Mazda 626 GD

Generacja
Mazda 626 GD

626 to model samochodu klasy średniej (segment D) wytwarzanego przez japońską firmę Mazda w latach 1979-2002. W czasie wszystkich lat produkcji Mazda zaprezentowała pięć generacji modelu 626.

W 1987 roku japoński wytwórca przedstawił trzecią serię Mazdy 626. Na rynku japońskim Mazdę 626 sprzedawano pod nazwą Capella.

Wóz ten w dużym stopniu oparty był na swoim poprzedniku, lecz dokonano w nim tyle różnego rodzaju zmian, że uznawany jest za nowy model.

Pokazany w 1982 roku poprzednik serii GD został okrzyknięty „bestsellerem z Hiroszimy”. Auto było wysoko oceniane przez dziennikarzy z całego świata i klientów, którzy chętnie je kupowali. Przy wprowadzaniu na rynek odmiany GD Mazda postąpiła w myśl zasady, że skoro coś jest dobre, to po co to zmieniać. Oczywiście zmian było dużo, ale sama koncepcja samochodu pozostała taka sama.

Styl nadwozia GD mocno przypominał poprzednika – GC. Można powiedzieć, że styliści po prostu zaokrąglili karoserię, pozostawiając tak charakterystyczny element karoserii, jakim były wąskie przednie światła. W nowym wozie były one jeszcze węższe. Tylne lampy zespolone także przypominały te z poprzednika.

Model GD wytwarzano z czterema rodzajami nadwozia. Były to: 4-drzwiowy sedan, 2-drzwiowe coupé, 5-drzwiowy liftback oraz 5-drzwiowe kombi.

Samochód stał się dłuższy o ponad 100 mm, ale zwiększono w nim także rozstaw osi (o 65 mm), dzięki czemu w kabinie pasażerskiej było jeszcze więcej miejsca. Do zajęcia pozycji w środku zachęcały duże i szeroko otwierające się drzwi przednie oraz tylne. Ani z przodu, ani z tyłu pasażerowie nie mogli narzekać na brak miejsca na nogi. Podobnie było z przestrzenią na barki oraz głowy. W tym ostatnim przypadku wyjątek stanowiło coupé, w którym wysokie osoby zasiadające na tylnej kanapie mogły odczuwać niewielki dyskomfort spowodowany nisko opadającą linią dachu.

W przestronnej kabinie inżynierowie zamontowali duże fotele. Siedzenia były dość twarde, co gwarantowało wysoki poziom komfortu. Co prawda nie miały dobrego trzymania bocznego, jednak 626 nie była z założenia samochodem sportowym. Materiały zastosowane wewnątrz Mazdy jak na tamte czasy były dobrej jakości i dobrze je zmontowano. Po wielu latach eksploatacji ulegały one jednak uszkodzeniom.

Nie najlepiej miała się też sprawa przewietrzania i ogrzewania wnętrza (mała wydajność), a także jego wyciszenia. W tym ostatnim przypadku producent poszedł nieco na skróty, stosując materiały nie najlepszej jakości.

Auto wyposażano w kilka różnych silników, przy czym nie wszystkie dostępne były na każdym rynku, na którym można było kupić Mazdę. W Japonii najmniejszą jednostką była nowa 1,6-litrowa z 8-zaworową głowicą. Silnik należał do serii F i osiągał moc 80 KM. W Europie sprzedawano starszy 12-zaworowy motor o objętości 1,6 l i mocy 88 KM.

Do wyboru były też silniki 1,8-litrowe (z głowicami 8- i 12-zaworowymi) o mocy około 90 KM i 2-litrowce. Te ostatnie mogły mieć 8, 12 i 16 zaworów w głowicy (wersja DOHC) i osiągać moc od 90 KM do 148 KM (2.0 DOHC). Najmocniejszy z tych motorów pozwalał Maździe rozpędzić się do 206 km/h.

Największym silnikiem była jednostka o objętości skokowej 2,2 l. Miała ona po 3 zawory na cylinder; występowała w wersji wolnossącej (116 KM) i odmianie turbodoładowanej (145 KM).

W niektórych krajach oferowany był też motor o zapłonie samoczynnym o objętości 2,0 l. Występował on w odmianie bez doładowania i z doładowaniem. W pierwszej wersji miał 60 KM, a w drugiej 82 KM.

Napęd z silników przekazywany był przez 5-biegową manualną lub 3-biegową automatyczną skrzynię biegów.

Podstawowym napędem Mazdy 626, wzorem poprzedniczki, był napęd na przednią oś, jednak w niektórych krajach dostępna była też wersja z napędem na wszystkie koła. Co więcej, w Japonii producent sprzedawał model 626 ze wszystkimi kołami skrętnymi.

Produkcję Mazdy 626 GD zakończono w roku 1992, kiedy zastąpił ją nowszy i większy model.

4.69
Ocena na postawie 58 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Oceny użytkowników (13)

Mazda 626 GD: newsy, testy i recenzje

Citroën - In Love With You - Odc. 1 "Sztuka oddychania pod wodą"

Mazda 2 po liftingu (2020) jednym z najdroższych modeli segmentu B

... Mazda wprowadziła niewielką modernizację modelu 2. Zdaniem producenta auto stało się dojrzalsze, a jego wnętrze wykonano z lepszych materiałów. W salonach auto pojawi się jeszcze w październiku, ale pierwsze egzemplarze trafią do klientów na ...

miesiąc temu

Ostra Mazda 3 w planach? Przedstawiciele nie zaprzeczają

... Wygląda świetnie, prowadzi się równie dobrze. Nowa Mazda 3 to świetna baza do zbudowania sportowego hothatcha, który mógłby konkurować z Golfem GTI. Szef programu nie mówi nie, ale pojawienie się auta w Europie stoi pod gigantycznym znakiem ...

6 miesięcy temu

Mazda z silnikiem Skyactiv-X. Jednostka benzynowa działa jak diesel

... W teorii połączenie zalet silnika benzynowego i wysokoprężnego nie jest możliwe. W praktyce inżynierowie Mazdy stworzyli jednostkę Skyactiv-X, która – choć wykorzystuje benzynę – potrafi ją spalić ... wykorzystuje dość prostą budowę i zasadę ...

3 miesiące temu

Jaki downsizing? Mazda stworzy duży silnik sześciocylindrowy

... O ile kolejne marki mówią o uśmiercaniu silników z większą liczbą cylindrów, Mazda konsekwentnie idzie pod prąd. Po stworzeniu sporej wielkości silników z serii Skyactiv, teraz czas ... prezentacji znajduje się wiele informacji, które ucieszą ...

5 miesięcy temu

Mazda CX-30 powoli wchodzi na polski rynek. Czekamy na cenę

... Już niebawem, najprawdopodobniej w czerwcu, Mazda rozpocznie w Polsce sprzedaż swojego najnowszego SUV-a CX-30. Będzie to trzecia propozycja japońskiego producenta w tym segmencie, w którym już odnosi sukcesy. ... Jak na tak małego producenta, ...

5 miesięcy temu

Mazda 2 świetnie wygląda. To nie koniec jej zalet

... Najnowsza generacja Mazdy 2 nie współdzieli już elementów z Fordem Fiestą, ale to właśnie auto spod niebieskiego owalu stanowi największego konkurenta modelu 2. Japończycy mają w zanadrzu prosty, oszczędny silnik i świetną jakość wykonania. ... ...

7 miesięcy temu

Mazda 626 GF [awarie i problemy]

... - niezawodności, która w pewnym stopniu rekompensowała nieciekawy design. Po faceliftingu sylwetka V generacji Mazdy 626 nabrała jednak dynamiki i świeżości, dzięki czemu zjednała sobie większą grupę entuzjastów niż jej poprzedniczki. ... ...

dawno temu

Mazda 6 w Czarnogórze. Japońska limuzyna stała się jeszcze lepsza

... Mazda 6 po liftingu stała się jeszcze bardziej konkurencyjna. W cenie poniżej 100 tys. zł dostajemy nieźle wyposażony egzemplarz. Ale czy Japończycy mogą grać tylko i wyłącznie ceną? Mateusz Żuchowski sprawdzał to na drogach w Czarnogórze. ...

6 miesięcy temu

Mazda 3 będzie świetnie trzymać wartość. Znamy pierwsze prognozy

... Nowa Mazda 3 po raz kolejny mnie zaskoczyła. Najpierw byłem zaciekawiony wyglądem, później nie mogłem uwierzyć w jej ceny, teraz zobaczyłem pierwsze prognozy dot. utraty wartości. To będzie jeden z najlepiej trzymających wartość kompaktów na ...

9 miesięcy temu

Nadchodzi nowy SUV Mazdy. Możliwe, że będzie to CX-4

... Mazda ujawniła szkic nowego SUV-a, który zostanie zaprezentowany podczas tegorocznego Międzynarodowego Salonu Motoryzacyjnego w Genewie. Wszystko wskazuje na to, że to druga generacja CX-3. Jednak to bardzo wcześnie. ... nowej generacji Mazdy ...

9 miesięcy temu

Mazda MX-5 30th Anniversary. Wyjątkowe auto na okrągłą rocznicę

... W świecie kulinariów najcenniejsze są stare, sprawdzone przepisy. W motoryzacji to podejście także się sprawdza, czego dowodem jest trzydziestoletnia obecność na rynku Mazdy MX-5. Japończycy uświetnili tę rocznicę specjalną edycją auta. ... ...

3 miesiące temu

Mazda nie chce silników elektrycznych. Woli rozwijać spalinowe

... Podczas gdy większość producentów samochodów sukcesywnie wprowadza do oferty pojazdy z napędem elektrycznym, Mazda zamierza pozostać przy klasycznych rozwiązaniach. Japończycy twierdzą, że w silnikach spalinowych nadal drzemie ogromny potencjał. ...

11 miesięcy temu

Mazda CX-3 1.8 Skyactiv-D: świetnie dopasowana do potrzeb

... Jeśli uważasz, że kosztujący minimum 70 tys. zł mały i dość ciasny crossover segmentu B to coś zupełnie absurdalnego, to bardzo się mylisz. Mazdę CX-3 doceniają nie tylko kobiety, które uwielbiają ... jak za samochód mierzący ledwie 4,3 m ...

5 miesięcy temu

Nowa Mazda 3 zagląda do klasy premium nie tylko ceną

... Łatwo jest krytykować nową Mazdę 3. Jest pozornie droga, na zdjęciach wygląda dziwacznie, a do tego ma ograniczoną paletę silników. Wystarczy jednak krótka przejażdżka by zrozumieć, że jest to kompakt, który potrafi przyjemnie zaskoczyć. ... ...

8 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie