prostu dużo, lepiej oddać samochód do zakładu blacharskiego. Dobry fachowiec powinien usunąć uszkodzenia szybko i bez efektów ubocznych.

Zobacz także:

Elektomobilność z perspektywy długodystansowca

Jak naprawić karoserię? Sposoby na rysy, rdzę, dziury i wgniecenia

... Karoseria samochodu jest wystawiana na najcięższe próby. Rysy, rdza, dziury, wgniecenia (również te po przejściu gradu) – co najmniej jedno z tych nieszczęść dotyka lub niestety dotknie karoserię ... Jak usunąć rysy na karoserii? Do usuwania rys ...

dawno temu

Oto najlepsze karoserie na europejskim rynku

... Karoseria to bez wątpienia najważniejszy element samochodu - jego szkielet i twarz, od której w dużej mierze zależy powodzenie na rynku. Nie wszyscy wiedzą, że co roku organizowany jest konkurs, w którym wybiera się trzy najlepsze karoserie ...

dawno temu

Marmurowa karoseria Audi S5

... Wielu z nas ma w swoich samochodach "namiastkę luksusu". Mowa o kawałkach plastiku, pomalowanych w ten sposób, aby wyglądem imitowały drewno. Całkiem fajny patent, daje ludziom fałszywe niestety poczucie pozytywnego dowartościowania. Co jednak ...

dawno temu

Smoła na karoserii i felgach – jak ją usunąć?

... Latem drogowcy bardzo często remontują nawierzchnie, zwłaszcza po okresie zimowym prowadzone są poważniejsze prace. Mamy wówczas do czynienia z wszechobecną smołą, która chętnie przyczepia się do felg i karoserii. Jak ją usunąć nie wyrządzając ...

dawno temu

Fiat 500 znów nagrodzony ... za karoserię!

... Prestiżowa nagroda "EuroCarBody 2007" przyznawana jest w dowód uznania za unikalność rozwiązań w karoserii. W konkursie ocenia około 600 ekspertów z dziedziny rozwoju, projektowania, materiałów ...

dawno temu

Po co i jak glinkować karoserię [poradnik]

... Po co glinkować karoserię? Zacznijmy od tego, że mycie i czyszczenie nadwozia to nie to samo. Mycie pozwala pozbyć się wierzchniej warstwy kurzu czy błota. Czyszczenie poprzez glinkowanie polega ... też, że do karoserii trudniej będzie się ...

dawno temu

Jak polerować karoserię? Polerowanie Nissana 350Z

... zbiera brud, ale nie prowadzi do powstawania dodatkowych uszkodzeń. 17355 Ale dokładne mycie to nie wszystko. Trzeba usunąć wszystkie pozostałości, które nie zostały usunięte z karoserii ... po zastosowaniu aktywnej piany. W tym celu glinkuje ...

dawno temu

Jak skutecznie usunąć owady z karoserii auta? [poradnik]

... specyfiki. Wystarczy tylko zbliżyć dyszę myjki do owadów i po kilku sekundach znikną one z karoserii. Niestety często wraz z owadami z elementów blacharskich znika również lakier. Jeśli na przykład zderzak ... był wcześniej malowany przez ...

dawno temu

Nissan Juke odsłania coraz więcej. Debiut już 3 września

... Po wizualizacjach i fotografiach przedstawiających detale przyszedł czas na pierwsze zdjęcia nadwozia. Nissan ubrał karoserię Juke`a w testowy kamuflaż. Na szczęście możemy naprawdę sporo wyczytać z linii, które się pod nim skrywają. ...

4 miesiące temu

Peugeot 3008 w terenowym wydaniu przemierza Wietnam

... Peugeot 3008 to typowy przedstawiciel segmentu kompaktowych crossoverów. Takie auta mimo sporego prześwitu i masywnej karoserii rzadko zjeżdżają z utwardzonych szlaków. Brytyjski oddział marki udowodnił jednak, że auto całkiem nieźle radzi sobie ...

4 miesiące temu

Nowe BMW i8 Roadster - więcej mocy, mniej karoserii

... Niewiele osób miało okazję oglądać BMW i8 na żywo, ale gwarantuję, że wóz ten wygląda o wiele lepiej niż na zdjęciach i robi furorę wszędzie tam, gdzie się pojawi. Wszystko przez to, że karoseria ... się na karoserii. Na pewno dostała ...

dawno temu

Suzuki Jimny Liberty Walk. Prawie jak Geländewagen

... Nowe Suzuki Jimny dzięki kanciastej karoserii przypomina terenówki sprzed kilku dekad. Choć jest sporo mniejsze niż Mercedes klasy G, przypomina go pod wieloma względami. Japońska firma tuningowa Liberty Walk postanowiła podkreślić to ...

11 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie