OC niższe o 95 proc. nawet przez 4 lata. Jest propozycja nowych przepisów

Czasowe wyłączenie z ruchu pojazdu bez dzisiejszych, ostrych rygorów prawnych i znacznie przedłużone – takie są założenia zmiany przepisów dotyczących kierowców. Dla właścicieli kamperów czy przyczep byłaby to prawdziwa rewolucja i spora oszczędność.

Volkswagen Karmann Ghia - samochód w remoncieVolkswagen Karmann Ghia - samochód w remoncie
Źródło zdjęć: © WP
Tomasz Budzik

Do Sejmu wpłynął komisyjny projekt ustawy o ograniczaniu biurokracji i barier prawnych. Część z rozwiązań zawartych w dokumencie dotyczy kierowców, a najważniejsze miałoby zmienić zasady czasowego wyłączania z ruchu pojazdów osobowych czy przyczep do takich pojazdów. To ważne, bo daje możliwość znacznych oszczędności na kosztach polisy OC. Dziś przepisy co prawda daje taką możliwość, ale jest ona bardzo restrykcyjnie ograniczona.

Zgodnie z art. 88a Prawa o ruchu drogowym "Wycofaniu czasowemu (...) podlegają zarejestrowane (...) samochody osobowe w związku z koniecznością wykonania naprawy pojazdu wynikającej z uszkodzenia zasadniczych elementów nośnych konstrukcji". Wynika stąd, że w przypadku samochodów osobowych czasowe wycofanie z ruchu jest możliwe tylko wtedy, gdy pojazd jest w poważnym stopniu uszkodzony, na przykład wskutek wypadku, lub niesprawny – choćby z powodu upływu czasu.

Takie rozwiązanie nie satysfakcjonuje właścicieli kamperów, przyczep do holowania łodzi czy kabrioletów. Te najczęściej używane są przez mocno ograniczoną część roku. Poza sezonem letnim pojazdy nie wyjeżdżają na drogi, ale mimo to musi być opłacana składka za polisę ubezpieczeniową. Nowelizacja miałaby tę sytuację zmienić.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Alfa Romeo Stelvio - też będzie jak Ibisz?

W projekcie zaproponowano uchylenie ust. 2, w którym wylicza się warunki pozwalające na dokonanie czasowego wycofania oraz rodzaje podlegających mu pojazdów. Po zmianach można byłoby czasowo wycofać każdy pojazd niezależnie od okoliczności.

Pojazd może być czasowo wycofany z ruchu na okres od 2 do 24 miesięcy. Okres ten może być przedłużony, jednak łączny okres wycofania pojazdu z ruchu nie może przekraczać 48 miesięcy, licząc od dnia wydania decyzji o jego czasowym wycofaniu z ruchu.

Projekt ustawy o ograniczaniu biurokracji i barier prawnych

Zgodnie z obowiązującymi dziś przepisami pojazd w okresie czasowego wycofania musi być ubezpieczony, ale polisa musi być tańsza przynajmniej o 95 proc. niż w normalnych warunkach. Z punktu widzenia posiadacza kampera używanego jedynie w wakacje byłaby to ogromna oszczędność. Pełną opłatę za ubezpieczenie trzeba byłoby bowiem płacić tylko za kilka miesięcy w roku.

W art. 78a PoRD projekt nowych przepisów uchyla również punkty 4a-4c, mówiące m.in. o konieczności przeprowadzenia dodatkowego badania technicznego jako warunku ponownego dopuszczenia pojazdu do ruchu po upływie okresu czasowego wycofania.

Na swoim miejscu pozostaje zaś ust. 5, mówiący: "Właściciel pojazdu (...) jest obowiązany zapewnić wycofanemu z ruchu pojazdowi postój poza drogą publiczną, strefą zamieszkania i strefą ruchu". Nowelizacja nie zmieniłaby więc warunków, od których zależy bezpieczeństwo, a jedynie zmniejszyła ograniczenia narzucone przez urzędników.

Zmiana prawa z pewnością ucieszyłaby kierowców. Otwarte pozostaje jednak pytanie o to, jak bardzo prawdopodobne jest uchwalenie takiej nowelizacji. Z jednej strony mógłby to być jeden ze sposobów na zdobycie przychylności zmotoryzowanych przed wyborami, z drugiej jednak mogą oni znaleźć prostsze sposoby na uzyskanie poparcia.

Wybrane dla Ciebie
Seryjnie kradł emblematy. Święta spędzi w areszcie
Seryjnie kradł emblematy. Święta spędzi w areszcie
Jest nowy fragment S7. Kierowcy mogą już korzystać
Jest nowy fragment S7. Kierowcy mogą już korzystać
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Jest nieznacznie droższy, ale oferuje znacznie więcej
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Jest nieznacznie droższy, ale oferuje znacznie więcej
Nowy szef BMW: Milan Nedeljkovic przejmuje stery w erze elektromobilności
Nowy szef BMW: Milan Nedeljkovic przejmuje stery w erze elektromobilności
Nowa ekspresówka na zachodzie. Wiemy, kiedy nią pojedziemy
Nowa ekspresówka na zachodzie. Wiemy, kiedy nią pojedziemy
Kilka kluczowych detali. Po tym rozpoznasz nieoznakowany radiowóz
Kilka kluczowych detali. Po tym rozpoznasz nieoznakowany radiowóz
Odświeżona Dacia Jogger wjeżdża do salonów. Jest LPG, jest i hybryda
Odświeżona Dacia Jogger wjeżdża do salonów. Jest LPG, jest i hybryda
Hyundai i30N może powrócić na rynek. Kluczem będzie nowy napęd
Hyundai i30N może powrócić na rynek. Kluczem będzie nowy napęd
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Uciekł z miejsca kolizji. Miał swoje powody
Uciekł z miejsca kolizji. Miał swoje powody
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯