Używany Mercedes Klasy M W164 - typowe awarie i problemy

Mercedes Klasy M W164 jest jak obiad w wykwintnej restauracji: najpierw wybieramy, co najlepsze, płacąc niemałe pieniądze, a później już tylko delektujemy się smakiem. Wszystko jest w tym aucie dopieszczone: najwyższej jakości materiały, 5-gwiazdkowe standardy, wygodna obsługa itp. Pytanie tylko, czy po takim niemieckim daniu czeka nas niestrawność.

Mercedes MLMercedes ML
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Mercedes
Artur Kuśmierzak

Historia modelu

Designem zajęli się Steve Mattin i Peter Pfeiffer. Sylwetka i wnętrze zostały ukończone i zatwierdzone w 2001 roku. Kolejne lata upłynęły Niemcom na doprawianiu potrawy, czyli testach. Finalna wersja ML-a została zaprezentowana w 2005 roku podczas targów motoryzacyjnych w Detroit. Jeszcze w tym samym roku samochód pojawił się w salonach i trafił do pierwszych smakoszy. Co ciekawe, na tej samej płycie podłogowej skonstruowano modele GL i luksusowego vana.

Mercedes ML
Mercedes ML © mat. prasowe / Mercedes

W 2007 roku ruszyły prace na wersję liftingową, która została pokazana już rok później podczas New York International Auto Show. Co się zmieniło? Przemodelowano cały pas przedni, łącznie z reflektorami, zderzakiem i atrapą chłodnicy. Do oferty trafiły nowe wzory felg, przeprojektowano też tylny zderzak i nieco odświeżono wnętrze. Pojawiły się również drobne zmiany w ofercie silnikowej. Rok później na kolejnych targach w Nowym Jorku Mercedes zaprezentował wersję dla jaroszy, oznaczoną symbolem 450 Hybrid. Pod koniec roku 2011 model W164 ustąpił miejsca nowszej trzeciej generacji (W166).

Silniki

  • V6 3,5 (272 KM) 350
  • V6 3,5 (279+61 KM) 450 Hybrid
  • V8 5,0 (305 KM) 500
  • V8 5,0 (388 KM) 500
  • V8 6,2 (510 KM) 63 AMG

Diesle:

  • V6 3,0 (190, 204, 211, 224-231 KM) wersje 280 CDI, 300 CDI Blue EFFICIENCY, 350 BlueTEC, 320 CDI, 350 CDI
  • V8 4,0 (306 KM) 420 CDI/450 CDI

Silniki w Mercedesie klasy M W164 są równie wykwintne jak reszta samochodu. Wybierając jednostkę benzynową, nie musicie się martwić o osiągi, nawet wersja podstawowa 3,5 l rozpędza się całkiem przyzwoicie (od 0 do 100 km/h w około 8 s). Niestety, ze względu na wagę i gabaryty auta zużycie paliwa przy dynamicznej jeździe może dojść nawet do 17 l/100 km.

Mercedes ML
Mercedes ML © mat. prasowe / Mercedes

Odmiany hybrydowej raczej nie znajdziecie na polskim rynku aut używanych, więc bardziej wymagającym pozostają motory V8. W tym przypadku przyśpieszenie jest jeszcze lepsze, ale kosztem astronomicznego zużycia paliwa. Już 305-konna jednostka napędowa w ruchu miejskim potrafi spalić nawet 22 l/100 km. Aż strach pomyśleć, jakie zapotrzebowanie na benzynę ma topowe AMG.

Podstawowy ML 500 pierwszą setkę rozwija w 6,9 s, mocniejsza 388-konna odmiana robi to w 5,8 s, a dla usportowionej wersja to kwestia zaledwie 5 s. Bez większego wysiłku zaskoczycie na światłach Subaru Imprezę WRX STi czy Mitsubishi Lancera Evo.

Jednostki benzynowe to trwałe konstrukcje, ale mają dwie przypadłości. W egzemplarzach z przebiegami powyżej 200 000 km często dochodzi do rozciągania się łańcucha rozrządu i uszkodzeń koła zębatego wałka wyrównoważającego. Oprócz motorów zasilanych benzyną w menu są jeszcze diesle, dużo oszczędniejsze, ale też mniej wyrafinowane.

Dostępne silniki wysokoprężne to V6 i V8, ale o różnych wariantach mocy. Jeżeli chodzi o dynamikę i elastyczność, to takie cechy ma każdy z nich, z wyjątkiem podstawowej wersji 280 CDI. Niestety, to nieapetyczne danie, o czym świadczy sprint od zera do 100 km/h w ponad 10 s. Potrawa w tej postaci z pewnością nie przystoi restauracji mającej taką tradycję jak Mercedes-Benz.

Mercedes ML
Mercedes ML © mat. prasowe / Mercedes

Lepiej wybrać bardziej wykwintne potrawy w postaci mocniejszych motorów V6, osiągających pierwszą setkę w nieco ponad 8 lub 7 s w zależności od mocy. Spalanie plasuje się na poziomie od około 11-12 do ponad 13 l/100 km – im więcej koni, tym częstsze wizyty na stacjach paliwowych. Wysokoprężny silnik V8 to prawdziwa uczta dla podniebienia. Przyspieszenie od zera do 100 km/h wynosi tu zaledwie 6,5 s. Niestety, spalanie paliwa w mieście bez większych starań kierowcy dochodzi do 14-15 l/100 km.

Decydując się na diesla, trzeba się liczyć z pewnymi niedogodnościami. Co się psuje? Przede wszystkim układ wtryskowy Common Rail, ale to nie wszystko - w wielu egzemplarzach Mercedesa ML W164 szwankują także turbosprężarki. Przed zakupem radzę sprawdzić filtr cząstek stałych – w sztukach użytkowanych w mieście często się on zapycha. Jednostki wysokoprężne w ML-u mają jeszcze jedną wadę: potrafią zużywać ponadprzeciętne ilości oleju silnikowego.

Awaryjność

Powszechnie spotykaną usterką jest awaria mechanizmu elektrycznego otwierania bagażnika, który regularnie odmawia współpracy. W niektórych egzemplarzach Mercedesa ML W164 szwankuje też system poziomowania ksenonów. Nietrwała jest także mata fotela, która nie wykrywa kierowcy. Komputer pokładowy od czasu do czasu ma swoje humory i ostrzega o nieistniejących usterkach. Przyczyną tego są podatne na przedwczesne zużycie wiązki elektryczne.

Naszym zdaniem

Wyjątkiem jest wersja ML63 AMG. Z drugiej strony tego typu auto to przecież nie wyścigówka. Nie bez znaczenia jest też stały napęd na 4 koła, ale nie liczcie na to, że wyjedziecie tym samochodem w trudny teren. Ceny używanych egzemplarzy Mercedesa Klasy M W164 wahają się od około 80 000 do ponad 200 000 zł. Jeśli macie mniej do wydania, raczej nie znajdziecie zadbanego egzemplarza!

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Peugeot 308 po liftingu – małe zmiany, (nie)duży efekt
Pierwsza jazda: Peugeot 308 po liftingu – małe zmiany, (nie)duży efekt
"Proszę otworzyć bagażnik". Czy policjant może sprawdzić auto?
"Proszę otworzyć bagażnik". Czy policjant może sprawdzić auto?
Zmiany w obowiązkowych światłach do jazdy. Znamy datę
Zmiany w obowiązkowych światłach do jazdy. Znamy datę
Nadchodzi koniec "ekranozy" w nowych autach. Wiemy, od kiedy
Nadchodzi koniec "ekranozy" w nowych autach. Wiemy, od kiedy
"Wilczych oczu" jest na drogach coraz więcej. To proste i tanie rozwiązanie
"Wilczych oczu" jest na drogach coraz więcej. To proste i tanie rozwiązanie
W Zakopanym za parkowanie zapłacisz w weekend. No i te pomarańczowe koperty!
W Zakopanym za parkowanie zapłacisz w weekend. No i te pomarańczowe koperty!
Śmierć małego miasta przez powietrze. Wiadomo, jak przyczyniają się do tego auta
Śmierć małego miasta przez powietrze. Wiadomo, jak przyczyniają się do tego auta
Tak sprzedają się chińskie auta w Polsce. Jedna marka wyraźnie na czele
Tak sprzedają się chińskie auta w Polsce. Jedna marka wyraźnie na czele
Kanclerz Niemiec apeluje do UE. Chodzi o zakaz sprzedaży aut spalinowych po 2035 roku
Kanclerz Niemiec apeluje do UE. Chodzi o zakaz sprzedaży aut spalinowych po 2035 roku
Renault wyprzedaje prototypy i koncepty. To niezła gratka dla kolekcjonerów
Renault wyprzedaje prototypy i koncepty. To niezła gratka dla kolekcjonerów
Verstappen wygrywa w Katarze i podtrzymuje swoją szansę na tytuł
Verstappen wygrywa w Katarze i podtrzymuje swoją szansę na tytuł
Polonez ze znikomym przebiegiem na sprzedaż. Cena? Lepiej usiądź
Polonez ze znikomym przebiegiem na sprzedaż. Cena? Lepiej usiądź
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇