Wojciech Grzegorski © Materiały prasowe | Porsche

Nowa era Porsche w Polsce. Wojciech Grzegorski, CEO nowej spółki o rynku i klientach znad Wisły

Mariusz Zmysłowski
4

Polski oddział Porsche udowodnił w boju, że ma we krwi naturę lidera. Bezustanne wzrosty były katalizatorem zmiany organizacyjnej. Od 1 stycznia 2025 działalność rozpocznie spółka zależna Porsche Sp. z o.o. Jednocześnie nastąpi przeniesienie polskiej centrali z Poznania do Warszawy. O tej zmianie, polskim rynku i gotowości klientów na przyszłość opowiada mi Wojciech Grzegorski, CEO nowej spółki.

Mariusz Zmysłowski, Autokult.pl: Porsche właśnie zmienia swoją osobowość prawną w Polsce. Co to oznacza dla sieci dealerskiej jak i polskiego klienta?

Wojciech Grzegorski, CEO Porsche Polska: To punkt zwrotny dla historii marki Porsche w Polsce. Wraz z początkiem przyszłego roku staniemy się spółką-córką dla Porsche AG. To najlepszy dowód tego, że Stuttgart dostrzega nasze świetne rezultaty i wciąż olbrzymi potencjał. W ciągu kilku lat przeskalowaliśmy nasz biznes i przed nami stoi szereg wyzwań (m.in. w obszarze budowania doświadczeń klientów), którym łatwiej będzie nam sprostać jako Porsche Polska. Dla sieci dealerskiej to bardzo dobra wiadomość podobnie jak dla klientów. Liczymy, że będziemy mogli jeszcze sprawniej i szybciej niż dotąd odpowiadać potrzebom, które przed importerami stawia dziś dynamicznie zmieniający się rynek motoryzacyjny.

Co dla nas niezwykle ważne: chcemy też być postrzegani jako atrakcyjny pracodawca. Nasz zespół przeniesie się do nowego biura w Warszawie — wiemy już, że aby sprostać stojącym przed nami wyzwaniom, będziemy musieli działać w szerszym składzie. To z pewnością fascynujący moment na dołączenie do nas i bycie częścią tej niezwykłej przygody.

Luftgekühlt we Wrocławiu
Luftgekühlt we Wrocławiu © Materiały prasowe | Porsche

Jakim rynkiem pod kątem miksu modelowego jest Polska na tle Europy i reszty świata – co nas wyróżnia?

Jesteśmy rynkiem, na którym bardzo dużym zainteresowaniem cieszy się linia modelowa 911 - nie chcę zaczynać tej rozmowy od zasypywania klientów liczbami, ale jesteśmy jednym z krajów, w których procent udziału 911 w tzw. miksie modelowym jest najwyższy. Wyróżnia nas też to, że klienci bardzo mocno stawiają na doposażenie i indywidualizację konfigurowanych przez siebie samochodów. W wielu krajach dużą popularnością cieszą się bazowe odmiany naszych modeli, podczas gdy w Polsce klienci wybierają rozbudowane i niezwykle interesujące konfiguracje.

Czy widzicie zwiększenie zainteresowania PTS (Paint to Sample) oraz programem Sonderwunsch?

Zdecydowanie tak. Samochody z lakierami PTS cieszą się olbrzymim zainteresowaniem — wybór w zupełności zindywidualizowanego lakieru to dla każdego kusząca możliwość. Co do programu Sonderwunsch – zainteresowanie nim jest tak duże, że na realizację wyselekcjonowanych projektów trzeba czekać po kilka lat. Nieprzerwanie jesteśmy dumni z naszego ostatniego projektu realizowanego w tym programie, czyli 911 Dakar Red58 Special, powstałego w hołdzie dla legendarnych osiągnięć Sobiesława Zasady. Teraz ten jedyny na świecie samochód dostępny jest na licytacji, do udziału, w której oczywiście bardzo zachęcam.

Czy polski klient porsche jest gotowy na elektromobilność? Tzn. jak polski rynek reaguje na Taycana i elektrycznego Macana? Ich nabywcy to już stali klienci Porsche, czy może to nabywcy przychodzący z zewnątrz?

Ten rok jest dla nas niezwykły m.in. na fakt, że nasz najpopularniejszy model, czyli Macan jest teraz oferowany jako samochód w 100 proc. elektryczny. Oczywiście trudno traktować taką zmianę inaczej, niż jak powiedzenie "sprawdzam" gotowości i dojrzałości poszczególnych rynków na płaszczyźnie elektromobilności. Wszyscy wiemy, że w Polsce jest jeszcze sporo do zrobienia pod kątem infrastruktury pozwalającej na wygodne użytkowanie "elektryków", ale parametry nowego Macana są odpowiedzią na wiele barier, od lat wskazywanych przez wielu kierowców w Polsce. Doskonały zasięg, błyskawiczne ładowanie i porywające właściwości jezdne – ten samochód ma wszystko, by odnosić sprzedażowe sukcesy. Także nowy Taycan swoją charakterystyką powoduje, że trudno szukać dla niego relewantnego konkurenta w swojej klasie.

Nabywcami elektrycznych modeli Porsche są często osoby, które wcześniej nie użytkowały samochodów naszej marki. Ta rzeczywistość stawia przed nami wiele nowych wyzwań, związanych z nowymi grupami docelowymi i szerokim spektrum klientów z diametralnie różnymi oczekiwaniami względem Porsche.

Iga Świątek i Porsche Macan
Iga Świątek i elektryczne Porsche Macan © Materiały prasowe | Porsche

Co z usługami na polskim rynku? Jak duże jest zainteresowanie Porsche Destination Charging po stronie miejsc, które chcą mieć ładowarkę u siebie?

Program Porsche Destination Charging to doskonały przykład naszego holistycznego podejścia do oferowania samochodów elektrycznych. Dokładamy starań, aby użytkowanie naszych modeli elektrycznych oraz hybryd plug-in było możliwie komfortowe dla naszych klientów, do czego przyczyniamy się, zapewniając ładowarki w restauracjach czy hotelach zrzeszonych w ramach Porsche Destination Charging.

Cieszę się, że ta sieć rokrocznie rośnie i widzimy, że użytkownicy naszych samochodów doceniają dostępność dostarczanych przez nas ładowarek. Należy spodziewać się, że ten program będzie dalej się rozwijać. Pozwala on nam wyciągać sporo ciekawych wniosków na temat metodologii i częstotliwości ładowania samochodów naszej marki – to z kolei spory kapitał pod kątem planowania przyszłych działań.

Luftgekühlt we Wrocławiu
Luftgekühlt we Wrocławiu © Materiały prasowe | Porsche

Porsche już od długiego czasu wzmacnia kulturę i społeczność związaną z marką – po dużym sukcesie Porsche Experience prowadzicie także liczne projekty sportowe i artystyczne (jak Cold Waves), a w tym roku w Polsce zagościło także Luftgekuhlt. Czym jeszcze Porsche zaskoczy nas w Polsce?

Budowanie społeczności i poczucia przynależności wśród klientów do rodziny Porsche to dla nas niezwykle ważny cel, który staramy się realizować za sprawą szerokiego wachlarza działań – zwłaszcza mam tu na myśli eventy. Cechują się one tym, że choć każdy adresowany jest do nieco innej grupy, wszystkie pozycjonują markę w odpowiednim dla niej miejscu: Porsche to dynamika, ciągły rozwój, fantazja i pogoń za marzeniami. Oczywiście nie zdradzę, czym zamierzamy zaskoczyć wszystkich w najbliższych miesiącach, ale w naszym arsenale jest jeszcze sporo intrygujących pomysłów.

Wybrane dla Ciebie

Pierwszy kontakt z Audi Q3: tak świeci 25 tys. diod LED!
Pierwszy kontakt z Audi Q3: tak świeci 25 tys. diod LED!
Nadjeżdża najmocniejsze Lamborghini w historii. Powstanie tylko 29 sztuk
Nadjeżdża najmocniejsze Lamborghini w historii. Powstanie tylko 29 sztuk
BMW 540i Legacy Edtion to hołd dla klasyki. Jest tylko jeden problem
BMW 540i Legacy Edtion to hołd dla klasyki. Jest tylko jeden problem
Nowe modele Omody i Jaecoo jadą do Polski
Nowe modele Omody i Jaecoo jadą do Polski
Rekordowy maj dla chińskich marek w Europie. Historyczne wyniki
Rekordowy maj dla chińskich marek w Europie. Historyczne wyniki
Nowe Audi Q3 wjeżdża do Polski. Ceny nie są już tajemnicą
Nowe Audi Q3 wjeżdża do Polski. Ceny nie są już tajemnicą
Czy wiesz, do czego służy plastik na desce rozdzielczej?
Czy wiesz, do czego służy plastik na desce rozdzielczej?
Jest zgoda na nowy fragment S17. Budowa ruszy jeszcze w tym roku
Jest zgoda na nowy fragment S17. Budowa ruszy jeszcze w tym roku
Kończą sprzedaż w Europie. Ostatnie 55 sztuk
Kończą sprzedaż w Europie. Ostatnie 55 sztuk
Rząd znów "nie dowiózł". Nowe przepisy miały chronić Polaków w wakacje [OPINIA]
Rząd znów "nie dowiózł". Nowe przepisy miały chronić Polaków w wakacje [OPINIA]
Kto ma pierwszeństwo? Sprawa skończyła się w sądzie
Kto ma pierwszeństwo? Sprawa skończyła się w sądzie
Ulubiony SUV Polaków odświeżony. Jedna wersja wyraźnie potaniała
Ulubiony SUV Polaków odświeżony. Jedna wersja wyraźnie potaniała