1 z 9 szalonych Golfów – Rothe Golf R20 Gedlich Edition (2011)

Po ubiegłorocznym sukcesie, jakim było uzyskanie 338-konnym Golfem na Hockenheim czasu lepszego niż Gallardo, zespół Rothe Motorsport postawił sobie za cel zbudowanie jeszcze mocniejszego Volkswagena.

Obraz
Olgierd Lachowski
Obraz

W samych Niemczech tunerów Volkswagena jest co niemiara. Działa mnóstwo firm bardzo znanych – jak ABT czy MTM – i tunerów mniej popularnych, takich jak BTS, MTB, Wimmer czy właśnie Rothe. Drużyna Rothe buduje całkiem szalone samochody. „Przytrafiło” im się na przykład ponad 600-konne Audi TT. Najnowszy pomysł założyciela firmy Mike’a Rothe wprowadzony w życie przez jego pracowników to Golf R podkręcony do 420 KM.

W zeszłym roku podczas imprezy Tuner GP 338-konny Golf przygotowany przez Rothe osiągnął czas 1:10,75 min na małej pętli Hockenheim. To wynik lepszy niż czas Lamborghini Gallardo LP560-4 czy Nissana GT-R.

Nowe auto jest jeszcze mocniejsze niż ubiegłoroczny kompakt – i to sporo. A o ile konkretnie?

Obraz

Otóż ten Golf, jak każdy inny Golf R, ma 2-litrowy, czterocylindrowy silnik z turbosprężarką, który został umieszczony poprzecznie. Normalny Golf R ma moc 270 KM przy 6000 obr./min i moment obrotowy 350 Nm w przedziale od 2500 do 5000 obr./min.

To auto ma m.in. podniesione ciśnienie doładowania (niestety nie wiem o ile), nowe wtryskiwacze paliwa i zmienione takie drobiazgi, jak filtry powietrza, co zwiększyło moc Volkswagena do 360 KM. Ale gdy do baku wleje się nie zwykłe, a 100-oktanowe paliwo, Golf dostaje szału, bo jednostka napędowa wytwarza 420 KM mocy i aż 550 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Obraz

I to właśnie w obawie przed zbyt dużą wartością tego ostatniego parametru, która mogłaby uszkodzić zautomatyzowaną skrzynkę DSG, inżynierowie tunera wzmocnili nieco to urządzenie.

420 KM potrafi rozpędzić do 100 km/h ważącego ponad 1,5 tony Golfa w zaledwie 3,90 s (!). Prędkość maksymalna auta to aż 276 km/h.

Dobre przyspieszenia to w dużej mierze zasługa napędu na 4 koła, przez Volkswagena zwanego 4Motion, w którym między osiami pracuje sprzęgło Haldex.

Obraz

Dziennikarze testujący „R-kę” chwalili neutralne zachowanie auta na torze. Spokojne i przewidywalne zachowanie tego Golfa bierze się nie tylko ze wspomnianego napędu, ale też z odpowiednich nastawów w pełni regulowanego zawieszenia Bilstein B16.

Swoje 3 grosze dorzucają także opony Dunlop o szerokości 295 mm, które założone są na ultralekkie 18-calowe felgi OZ. Felgi te mają szerokość 10,5” i żeby zmieściły się w Golfie niezbędne było poszerzenie błotników.

Nie obyło się bez poprawek hamulców. Teraz za skuteczne zatrzymywanie się odpowiadają elementy wyprodukowane przez MOV’IT.

Obraz

W kabinie dokonano tylko praktycznych zmian. Miast seryjnych foteli wstawiono z przodu kubełkowe siedzenia Recaro. Z tyłu usunięto kanapę po to, aby można było wstawić do samochodu klatkę bezpieczeństwa. Właśnie ze względu na klatkę bezpieczeństwa Rothe wybrało 3-drzwiowego Golfa – po jej instalacji dodatkowa para drzwi i tak by się nie przydała, a parę kilo one ważą.

Tak przerobiony Volkswagen na nieco wilgotnym torze Hockenheim (mała pętla) uzyskał czas 1:11,50 min. Właściciel firmy mówił, że Golf wymaga jeszcze kilku poprawek.

Obraz

Rothe planuje zbudować tylko 9 sztuk tego auta. Według tunera potencjalni nabywcy muszą się liczyć z wydatkiem od 75 000 do 90 000 euro. To dużo zważywszy na fakt, że w Niemczech cena seryjnego Golfa R zaczyna się od niecałych 37 tys. euro. Ale być może fakt posiadania jednego z 9 niezwykłych aut skutecznie uśmierza ból wyłożenia takich pieniędzy na czarnego Golfa R20 Gedlich Edition.

Dane techniczne


  • Typ: R4
  • Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Doładowanie: Turbosprężarka
  • Objętość skokowa: 1984 cmsup3/sup
  • Moc maksymalna: 420 KM przy 7200 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 211,69 KM/l (seryjny – 136,09 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 550 Nm
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa DSG
  • Typ napędu: Na wszystkie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane
  • Koła przednie: 10,5 x 18″
  • Koła tylne: 10,5 x 18″
  • Opony przednie: 295/? R 18
  • Opony tylne: 295/? R 18

Masy i wymiary:


  • Masa własna: 1541 kg
  • Stosunek masy do mocy: 3,67 kg/KM (seryjny – 5,71 kg/KM)
  • Długość: 4212 mm
  • Rozstaw osi: 2578 mm

Osiągi:


  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,90 s
  • Prędkość maksymalna: 276 km/hblock position=\inside7815/block

Źródło: motorvision

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
To on wykręcił rekord na Nordschleife. Jörg Bergmeister o kulisach prac nad nowym Porsche 911 Turbo S
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Potwierdzono datę. Idą wielkie zmiany w rejestracji aut
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Widzisz taką żółtą lampkę? To oznacza nadchodzące wydatki
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Ma być jak w Japonii. Władze UE zmieniają zdanie co do samochodów
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Pierwszy Delphi Art Car pokazany podczas wyścigu górskiego
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Miejsca do lądowania. Armia nie korzystała z nich 20 lat
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Pięć "stówek" miesięcznie i jeździsz wygodnym autem. Presja działa
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Zostały po zamachu na WTC. Samochody, do których nikt nie wrócił
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
Na którym biegu auto pali najmniej? Sprawdziliśmy i wiemy dokładnie
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są
"Wilcze oczy" coraz częściej przy polskich drogach. Zobacz, czym są