Suzuki Grand Vitara
Suzuki Grand Vitara to auto średniej wielkości o charakterze sportowo-użytkowym. Grand Vitara zadebiutował w 1998 roku i zastąpił Suzuki Vitarę . Na początku, określenie „Grand” przypisane było jako określenie większej Vitary z pięcioma drzwiami. Gdy model Grand Vitara zaczął się rozwijać, nazwa ta, jako nazwa modelu, widniała również na wersji trzydrzwiowej, a nawet na dwudrzwiowym modelu cabrio z soft topem, czy wydłużonej wersji pięciodrzwiowej (z dopiskiem XL-7, co przenosiło się na jej właściwości, gdyż Grand Vitara XL-7 mogła na swój pokład wziąć nawet siedem osób).
Suzuki Grand Vitara – opis, właściwości
Suzuki Grand Vitarę można określić jako SUV off roadowy, gdyż bardzo zgrabnie łączy właściwości luksusowego SUV-a z użytkową terenówką. Jednak na taką opinię Suzuki Grand Vitara musiał sobie zasłużyć pewnymi zabiegami.
Grand Vitara, jako terenówka z prawdziwego zdarzenia, posiadała stały napęd 4x4 oraz reduktor centralnego dyferencjału i blokadę centralnego dyferencjału. Na początku, Grand Vitara I, podobnie jak jego poprzednik Vitara, posiadał ramową konstrukcję nadwozia, wspomniany już reduktor oraz sztywną tylną oś (oraz nie był zbyt drogi, a jakość Grandy Vitary w porównaniu do ceny była naprawdę wielce satysfakcjonująca i wręcz niepowtarzalna wśród innych podobnych modeli).
Jednak gdy rynek samochodowy zaczęły dominować SUV-y, Suzuki nie miało zamiaru zostać w tyle. Od 2005 roku Grand Vitara nie posiada już sztywnej, terenowej ramy. Na tylne osi użyto układ wahaczy, zaś dołączany napęd przedni zmieniono na stały napęd na cztery koła. Zabieg ten przeprowadzony na podstawie konstrukcji Grand Vitary sprawił, że terenówka nabrała sporej ogłady i komfortu, a poza tym świetnie sobie radziła w terenie, przewyższając właściwości terenowe konkurencyjnych lekki SUV-ów. Co więcej, żaden inny SUV nie posiada na wyposażeniu reduktora.
Suzuki Grand Vitara - stylistyka
Jeśli chodzi o wygląd zewnętrzny Grand Vitary, to ten prezentuje się przyzwoicie. Japońska terenówka posiada skromny przód, ale za to boczne przetłoczenia świadczą, że Grand Vitara to terenowe auto. Terenowy charakter Grand Vitary z pewnością podkreśli koło zapasowe zainstalowane na klapie bagażnika (otwierającą się na bok). Lata 2002 i 2004 przyniosły modelowi zmodernizowany przedni pas i dodatkowe silniki
Suzuki Grand Vitara – wewnątrz
W środku Grand Vitary nie będziemy narzekać na brak przestronności, z wyłączeniem bagażnika, który rozczarowuje niezbyt dużą pojemnością (podstawowa pojemność to jedyne 398 litrów, po złożeniu tylnych siedzisk wielkość ta wzrasta do 1385 litra). Wersja Grand Vitara 3d pomieści jedynie cztery osoby, objętość bagażnika to tylko 185 litrów.
Suzuki Grand Vitara – jednostki napędowe
Pod maską Grand Vitary przeważają silniki benzynowe, niestety z wielkim apetytem na paliwo. Często występujący w terenówce silnik 2.0 o mocy 140 Km może spalić nawet 14 litrów na 100 km (ruch miejski). Mądrzejszym wyborem okaże się silnik 2.4, generujący moc 169 KM (pali trochę więcej, ale przynajmniej jest dynamiczniejszy).
Ponadto, w Grand Vitarze znajdziemy silnik turbodiesel 2.0, generujący moc rzędu 87 KM, 92 KM i 109 KM. Benzynowe jednostki V4 występowały w dwóch wariantach pojemnościowych – 1.6 (to jedyna wersja Grandy Vitary, która nie posiada reduktora i blokady dyfra) i 2.0 litra – generowały one moc o następujących wartościach: 94 albo 107 KM i 127 albo 140 KM. Silniki V6 posiadały objętość 2.5 oraz 2.7 litra i generowały moc rzędu 144 KM albo 158 i 177 KM. Moc przekierowywana była na tylne lub na wszystkie koła, za pomocą automatu z czterema przełożeniami lub pięciobiegowej ręcznej skrzyni biegów.
Suzuki Grand Vitara – dla kogo?
Zanim zdecydujecie się na Grand Vitarę, zastanówmy się jakiego typu auta szukamy? Jeśli poszukujemy komfortowego, rodzinnego SUV-a, pomyślmy nad innym modelem (może Honda CR-V?). Ale jeśli czasami chcemy poczuć dreszczyk emocji, spowodowany off roadową jazdą, to lepszego SUV-a za około 45 tysięcy złotych o tak dobrych właściwościach terenowych po prostu nie ma.