Nowy obowiązek dla właścicieli samochodów. Kara to nawet 2000 zł

Zakup używanego samochodu od dawna wiązał się z kilkoma obowiązkami, które kierowcy zaniedbywali. W efekcie prowadziło to do wielu różnych problemów. Teraz się to zmienia i od 1 stycznia 2024 r. cały proces ma być uporządkowany i sprowadzać się do jednego prostego wymagania - trzeba przerejestrować samochód.

Dowód rejestracyjnyDowód rejestracyjny
Źródło zdjęć: © Autokult | Marcin Łobodziński
Szymon Jasina

Do tej pory, choć należało przerejestrować zakupiony pojazd na siebie, to często był to martwy przepis. Kierowcy nierzadko ograniczali swoje działanie do zgłoszenia nabycia pojazdu, co można było zrobić przez internet, ale (na ogół z lenistwa) już nie podejmowali się przerejestrowania. W efekcie prowadziło to do bałaganu w urzędowych aktach oraz problemów w razie różnych zdarzeń z rzeczonym pojazdem. Na początku 2024 r. się to zmieniło.

Samo zgłaszanie nabycia pojazdu zostało zlikwidowane, a zamiast tego pozostawiono obowiązek przerejestrowania go w ciągu 30 dni. Od strony urzędniczej oznacza to uproszczenie całego procesu, a do tego zmusza kupujących samochód czy motocykl do zjawienia się w urzędzie. Oczywiście jeśli tylko pojazd posiada aktualny wzór polskich tablic (czarne "blachy" staną się jeszcze większą rzadkością), nie trzeba ich wymieniać, niezależnie od miejsca rejestracji, wystarczy wyrobić dowód na nowego właściciela.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Beijing 5 – rodzinny SUV z Chin za 127 tys. zł

Aby kupujący nie zwlekali z przerejestrowaniem pojazdu, wprowadzano też karę za niedopełnienie tego obowiązku. Za przekroczenie 30-dniowego terminu trzeba zapłacić 500 zł. Jeśli ktoś zwleka jeszcze bardziej, to po 180 dniach od zakupu kwota ta rośnie już do 1000 zł. Co więcej - dla przedsiębiorców kary są dwukrotnie wyższe.

Zmiana prawa ma za zadanie zmuszenie kupujących do przerejestrowania nabytych pojazdów, a co za tym idzie, do uporządkowania bazy danych. Do tej pory nierzadko samochód czy motocykl przez długi czas był zarejestrowany na poprzedniego właściciela, a w razie próby określenia, do kogo naprawdę należy pojazd, wymagało to sporo urzędniczej pracy.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Eksperci o sytuacji na stacjach. Wiemy, jak będzie pod koniec miesiąca
Eksperci o sytuacji na stacjach. Wiemy, jak będzie pod koniec miesiąca
Kultowa Škoda 1000 MBX powraca jako koncept
Kultowa Škoda 1000 MBX powraca jako koncept
Wideo: Zgubił koło na przejeździe kolejowym. Niewiele zabrakło do tragedii
Wideo: Zgubił koło na przejeździe kolejowym. Niewiele zabrakło do tragedii
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu