Ośmioletnie auta "się sypią"? Jest nowy ranking
Niemiecki automobilklub ADAC opublikował dane dotyczące interwencji żółtej pomocy drogowej. Na podstawie danych z tych czynności powstał ranking niezawodności samochodów. Przyjrzyjmy się samochodom, mającym osiem lat. Które Niemcy wskazali jako najlepsze i najgorsze?
Co w starszych piszczy?
Ranking niezawodności samochodów ADAC opiera się na danych zebranych przez niemiecki automobilklub podczas interwencji pomocy drogowej. W 2024 roku ADAC przeanalizował 3,6 mln takich interwencji, co pozwoliło na stworzenie szczegółowego zestawienia niezawodności pojazdów w różnych segmentach wiekowych.
Podstawą rankingu są statystyki dotyczące awarii, które wymagały interwencji mechanika na drodze. W 2024 roku najczęstszą przyczyną wezwań była awaria akumulatora, co stanowiło 45 proc. wszystkich przypadków. Kolejne miejsca zajmowały problemy z silnikiem i jego osprzętem oraz układem elektrycznym.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Nowy C‑HR, teraz z plusem. Toyota pokazała kolejną wersję hitu
Ranking ADAC obejmuje 159 modeli samochodów z ponad 20 marek, a jego wyniki są wyrażane w punktach. Im niższa liczba punktów, tym lepiej oceniany jest dany model. W zestawieniu na 2024 rok szczególną uwagę zwrócono na pięcioletnie samochody, które są popularne na rynku wtórnym.
Oto samochody z 2017 r., które w rankingu ADAC wypadły najlepiej oraz najgorzej. Podajemy pięć modeli, sprawiających najmniej problemów i trzy, które wypadły pod tym względem najgorzej.
Najmniejsze samochody
Najlepsze:
- Suzuki Ignis – 8,1
- Toyota Aygo – 10,7
- Škoda Citigo – 13,3
- Volkswagen up! – 15,3
- Opel Adam – 11,7
Najgorsze:
- Hyundai i10 – 23,6
- Smart Fortwo – 29,1
- Smart Forfour – 30,3
Samochody miejskie
Najlepsze:
- Audi A1 – 3,4
- Suzuki Vitara – 4,3
- Škoda Yeti – 5,4
- Mazda 2 – 5,9
- Škoda Fabia – 6,4
Najgorsze:
- Opel Mokka – 20,4
- Toyota Yaris – 21,3
- Opel Meriva – 30,6
Samochody kompaktowe
Najlepsze:
- BMW serii 1 – 4,4
- Audi Q3 – 5,3
- Audi Q2 – 5,4
- Škoda Rapid – 5,4
- Mitsubishi ASX – 5,5
Najgorsze:
- Peugeot 308 – 27,4
- Toyota C-HR – 29,2
- Renault Megane – 30,1
Klasa średnia
Najlepsze:
- BMW X3 – 4,4
- Audi A4 – 4,9
- BMW serii 3 – 6,0
- Audi A5 – 7,0
- Audi Q5 – 7,7
Najgorsze:
- Opel Insignia – 37,1
- Ford S-Max – 37,8
- Toyota RAV4 – 38,8
Klasa wyższa
Najlepsze:
- BMW X5 – 5,9
- Audi A6 – 6,5
- BMW serii 5 – 6,6
- Ford Turneo / Transit Custom – 9,3
- Ford Ranger – 10,7
Najgorsze:
- Volkswagen Transporter – 14,2
- Renault Trafic - 16,3
- Peugeot Expert / Opel Vivaro / Zafira Life / Fiat Scudo – 22,6
Jak łatwo zauważyć, czołówkę poszczególnych kategorii samochodów okupują modele marek niemieckich i japońskich. Swoje miejsce znalazły tam również modele Škody, która korzysta z technologii Volkswagena. Na drugim biegunie, czyli wśród aut, których użytkownicy najczęściej wzywali pomoc drogową, najczęściej znajdują się auta marek francuskich. Słabo wypadły niektóre modele Opla i Toyoty. Te ostatnie mogą dziwić, bo w powszechnym mniemaniu uchodzą za "niezniszczalne".
No cóż, tu swoje odbicie może mieć metodologia. Być może wyszczególnione modele Toyoty psują się dość rzadko, ale jeśli już, to często prowadzi to do unieruchomienia samochodu (np. poprzez usterkę akumulatora 12V). W rankingu, który brałby pod uwagę dane dotyczące wszystkich niedomagań aut, być może pozycje poszczególnych modeli byłyby mocno rozbieżne. Z drugiej strony czy możliwość przemieszczenia się z punktu A do punktu B nie jest podstawowym zadaniem samochodu? Jeśli tak, to warto wiedzieć, które modele aut mogą w tej kwestii najczęściej sprawić nam zawód.