1 z 9 szalonych Golfów – Rothe Golf R20 Gedlich Edition (2011)

Po ubiegłorocznym sukcesie, jakim było uzyskanie 338-konnym Golfem na Hockenheim czasu lepszego niż Gallardo, zespół Rothe Motorsport postawił sobie za cel zbudowanie jeszcze mocniejszego Volkswagena.

1 z 9 szalonych Golfów – Rothe Golf R20 Gedlich Edition (2011)
Olgierd Lachowski

08.06.2011 | aktual.: 07.10.2022 17:52

Obraz

W samych Niemczech tunerów Volkswagena jest co niemiara. Działa mnóstwo firm bardzo znanych – jak ABT czy MTM – i tunerów mniej popularnych, takich jak BTS, MTB, Wimmer czy właśnie Rothe. Drużyna Rothe buduje całkiem szalone samochody. „Przytrafiło” im się na przykład ponad 600-konne Audi TT. Najnowszy pomysł założyciela firmy Mike’a Rothe wprowadzony w życie przez jego pracowników to Golf R podkręcony do 420 KM.

W zeszłym roku podczas imprezy Tuner GP 338-konny Golf przygotowany przez Rothe osiągnął czas 1:10,75 min na małej pętli Hockenheim. To wynik lepszy niż czas Lamborghini Gallardo LP560-4 czy Nissana GT-R.

Nowe auto jest jeszcze mocniejsze niż ubiegłoroczny kompakt – i to sporo. A o ile konkretnie?

Obraz

Otóż ten Golf, jak każdy inny Golf R, ma 2-litrowy, czterocylindrowy silnik z turbosprężarką, który został umieszczony poprzecznie. Normalny Golf R ma moc 270 KM przy 6000 obr./min i moment obrotowy 350 Nm w przedziale od 2500 do 5000 obr./min.

To auto ma m.in. podniesione ciśnienie doładowania (niestety nie wiem o ile), nowe wtryskiwacze paliwa i zmienione takie drobiazgi, jak filtry powietrza, co zwiększyło moc Volkswagena do 360 KM. Ale gdy do baku wleje się nie zwykłe, a 100-oktanowe paliwo, Golf dostaje szału, bo jednostka napędowa wytwarza 420 KM mocy i aż 550 Nm maksymalnego momentu obrotowego.

Obraz

I to właśnie w obawie przed zbyt dużą wartością tego ostatniego parametru, która mogłaby uszkodzić zautomatyzowaną skrzynkę DSG, inżynierowie tunera wzmocnili nieco to urządzenie.

420 KM potrafi rozpędzić do 100 km/h ważącego ponad 1,5 tony Golfa w zaledwie 3,90 s (!). Prędkość maksymalna auta to aż 276 km/h.

Dobre przyspieszenia to w dużej mierze zasługa napędu na 4 koła, przez Volkswagena zwanego 4Motion, w którym między osiami pracuje sprzęgło Haldex.

Obraz

Dziennikarze testujący „R-kę” chwalili neutralne zachowanie auta na torze. Spokojne i przewidywalne zachowanie tego Golfa bierze się nie tylko ze wspomnianego napędu, ale też z odpowiednich nastawów w pełni regulowanego zawieszenia Bilstein B16.

Swoje 3 grosze dorzucają także opony Dunlop o szerokości 295 mm, które założone są na ultralekkie 18-calowe felgi OZ. Felgi te mają szerokość 10,5” i żeby zmieściły się w Golfie niezbędne było poszerzenie błotników.

Nie obyło się bez poprawek hamulców. Teraz za skuteczne zatrzymywanie się odpowiadają elementy wyprodukowane przez MOV’IT.

Obraz

W kabinie dokonano tylko praktycznych zmian. Miast seryjnych foteli wstawiono z przodu kubełkowe siedzenia Recaro. Z tyłu usunięto kanapę po to, aby można było wstawić do samochodu klatkę bezpieczeństwa. Właśnie ze względu na klatkę bezpieczeństwa Rothe wybrało 3-drzwiowego Golfa – po jej instalacji dodatkowa para drzwi i tak by się nie przydała, a parę kilo one ważą.

Tak przerobiony Volkswagen na nieco wilgotnym torze Hockenheim (mała pętla) uzyskał czas 1:11,50 min. Właściciel firmy mówił, że Golf wymaga jeszcze kilku poprawek.

Obraz

Rothe planuje zbudować tylko 9 sztuk tego auta. Według tunera potencjalni nabywcy muszą się liczyć z wydatkiem od 75 000 do 90 000 euro. To dużo zważywszy na fakt, że w Niemczech cena seryjnego Golfa R zaczyna się od niecałych 37 tys. euro. Ale być może fakt posiadania jednego z 9 niezwykłych aut skutecznie uśmierza ból wyłożenia takich pieniędzy na czarnego Golfa R20 Gedlich Edition.

Dane techniczne


  • Typ: R4
  • Ustawienie: Z przodu, poprzecznie
  • Rozrząd: DOHC, 4 zawory na cylinder
  • Doładowanie: Turbosprężarka
  • Objętość skokowa: 1984 cmsup3/sup
  • Moc maksymalna: 420 KM przy 7200 obr./min
  • Objętościowy wskaźnik mocy: 211,69 KM/l (seryjny – 136,09 KM/l)
  • Maksymalny moment obrotowy: 550 Nm
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, zautomatyzowana, dwusprzęgłowa DSG
  • Typ napędu: Na wszystkie koła

Hamulce i koła:

  • Hamulce przednie: Tarczowe, wentylowane
  • Hamulce tylne: Tarczowe, wentylowane
  • Koła przednie: 10,5 x 18″
  • Koła tylne: 10,5 x 18″
  • Opony przednie: 295/? R 18
  • Opony tylne: 295/? R 18

Masy i wymiary:


  • Masa własna: 1541 kg
  • Stosunek masy do mocy: 3,67 kg/KM (seryjny – 5,71 kg/KM)
  • Długość: 4212 mm
  • Rozstaw osi: 2578 mm

Osiągi:


  • Przyspieszenie 0-100 km/h: 3,90 s
  • Prędkość maksymalna: 276 km/hblock position=\inside7815/block

Źródło: motorvision

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)