WAŻNE
TERAZ

Pilne spotkanie ministra z kierownictwem KOWR. Będą domagać się zwrotu działki pod CPK

Pompowanie kół azotem – marketingowy chwyt czy realne korzyści?

Koła napełniane azotem używane są m.in. w sportach motorowych. Gaz ten jest niewrażliwy na zmiany temperatur. Jednak czy w autach cywilnych da to jakieś korzyści, a może to tylko zgrabny trik marketingowy?

Pompowanie azotem opon samochodów luksusowych o wysokich osiągach ma sens, choć na pewno nie ekonomiczny.Pompowanie azotem opon samochodów luksusowych o wysokich osiągach ma sens, choć na pewno nie ekonomiczny.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Maciej Gis

Azot to w ok. 78 procentach składnik powietrza. Jako gaz jest chemicznie obojętny, opóźnia proces utleniania felg (nie wchodzi w reakcje z metalem), dłużej utrzymuje właściwe ciśnienie w oponie i nie reaguje na zmiany temperatury, tak jak powietrze, dlatego od kilkudziesięciu lat wykorzystywany jest w motorsporcie, np. w bolidach Formuły 1. Pytanie: czy atuty azotu znajdują praktyczne zastosowanie w autach seryjnych?

Pompowanie azotem w praktyce - czy ma to sens?

Napełnienie u wulkanizatora czterech kół azotem to wydatek ok. 20–30 zł. Mówimy o samym pompowaniu, które praktycznie zawsze jest bezpłatne jeśli używamy powietrza. Mamy więc pierwszą poważną wadę.

W przypadku azotu utrudnione jest też mierzenie ciśnienia. Niezbędna staje się butla z gazem i zegarem lub odpłatne wizyty w specjalistycznym punkcie. Jeśli chodzi o powietrze pod ciśnieniem, to takie problemy nie występują.

Korzyści wynikające ze stosowania azotu, czyli mniejsze zużycie opon i minimalnie mniejsze spalanie (dzięki stałemu ciśnieniu), namacalne będą dopiero po długim czasie użytkowania, podobnie jak brak korozji na stalowych felgach. Jednak czy te korzyści są warte swojej ceny?

Można zaryzykować stwierdzenie, że używanie czystego azotu w oponach ma sens, szczególnie w przypadku kierowców zawodowych, którzy pokonują długie dystanse. Jest to korzystne także dla posiadaczy aut sportowych, których opony wymagają stabilnego ciśnienia bez zmian zależnych od temperatury, zwłaszcza podczas jazdy po torze. Oni mogą odczuć zalety pod warunkiem, że dodatkowe koszty nie mają znaczenia.

Natomiast dla zwykłego kierowcy, który używa po prostu auta na co dzień, nie ma żadnych konkretnych korzyści płynących z używania azotu w oponach. Cóż bowiem z tego, że wytrzymają dłużej - jeśli w ogóle tak będzie - skoro poniesione przez kilka lat koszty są niewspółmierne do oszczędności.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Nowe Renault Clio wjeżdża do Polski. Ile kosztuje?
Nowe Renault Clio wjeżdża do Polski. Ile kosztuje?
Subaru prezentuje nowe koncepcje STI na Japan Mobility Show 2025
Subaru prezentuje nowe koncepcje STI na Japan Mobility Show 2025
Piękna hybryda z wanklem i ciekawy mieszczuch - koncepty Mazdy debiutują w Japonii
Piękna hybryda z wanklem i ciekawy mieszczuch - koncepty Mazdy debiutują w Japonii
Kia PV5 z rekordem Guinnessa. Tyle przejechała na jednym ładowaniu
Kia PV5 z rekordem Guinnessa. Tyle przejechała na jednym ładowaniu
Najpopularniejsze auto świata zmieni się nie do poznania. Mamy zdjęcia
Najpopularniejsze auto świata zmieni się nie do poznania. Mamy zdjęcia
Lexus LS już nie będzie sedanem. Koncepty pokazują, czego się spodziewać
Lexus LS już nie będzie sedanem. Koncepty pokazują, czego się spodziewać
Exlantix - nadchodzi nowa chińska marka. To nie będą auta dla każdego
Exlantix - nadchodzi nowa chińska marka. To nie będą auta dla każdego
Pojechał do warsztatu. Na miejscu pojawiła się policja
Pojechał do warsztatu. Na miejscu pojawiła się policja
Policjanci wyjęli alkomaty i się zdziwili. To się nazywa kumulacja
Policjanci wyjęli alkomaty i się zdziwili. To się nazywa kumulacja
Chińczycy ogrywają UE. Kolejna marka musiała im zapłacić
Chińczycy ogrywają UE. Kolejna marka musiała im zapłacić
Kia EV4 doczeka się wersji GT. Jest zapowiedź
Kia EV4 doczeka się wersji GT. Jest zapowiedź
Tak, to jest auto włoskiej policji. W Polsce mogą tylko pomarzyć
Tak, to jest auto włoskiej policji. W Polsce mogą tylko pomarzyć