Polak wygrał Rajd Dakar. Eryk Goczał triumfował w klasie SSV (UTV)

Eryk Goczał w klasie lekkich pojazdów terenowych nie miał sobie równych w Rajdzie Dakar. Wygrana 18-latka nie była jedynym godnym odnotowania wynikiem Polaków w najbardziej prestiżowych zawodach tego typu na świecie.

Eryk Goczał dokonał czegoś niezwykłegoEryk Goczał dokonał czegoś niezwykłego
Źródło zdjęć: © Facebook | Energylandia Rally Team
Tomasz Budzik

Walka o zwycięstwo w klasie SSV (UTV) toczyła się do ostatniej chwili. W sobotę 14 stycznia 2023 r. 18-letni Eryk Goczał zaatakował pozycję lidera i przed ostatnim etapem miał już tylko 3.24 straty do Litwina Rokasa Baciuski. Ceną za brawurową jazdę Polaka była kontuzja ręki. Z tego powodu pod znakiem zapytania stało to, czy w niedzielę nasz rodak będzie w stanie walczyć z najlepszymi.

W niedzielę Baciuska miał jednak problemy. Jak informuje Polska Agencja Prasowa, stracił ponad 23 minuty do zwycięscy odcinka Hiszpana Carlosa Vento Sancheza i spadł na drugie miejsce. Długo w klasyfikacji etapowej prowadził Michał Goczał, jednak później wyprzedzili go dwaj kierowcy z dalszymi numerami startowymi. To jednak wystarczyło, by na mecie Polak cieszył się ze zwycięstwa w całym rajdzie.

Eryk Goczał stał się prawdziwym objawieniem tegorocznego Rajdu Dakar. 18-latek uzyskał prawo jazdy zaledwie dwa miesiące przed startem w Dakarze. Już na starcie został najmłodszym kierowcą startującym w tych trudnych zawodach. Siłą rzeczy został również najmłodszym jego zwycięzcą – w grupie SSV (UTV). Na trzecim miejscu w tej samej klasie Rajd Dakar ukończył ojciec nastolatka – Marek Goczał.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Suzuki Jimny - uratowany przez odchudzanie

W grupie SSV zawodnicy rywalizują w pojazdach, które nie mają swoich odpowiedników w cywilnej motoryzacji. To konstrukcje stworzone z myślą o rajdach terenowych. Dzięki znacznie niższym kosztom niż w przypadku "pełnoprawnych" samochodów (klasa T1) w imprezach udział mogą brać także ci zawodnicy, którzy nie dysponują gigantycznymi budżetami i wsparciem potężnych sponsorów.

W klasie samochodów drugie z rzędu, a piąte w ogóle zwycięstwo odniósł Al-Attiyah, który w połowie rajdu miał już tak dużą przewagę, że mógł jechać spokojnie i kontrolować sytuację. Na drugim miejscu zmagania ukończył dziewięciokrotny rajdowy mistrz świata Sebastien Loeb (Prodrive). Francuz wygrał połowę etapów, w tym sześć z rzędu. Tym samym poprawił ustanowiony w 1989 r. rekord Fina Ari Vatanena. Problemy na początku rajdu pozbawiły jednak Francuza szans na zwycięstwo w Dakarze.

Na ostatnim etapie najwyższe w tegorocznym Dakarze czwarte miejsce zajął Jakub Przygoński (Mini) – informuje PAP. Wielogodzinna strata z powodu problemów technicznych na drugim etapie spowodowała, że marzący o podium kierowca Orlen Teamu ukończył rajd na 16. miejscu w klasie T1, z czasem gorszym od Al-Attiyah o blisko siedem i pół godziny.

Pojazd klasy SSV (UTV)
Pojazd klasy SSV (UTV) © East News | DPPI/Frederic Le Floc H/LiveMedia/Shutterstock

Oto wyniki Rajdu Dakar 2023:

samochody (T1)

1. Nasser Al-Attiyah, Mathieu Baumel (Katar, Francja) Toyota 45:03.15

2. Sebastien Loeb, Fabian Lurquin (Francja, Belgia) Prodrive strata 1:20.49

3. Lucas Moraes, Timo Gottschalk (Brazylia, Niemcy) Toyota 1:38.31

...

17. Jakub Przygoński, Armand Monleon (Polska, Hiszpania) Mini 7:28.50

pojazdy SSV (UTV)

1. Eryk Goczał, Oriol Mena (Polska, Hiszpania) 53:10.14

2. Rokas Baciuska, Oriol Vidal Montijano (Litwa, Hiszpania) 16.44

3. Marek Goczał, Maciej Marton (Polska) 18.15

...

7. Michał Goczał, Szymon Gospodarczyk (Polska) 4:02.39

motocykle

1. Kevin Benavides (Argentyna) KTM 44:27.20

2. Toby Price (Australia) KTM 0.43

3. Skyler Howes (USA) Husqvarna 5.04

lekkie prototypy

1. Austin Jones, Gustavo Gugelmin (USA, Brazylia) 51:55.53

2. Seth Quintero, Dennis Zenz (USA, Niemcy) 52.05

3. Guillaume de Mevius, Francosi Cazalet (Belgia, Francja) 1:35.42

quady

1. Alexandre Giroud (Francja) 56:44.30

2. Francisco Moreno Flores (Argentyna) 43.11

3. Pablo Copetti (USA) 1:52.55

ciężarówki

1. Janus von Kasteren (Holandia) Iveco - mechanik Dariusz Rodewald 54:03.33

2. Martin Macik (Czechy) Iveco 1:14.34

3. Martin van den Brinh (Holandia) Iveco 2:40.22

...

9. Tomas Vratny (Czechy) Tatra - pilot Bartłomiej Boba 14:23.52

15. Pascal de Baar (Holandia) Renault - pilot Marcin Krueger 56:03.56

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯