Marki samochodów, które przeszły do historii [cz.1]
Jeszcze kilkadziesiąt lat temu motoryzacyjny rynek obfitował w ogromną ilość ciekawych marek, które z pewnych powodów odeszły już do historii. Jakie firmy mogą już nigdy nie wrócić, przynajmniej nie w tej samej postaci?
14.09.2012 | aktual.: 12.10.2022 16:59
Oldsmobile – finał ponad 100-letniej amerykańskiej tradycji
Oldsmobile to amerykańska marka założona w 1897 roku przez Ransoma E. Olds. Była to jedna z najstarszych firm produkujących samochody na świecie, która skończyła swój żywot w kwietniu 2004 roku. Przez około 100 lat swojej działalności wyprodukowała ponad 35 000 000 aut. Najciekawsze oferowane w tym czasie modele to między innymi: Super 88, Aurora, Alero i Starfire, a także Intrigue.
Hummer – koniec drogowych potworów
Amerykańska marka Hummer powstała w 1992 roku, właśnie wtedy wprowadzono w życie pomysł ucywilizowania wojskowego auta Humvee M998 i w taki sposób powstał Hummer H1. W 1999 roku markę od AM General nabyło General Motors (GM) i stopniowo wprowadzało na rynek coraz to bardziej cywilizowane odmiany Hummera, takie jak H2 czy H3.
Ze względu na słabnące zainteresowanie autami tej marki i międzynarodowy kryzys ekonomiczny w 2009 roku GM chciało odsprzedać Hummera. Początkowo zainteresowany kupnem był chiński koncern Sichuan Tengzhong Heavy Industrial Machinery Company Ltd, ale w lutym 2011 roku transakcja została przerwana.
Swoje zainteresowanie Hummerem ujawniła też amerykańska firma Raiser, ale i tym razem sprzedaż nie doszła do skutku i w kwietniu 2010 roku marka zakończyła swój 18-letni żywot. Co ciekawe, już niedługo w ofercie koncernu AM General ponownie zagości Humvee C-Series, tym razem będzie to jednak kit car.
Pontiac – legenda do odstrzału
Pontiac to kolejna ofiara globalnego kryzysu uśmiercona przez GM. Marka została założona w 1926 roku i była tańszą alternatywą dla aut spod znaku Oakland. Niestety z powodu problemów finansowych GM w grudniu 2008 roku ogłosiło plany związane z zakończeniem działalności kilku nierentownych marek.
Przez rok w motoryzacyjnej prasie najpierw pojawiały się informacje o rzekomym uzdrowieniu marki, a później o jej likwidacji. W 2009 roku GM w końcu oficjalnie ogłosiło, że do 2010 roku Pontiac zostanie całkowicie wycofany z rynku. Modele, które dały się zapamiętać to oczywiście: GTO z końca lat 60., Fiero Sport Coupe czy Firebird.
Saturn – kolejna ofiara kryzysu
Saturn powstał w 1985 roku jako filia Pontiaca, głównym założeniem marki było stanąć w szranki z niewielkimi autami eksportowanymi do USA z Niemiec i Japonii. Niestety po rewolucyjnych zmianach oferty w latach 2000-2008 z powodu kryzysu Saturn znalazł się na czarnej liście GM. Koncern postanowił się skupić na takich markach jak: Chevrolet, Cadillac, Buick i GMC rezygnując przy tym z inwestowania w inne firmy.
Marka miała zostać wykupiona przez jedną z największych grup dealerskich w USA, Penske Automotive Group. Niestety transakcja nie doszła do skutku i jesienią 2009 roku Saturn został rozwiązany, a do października następnego roku ze Stanów i innych krajów zniknęły jego wszystkie punkty dealerskie.
Maybach – spektakularne wskrzeszenie i ekonomiczna porażka
Historia firmy Maybach ma swoje korzenie jeszcze przed I wojną światową w 1909 roku, kiedy to Wilhelm Maybach wraz ze swoim synem Karlem założyli firmę produkującą silniki do samolotów i Zeppelinów. Po zakończeniu wojny na mocy Traktatu Wersalskiego wytwarzanie maszyn lotniczych zostało zakazane, w związku z tym w 1919 roku Maybach wypuścił na rynek pierwsze luksusowe auto. 10 lat później Niemcy zaprezentowali pierwszy w historii motoryzacji model napędzany silnikiem V12 oznaczony symbolem DS.
W czasie II wojny światowej Maybach produkował silniki i skrzynie biegów do czołgów takich jak: Panzer IV, Pantera oraz Tygrys. Wskrzeszenie Maybacha po zakończeniu działań militarnych niestety nie doszło do skutku, ale w latach 60. XX wieku po śmierci Karla Maybacha prawa do marki wykupił koncern Daimler-Benz. Realne wznowienie działalności Maybacha miało miejsce dopiero w 2003 roku, kiedy do produkcji trafiły modele 57 i 62.
Niestety zbyt duże podobieństwo do dużo tańszego Mercedesa Klasy S oraz ponadczasowy oryginalny design aut konkurencji takich jak Rolls-Royce czy Bentley sprawił, że sprzedaż aut tej marki nigdy dobrze nie rokowała na przyszłość. Jesienią 2011 roku Daimler ogłosił likwidacje Maybacha, a miesiąc temu całkowicie wycofano go z rynku.
Daewoo/FSO – koniec marzeń o polsko-koreańskim sukcesie
FSO, czyli Fabryka Samochodów Osobowych została założona w 1951 roku, w Warszawie. Właśnie wtedy z fabryki na Żeraniu wyjechały pierwsze egzemplarze modelu Warszawa M-20. W kolejnych latach linie produkcyjne opuszczały między innymi: Syrena 103, Fiat 125p, Polonez, Daewoo Lanos i Chevrolet Aveo. Firma nadal istnieje, ale nie produkuje już samochodów. Ostatnio co prawda pojawiły się nawet spekulacje związane z chęcią zainwestowanie w zakład przez koncern Magna - niestety na chęciach jak na razie się skończyło.
W latach 90. i jeszcze po roku 2000 FSO blisko współpracowało z oddziałem koreańskiego koncernu Daewoo trudniącego się produkcją samochodów. Niestety mariaż ten skończył się wycofaniem Daewoo Motors z polskiego rynku. Pod koniec pierwszego kwartału 2011 roku auta tej marka zakończyły swój żywot.
Mercury – nierentowne dziecko Forda
Mercury to amerykańska marka należąca do koncernu Ford Motor Company, która miała zapełnić rynkową niszę pomiędzy popularnymi Fordami, a luksusowymi Lincolnami. W większości jednak jej modele w dużym stopniu bazowały na autach z niebieskim owalem Forda. Powstała w 1939 roku, a na początku poprzedniego roku zakończyła swoją działalność między innymi z powodu stale słabnących wyników sprzedaży.
Rover – od rowerów do samochodów
Marka Rover powstała w 1883 roku i początkowo zajmowała się wytwarzaniem rowerów, to właśnie jej zawdzięczamy obecny kształt rowerów o dwóch kołach tego samego rozmiaru. W 1901 roku po śmierci założyciela Johna Kempa Starleya firma rozpoczęła produkcję aut.
W latach 20. marka popadła w problemy finansowe, ale na szczęście wyszła z nich obronną ręką. W czasie II wojny światowej trudniła się produkcją silników odrzutowych oraz ram do samolotów. Czasy największych rynkowych sukcesów to lata 50. i 60. Właśnie w tym okresie powstała marka Land Rover, która w końcu na zawsze odłączyła się od Rovera. W latach 80. Brytyjczycy podjęli współpracę z Hondą, a w 1994 roku Rovera wykupiło BMW, które w 2000 roku połączyło tą markę z MG tworząc MG Rover Group.
W 2005 roku koncern ogłosił niewypłacalność, a jego majątek został wykupiony przez chiński koncern NAC za 53 000 000 funtów. Prawa do produkcji modelu 75 nabył z kolei inny potentat z Państwa Środka - SAIC, który od 2007 roku wytwarza to auto pod nazwą Roewe. Tak naprawdę samochody ze znaczkiem Rovera nie są jednak oferowane i najprawdopodobniej już nie będą. SAIC ma również prawa do marki MG, której nowy model MG5 został zaprezentowany w marcu tego roku.
Saab – porażka po długie wycieńczającej walce
Saab to tak naprawdę marka produkująca samoloty, która powstała w 1937 roku. 10 lat później firma została przebranżowiona na produkcje samochodów. W 1969 roku Saab połączył się z wytwarzającą ciężarówki Scanią tworząc Saab-Scania, sojusz przetrwał aż do 1989 roku. Już rok później połowę akcji Saaba wykupił koncern GM, który na początku następnej dekady całkowicie przejął prawa do marki za 125 000 000 dolarów.
Niestety z powodu nieudolnych decyzji Amerykanów szwedzka marka w końcu popadła w kłopoty finansowe, a lutym 2009 roku GM zadecydowało, że Saaba odsprzeda. Początkowo chęć jego kupna wyrażało wiele firm - m.in. szwedzki Koenigsegg, a potem finalnie Saaba przejął holenderski Spyker. Po ciągnących się problemach i niezdolności poradzenia sobie z problemami finansowymi w grudniu 2011 roku Saab ogłosił bankructwo.
W czerwcu tego roku okazało się jednak, że wybrane prawa do marki odkupiła japońsko-chińska firma NEVS, która zamierza produkować auta elektryczne. Zapewne nie będą to już te same samochody co dawniej, a nowy Saab bez prawa do starego logo na przestrzeni najbliższych lat diametralnie zmieni swoje oblicze.
De Tomaso – nieudolna próba wskrzeszenia marki
De Tomaso to włoska marka produkująca samochody sportowe, która w 1959 roku została założona przez argentyńskiego emigranta Alejandro de Tomaso. Na początku jednak zajmowała się głównie modyfikowaniem aut sportowych, ale już w połowie lat 60. na rynku zadebiutował jej pierwszy model.
Co ciekawe, w latach 70. De Tomaso było w posiadaniu takich legend jak: Benelli, Moto Guzzi, Innocenti i Maserati. Całą grupę pod koniec lat 80. chciała przejąć Mazda, ale dwie ostatnie marki produkujące auta w końcu przygarnął Fiat. W 2004 roku De Tomaso zakończyło swoją działalność, aby 5 lata później rozpocząć ją ponownie pod skrzydłami niejakiego Giana Mario Rossignolo. Niestety po poważnych problemach finansowych w maju tego roku marka De Tomaso ogłosiła upadłość.