Sprawdź samochód online przed zakupem. Nowe narzędzie już dostępne.

Mazda 626 GD

Generacja
Mazda 626 GD

626 to model samochodu klasy średniej (segment D) wytwarzanego przez japońską firmę Mazda w latach 1979-2002. W czasie wszystkich lat produkcji Mazda zaprezentowała pięć generacji modelu 626.

W 1987 roku japoński wytwórca przedstawił trzecią serię Mazdy 626. Na rynku japońskim Mazdę 626 sprzedawano pod nazwą Capella.

Wóz ten w dużym stopniu oparty był na swoim poprzedniku, lecz dokonano w nim tyle różnego rodzaju zmian, że uznawany jest za nowy model.

Pokazany w 1982 roku poprzednik serii GD został okrzyknięty „bestsellerem z Hiroszimy”. Auto było wysoko oceniane przez dziennikarzy z całego świata i klientów, którzy chętnie je kupowali. Przy wprowadzaniu na rynek odmiany GD Mazda postąpiła w myśl zasady, że skoro coś jest dobre, to po co to zmieniać. Oczywiście zmian było dużo, ale sama koncepcja samochodu pozostała taka sama.

Styl nadwozia GD mocno przypominał poprzednika – GC. Można powiedzieć, że styliści po prostu zaokrąglili karoserię, pozostawiając tak charakterystyczny element karoserii, jakim były wąskie przednie światła. W nowym wozie były one jeszcze węższe. Tylne lampy zespolone także przypominały te z poprzednika.

Model GD wytwarzano z czterema rodzajami nadwozia. Były to: 4-drzwiowy sedan, 2-drzwiowe coupé, 5-drzwiowy liftback oraz 5-drzwiowe kombi.

Samochód stał się dłuższy o ponad 100 mm, ale zwiększono w nim także rozstaw osi (o 65 mm), dzięki czemu w kabinie pasażerskiej było jeszcze więcej miejsca. Do zajęcia pozycji w środku zachęcały duże i szeroko otwierające się drzwi przednie oraz tylne. Ani z przodu, ani z tyłu pasażerowie nie mogli narzekać na brak miejsca na nogi. Podobnie było z przestrzenią na barki oraz głowy. W tym ostatnim przypadku wyjątek stanowiło coupé, w którym wysokie osoby zasiadające na tylnej kanapie mogły odczuwać niewielki dyskomfort spowodowany nisko opadającą linią dachu.

W przestronnej kabinie inżynierowie zamontowali duże fotele. Siedzenia były dość twarde, co gwarantowało wysoki poziom komfortu. Co prawda nie miały dobrego trzymania bocznego, jednak 626 nie była z założenia samochodem sportowym. Materiały zastosowane wewnątrz Mazdy jak na tamte czasy były dobrej jakości i dobrze je zmontowano. Po wielu latach eksploatacji ulegały one jednak uszkodzeniom.

Nie najlepiej miała się też sprawa przewietrzania i ogrzewania wnętrza (mała wydajność), a także jego wyciszenia. W tym ostatnim przypadku producent poszedł nieco na skróty, stosując materiały nie najlepszej jakości.

Auto wyposażano w kilka różnych silników, przy czym nie wszystkie dostępne były na każdym rynku, na którym można było kupić Mazdę. W Japonii najmniejszą jednostką była nowa 1,6-litrowa z 8-zaworową głowicą. Silnik należał do serii F i osiągał moc 80 KM. W Europie sprzedawano starszy 12-zaworowy motor o objętości 1,6 l i mocy 88 KM.

Do wyboru były też silniki 1,8-litrowe (z głowicami 8- i 12-zaworowymi) o mocy około 90 KM i 2-litrowce. Te ostatnie mogły mieć 8, 12 i 16 zaworów w głowicy (wersja DOHC) i osiągać moc od 90 KM do 148 KM (2.0 DOHC). Najmocniejszy z tych motorów pozwalał Maździe rozpędzić się do 206 km/h.

Największym silnikiem była jednostka o objętości skokowej 2,2 l. Miała ona po 3 zawory na cylinder; występowała w wersji wolnossącej (116 KM) i odmianie turbodoładowanej (145 KM).

W niektórych krajach oferowany był też motor o zapłonie samoczynnym o objętości 2,0 l. Występował on w odmianie bez doładowania i z doładowaniem. W pierwszej wersji miał 60 KM, a w drugiej 82 KM.

Napęd z silników przekazywany był przez 5-biegową manualną lub 3-biegową automatyczną skrzynię biegów.

Podstawowym napędem Mazdy 626, wzorem poprzedniczki, był napęd na przednią oś, jednak w niektórych krajach dostępna była też wersja z napędem na wszystkie koła. Co więcej, w Japonii producent sprzedawał model 626 ze wszystkimi kołami skrętnymi.

Produkcję Mazdy 626 GD zakończono w roku 1992, kiedy zastąpił ją nowszy i większy model.

4.69
Ocena na postawie 58 opinii Zobacz opinie
Oceń produkt Dodałeś już ocenę
Ogólne wrażenia:
Silnik:
Wnętrze:
Koszty użytkownia:

Oceny użytkowników (13)

Mazda 626 GD: newsy, testy i recenzje

Nowa Mazda BT-50 udowadnia, że pick-up może być ładny

... BT-50 to popularny pick-up Mazdy, który cieszy się sporym powodzeniem na świecie. Nie jest jednak oferowany w Polsce, a szkoda, gdyż nowa odsłona modelu jest jedną z atrakcyjniejszych wizualnie propozycji w swoim segmencie. ... Nowa Mazda BT-50 ...

3 tygodnie temu

Autocentrum: VW Autonomia

Toyota Supra czy Mazda RX-7? Japońskie klasyki za ok. 140 tys. zł

... Masz około 140 tys. zł na kupno hot hatcha? Jeśli naprawdę nie potrzebujesz siedzeń z tyłu, może lepiej wybrać coś kultowego? W Poznaniu w tym budżecie można dostać Toyotę Suprę lub Mazdę RX-7 R Spirit Type C. ... . zł pozwala jednak to ...

2 tygodnie temu

Mazda RX-Vision GT3 Concept dołącza do Gran Turismo Sport

... Trudno policzyć, jak wiele wspaniałych konceptów zawdzięczamy konsolowemu tytułowi Gran Turismo wydawanemu na PlayStation. Najnowszy projekt stworzony z myślą o wirtualnych wyścigach pochodzi od Mazdy. Mowa o RX-Vision GT3 Concept, którą chętnie ...

miesiąc temu

Nowe ceny Mazdy 3. Podstawowy wariant drożeje o 5000 zł

... Podstawowy wariant Mazdy 3, czyli benzynowa wersja 2.0 Skyactiv-G, jest od tego roku droższa o 5000 zł. Natomiast potaniały samochody wyposażone w innowacyjny silnik Skyactiv-X. ... Mazda 3 z silnikiem 2.0 o mocy 122 KM zostaje wycofana z ...

6 miesięcy temu

Mazda 3 została Kobiecym Samochodem Roku 2019

... 41 pań pochodzących z 30 różnych krajów uznało, że to właśnie Mazda 3 jest najlepszym kandydatem do tytułu Kobiecego Samochodu Roku 2019. Japoński hatchback wyprzedził znacznie modniejsze crossovery i auta elektryczne. ... Trzeba przyznać, że ...

8 miesięcy temu

Mazda 2 na rok 2020, czyli jak unijne przepisy zabijają małe auta

... Mazda nie skupia się na dużych liftingach, lecz regularnych, kosmetycznych zmianach w każdym roku modelowym. W przypadku modelu 2 na 2020 rok chodziło o uniknięcie kar za emisję dwutlenku węgla ... 1938 Mazda 2 2020 - pierwsza jazda, opinia ...

5 miesięcy temu

Mazda 626 GF [awarie i problemy]

... - niezawodności, która w pewnym stopniu rekompensowała nieciekawy design. Po faceliftingu sylwetka V generacji Mazdy 626 nabrała jednak dynamiki i świeżości, dzięki czemu zjednała sobie większą grupę entuzjastów niż jej poprzedniczki. ... ...

dawno temu

Test Mazdy CX-30 Skyactiv-X: dla singla czy dla rodziny?

... Nowy model Mazdy - o długości 4,4 metra - jest precyzyjnie wycelowany w segment, w którym zdążyły się już zadomowić takie auta jak Skoda Karoq czy Kia XCeed. Dla kogo są te samochody? Przewodzący ... Mazda CX-30 Skyactiv-X (2020): test, opinia, ...

3 miesiące temu

Diesel ma się dobrze. Mazda zaprezentuje nowy silnik w 2020 roku

... Mazda poinformowała, że pracuje nad nowym, czystym silnikiem wysokoprężnym. Ma być on gotowy już w przyszłym roku. Taka jednostka z pewnością zwiększy konkurencyjność japońskiej marki, szczególnie na europejskim rynku. ... z tego typu jednostek. ...

9 miesięcy temu

Powiązane Tematy

Popularne tematy

Zobacz wszystkie