Specjalna edycja specjalna – B&B Golf GTI Edition 35 Stufe 3 (2011)
Volkswagen niedawno wypuścił specjalną serię Golfa GTI dla uczczenia 35. rocznicy właśnie wersji GTI. Niedługo potem firma tuningowa B&B zaprezentowała 3 pakiety tuningowe do rocznicowego Golfa.
31.07.2011 | aktual.: 07.10.2022 18:06
Z technicznego punktu widzenia największa różnica między zwykłym a rocznicowym Golfem tkwi w mocy silnika. Jednostki napędowe są te same. Są to 2-litrowe silniki benzynowe z turbosprężarką umieszczone poprzecznie i przenoszące napęd za pomocą 6-biegowych manualnych lub zautomatyzowanych skrzyń biegów na przednie koła.
W zwykłym Golfie motor legitymuje się mocą 210 KM przy 5300-6200 obr./min, natomiast w Edition 35 dostępna moc maksymalna jest o 25 KM większa, a obroty przesunęły się do 5500-6300 obr./min.
Podobnie rzecz ma się z momentem obrotowym. W normalnym Volkswagenie wynosi on 280 Nm przy 1700-5200 obr./min, a w limitowanym – 300 Nm przy 2200-5500 obr./min.
Ze względu na bogatsze wyposażenie Edition 35 jest o 6 kg cięższy od Golfa GTI – ze skrzyniami DSG ważą odpowiednio 1420 kg (Edition 35) i 1414 kg (zwykły GTI).
Wóz limitowany jest także odrobinę lepszy pod względem osiągów. Do 100 km/h przyspiesza w 6,60 s (Golf GTI DSG – 6,90 s) i osiąga prędkość 246 km/h (Golf GTI DSG – 238 km/h)
B&B ma w ofercie 4 poziomy przeróbek do wersji Edition 35. W pierwszym z nich, zwanym Stufe 1 Komfort, tuner zmienia ciśnienie doładowania na 0,15 bara i optymalizuje pod tym względem układ wtryskowy. Za cenę 1198 euro klient otrzyma samochód o mocy 280 KM i momencie obrotowym 375 Nm przy 2700 obr./min. Prędkość maksymalna auta wynosi 260 km/h.
Drugi, o nazwie Stufe 1 Sport, kosztuje dokładnie tyle samo, co Komfort i dokonywane są w nim te same modyfikacje z tą różnicą, że ciśnienie doładowania jest podnoszone do 0,2 bara. Skutkuje to mocą 310 KM i maksymalnym momentem obrotowym 420 Nm przy 2850 obr./min. Dzięki tym parametrom Golf rozpędza się do 270 km/h.
Aby zakupić pakiet Stufe 2 trzeba do ceny pierwszego zestawu dołożyć 1600 euro. W tę różnicę wliczony jest m.in. koszt wykonania sportowego układu wydechowego oraz optymalizacji układu dolotu powietrza do silnika. Dzięki tym zmianom możliwe jest podniesienie ciśnienia doładowania do 0,25 bara. Oczywiście mechanicy pracują też nad poprawą punktów wtrysku i zapłonu.
Tak przerobiony Volkswagen ma moc 326 KM i moment obrotowy o wartości 450 Nm dostępny przy 3000 obr./min. Od seryjnego samochodu wóz po tuningu jest szybszy o 26 km/h.
Najwyższy pakiet zmian – Stufe 3 – jest rzecz jasna najdroższy, ale i daje autu najwięcej mocy. W nim firma tuningowa dokonuje wymiany turbosprężarki na własną (nie podano ciśnienia doładowania), montuje własną chłodnicę powietrza doładowującego, a także zmienia układ wydechowy na zestaw ze sportowymi „katalizatorami” i tłumikami oraz tuninguje układ dolotu powietrza i modyfikuje elektronikę.
W tym poziomie przeróbki są dość drogie, bo kosztują 8950 euro, ale efekt jest chyba tego wart, bo auto straszy mocą 362 KM i maksymalnym momentem obrotowym 510 Nm przy 3200 obr./min. Parametry te pozwalają rozpędzić auto do 278 km/h.
Również do edycji specjalnej dostępne są inne dodatki. Można na przykład dokupić sprężyny zawieszenia obniżające wóz o 30-40 mm. Zestaw na przednie koła obniżający o 40 mm kosztuje 198 euro, a komplet obniżający cały wóz o 30 mm – 248 euro. Poza tym w ofercie jest zawieszenie gwintowane do wyboru o nastawach komfortowych i sportowych, które kosztuje ok. 1100 euro.
W prezentowanym samochodzie zostały zainstalowane 19-calowe felgi B10 z oponami 225/35 R 19. Cena to 3098 euro i obejmuje ona 4 koła wraz z wyważaniem i montażem.
B&B sprzedaje także sportowy układ wydechowy z 342-milimetrowymi nawiercanymi tarczami hamulcowymi i 4-tłoczkowymi zaciskami. Instalacja tego kosztującego 3498 euro kompletu wymusza montaż nie mniejszych niż 17-calowe koła.
Ostatnim elementem zestawu tuningowego jest pakiet całkiem nieźle wyglądających spojlerów, ale jak prawie zawsze, tak i w tym wozie zrezygnowano z jego instalacji.
Zestaw maksymalnie podkręcający Golfa GTI Edition 35 (nie licząc spojlerów) to wydatek 16 644 euro. Czy warto? To już oceni każdy sam. Na pewno warto kupić Edition 35, bo jest on zaledwie o 3 tys. euro droższy od zwykłego Golfa GTI (w Niemczech).
Dane techniczne
- Typ: R4
- Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 1984 cmsup3/sup
- Doładowanie: Turbosprężarka
- Moc maksymalna: 280 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 141,13 KM/l (seryjny – 118,45 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 375 Nm przy 2700 obr./min
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa DSG
- Typ napędu: Na przednie koła
Silnik i napęd (Stufe 1 Sport):
- Typ: R4
- Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 1984 cmsup3/sup
- Doładowanie: Turbosprężarka
- Moc maksymalna: 310 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 156,25 KM/l (seryjny – 118,45 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 420 Nm przy 2850 obr./min
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa DSG
- Typ napędu: Na przednie koła
Silnik i napęd (Stufe 2):
- Typ: R4
- Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 1984 cmsup3/sup
- Doładowanie: Turbosprężarka
- Moc maksymalna: 326 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 164,32 KM/l (seryjny – 118,45 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 450 Nm przy 3000 obr./min
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa DSG
- Typ napędu: Na przednie koła
Silnik i napęd (Stufe 3):
- Typ: R4
- Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
- Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
- Objętość skokowa: 1984 cmsup3/sup
- Doładowanie: Turbosprężarka
- Moc maksymalna: 362 KM
- Objętościowy wskaźnik mocy: 182,46 KM/l (seryjny – 118,45 KM/l)
- Maksymalny moment obrotowy: 510 Nm przy 3200 obr./min
- Skrzynia biegów: 6-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa DSG
- Typ napędu: Na przednie koła
Hamulce i koła:
- Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane, średnica 342 mm, 4-tłoczkowe zaciski
- Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane, średnica 342 mm, 4-tłoczkowe zaciski
- Koła przednie: 8,0 x 19″ B10
- Koła tylne: 8,0 x 19″ B10
- Opony przednie: 225/35 R 19
- Opony tylne: 225/35 R 19
Masy i wymiary:
- Masa własna: 1420 kg
- Stosunek masy do mocy: 5,07 kg/KM (Stufe 1 Komfort), 4,58 kg/KM (Stufe 1 Sport), 4,36 kg/KM (Stufe 2), 3,92 kg/KM (Stufe 3), (seryjny – 6,04 kg/KM)
- Długość: 4213 mm
- Szerokość: 1779 mm
- Rozstaw osi: 2578 mm
Osiągi:
- Prędkość maksymalna (Stufe 1 Komfort): 260 km/h
- Prędkość maksymalna (Stufe 1 Sport): 270 km/h
- Prędkość maksymalna (Stufe 2): 272 km/h
- Prędkość maksymalna (Stufe 3): 278 km/hblock position=\inside7566/block
Źródło: B & B • automobilesreview