Pompowanie kół azotem – marketingowy chwyt czy realne korzyści?

Koła napełniane azotem używane są m.in. w sportach motorowych. Gaz ten jest niewrażliwy na zmiany temperatur. Jednak czy w autach cywilnych da to jakieś korzyści, a może to tylko zgrabny trik marketingowy?

Pompowanie azotem opon samochodów luksusowych o wysokich osiągach ma sens, choć na pewno nie ekonomiczny.Pompowanie azotem opon samochodów luksusowych o wysokich osiągach ma sens, choć na pewno nie ekonomiczny.
Źródło zdjęć: © fot. Marcin Łobodziński
Maciej Gis

Azot to w ok. 78 procentach składnik powietrza. Jako gaz jest chemicznie obojętny, opóźnia proces utleniania felg (nie wchodzi w reakcje z metalem), dłużej utrzymuje właściwe ciśnienie w oponie i nie reaguje na zmiany temperatury, tak jak powietrze, dlatego od kilkudziesięciu lat wykorzystywany jest w motorsporcie, np. w bolidach Formuły 1. Pytanie: czy atuty azotu znajdują praktyczne zastosowanie w autach seryjnych?

Pompowanie azotem w praktyce - czy ma to sens?

Napełnienie u wulkanizatora czterech kół azotem to wydatek ok. 20–30 zł. Mówimy o samym pompowaniu, które praktycznie zawsze jest bezpłatne jeśli używamy powietrza. Mamy więc pierwszą poważną wadę.

W przypadku azotu utrudnione jest też mierzenie ciśnienia. Niezbędna staje się butla z gazem i zegarem lub odpłatne wizyty w specjalistycznym punkcie. Jeśli chodzi o powietrze pod ciśnieniem, to takie problemy nie występują.

Korzyści wynikające ze stosowania azotu, czyli mniejsze zużycie opon i minimalnie mniejsze spalanie (dzięki stałemu ciśnieniu), namacalne będą dopiero po długim czasie użytkowania, podobnie jak brak korozji na stalowych felgach. Jednak czy te korzyści są warte swojej ceny?

Można zaryzykować stwierdzenie, że używanie czystego azotu w oponach ma sens, szczególnie w przypadku kierowców zawodowych, którzy pokonują długie dystanse. Jest to korzystne także dla posiadaczy aut sportowych, których opony wymagają stabilnego ciśnienia bez zmian zależnych od temperatury, zwłaszcza podczas jazdy po torze. Oni mogą odczuć zalety pod warunkiem, że dodatkowe koszty nie mają znaczenia.

Natomiast dla zwykłego kierowcy, który używa po prostu auta na co dzień, nie ma żadnych konkretnych korzyści płynących z używania azotu w oponach. Cóż bowiem z tego, że wytrzymają dłużej - jeśli w ogóle tak będzie - skoro poniesione przez kilka lat koszty są niewspółmierne do oszczędności.

Źródło artykułu: WP Autokult

Wybrane dla Ciebie

Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Ostateczne potwierdzenie. Niemiecki gigant ma duże problemy
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Mandat dla rowerzysty jak dla kierowcy. Niektóre kary mogą zaskoczyć
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Fiat Grande Panda potaniał. Ofertę uzupełnił prosty silnik
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Wyższa stawka za badanie techniczne. Ministerstwo podało konkretną datę
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Pierwsza jazda: Kia Sportage po liftingu - coś trzeba było zrobić
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Roman Forbrich o imporcie aut z Dubaju i samym arabskim mieście. Nie wyobraża sobie jednej rzeczy
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Sprawdzają każdą umowę. 351 tys. Polaków zapłaci wysoką karę
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów
Droższe "blachy", dowód rejestracyjny i prawo jazdy. Idą zmiany przepisów