Sprzedaż nowych samochodów osobowych w marcu 2020 r. W Polsce spadek, ale mniejszy niż w Europie Zachodniej

Pandemia SARS-CoV-2 spowodowała w Polsce tąpnięcie w sprzedaży nowych samochodów. Widać to w wynikach sprzedaży za marzec. Spadek nie był jednak u nas tak duży, jak w Europie Zachodniej.

W pierwszym kwartale 2020 r. sprzedaż aut Volkswagena spadła o 35 proc.
W pierwszym kwartale 2020 r. sprzedaż aut Volkswagena spadła o 35 proc.
Źródło zdjęć: © Piotr Molecki/East News
Tomasz Budzik

03.04.2020 | aktual.: 22.03.2023 12:02

Strach przed zarażeniem koronawirusem skutecznie odstrasza potencjalnych klientów, którzy teraz omijają salony samochodowe. W Europie Zachodniej, gdzie problem przybrał na sile wcześniej niż w Polsce, spadki były dramatyczne. Według danych przedstawionych przez "Automotive News Europe", sprzedaż w hiszpańskich salonach spadła w marcu o 69 proc. Francuscy dealerzy zanotowali w marcu wynik niższy o 72 proc. We Włoszech, o których dziś najczęściej mówi się w kontekście SARS-CoV-2, sprzedaż nowych samochodów spadła aż o 85 proc. A jak wygląda sytuacja w Polsce?

Dane na temat rejestracji samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t opublikował Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. W marcu w Polsce nabywców znalazło 33 985 nowych samochodów. To o 40 proc. mniej niż w marcu 2019 r. i o 21 proc. mniej niż w lutym 2020 r. W pierwszym kwartale 2020 r. sprzedaż nowych pojazdów osobowych spadła w zestawieniu z porównywalnym okresem 2019 r. o blisko 23 proc. W marcu firmy dokonały zakupu 72 proc. nowych aut. Pozostałe 28 proc. samochodów trafiło do odbiorców indywidualnych.

Co ciekawe, mimo wyraźnego ogólnego spadku w marcu, pierwszy kwartał 2020 r. okazał się dla Toyoty korzystniejszy od analogicznego okresu 2019 r. Wzrost sprzedaży wyniósł niespełna 12 proc., a japońska marka zajęła w marcu pierwsze miejsce wśród producentów z wynikiem 4550 zarejestrowanych samochodów. Druga na liście popularności marek Skoda (4340 szt. w marcu) straciła w pierwszym kwartale 15 proc. względem sytuacji sprzed roku. Trzeci Volkswagen (2447 szt. w marcu) stracił niespełna 35 proc.

A oto lista najpopularniejszych modeli marca 2020 r.:

  1. Toyota Corolla - 1597 szt.
  2. Skoda Octavia - 1278 szt.
  3. Skoda Fabia - 1033 szt.
  4. Toyota Yaris - 1005 szt.
  5. Dacia Duster - 907 szt.
  6. Skoda Superb - 733 szt.
  7. Toyota C-HR - 702 szt.
  8. Renault Clio - 673 szt.
  9. Volkswagen Golf - 606 szt.
  10. Toyota RAV4 - 569 szt.

W całym pierwszym kwartale 2020 r. wśród firm najpopularniejszym modelem była Toyota Corolla (3726 szt.), której udało się wyprzedzić Skodę Octavię (3604 szt.) oraz Skodę Fabię (2340 szt.). Ulubionym samochodem klientów indywidualnych również jest Toyota, ale Yaris (2425 szt.). Za nią znalazła się Toyota Corolla (1588 szt.) oraz Dacia Duster (1135 szt.). W ciągu trzech pierwszych miesięcy 2020 r. sprzedaż samochodów firmom spadła w porównaniu z pierwszym kwartałem 2019 r. o niespełna 21 proc. Klienci indywidualni kupili natomiast o 27 proc. mniej aut.

Według prognoz Samaru w całym roku 2020 sprzedaż samochodów osobowych i dostawczych o DMC do 3,5 t spadnie o 24 proc. Jeśli przewidywania się potwierdzą, oznaczałoby to większą zmianę niż w przypadku całej Europy. Jak prognozuje agencja IHS Markit, w 2020 r. spadek sprzedaży dla Starego Kontynentu może wynieść do 20 proc. Przynajmniej na razie dane na to jednak nie wskazują.

Źródło artykułu:WP Autokult
rynekpolski rynekkoronawirus
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (33)