Limity zawartości alkoholu za granicą. W wielu krajach Europy dla młodych są inne

Polska uważana jest za jedno z najbardziej restrykcyjnych państw UE pod względem dopuszczalnej zawartości alkoholu we krwi kierowcy. To nie do końca prawda. W części europejskich krajów przepisy rozróżniają limity dla doświadczonych i młodych kierowców. Łatwo popełnić poważny w konsekwencjach błąd.

Nasi południowi sąsiedzi należą do najbardziej restrykcyjnych państw pod względem zawartości alkoholu we krwi kierowcówNasi południowi sąsiedzi należą do najbardziej restrykcyjnych państw pod względem zawartości alkoholu we krwi kierowców
Źródło zdjęć: © policie.cz
Tomasz Budzik

Jeśli chodzi o przepisy dotyczące spożycia alkoholu i prowadzenia samochodu, Stary Kontynent z grubsza można podzielić na trzy strefy. W Europie Zachodniej najczęściej spotykamy podstawowy limit wynoszący 0,5 prom. Na drugim końcu wagi mamy kraje, w których limit wynosi 0,0 prom., a pośrodku kilka takich, w których limit zawiera się pomiędzy tymi wartościami. To jednak nie wszystko.

W Polsce przepisy nie uzależniają limitu od wieku kierującej osoby. W niektórych państwa UE tak jednak jest. Jak argumentuje ETSC, czyli Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu, badania dowiodły, że w przypadku niezbyt doświadczonych i młodych wiekiem kierowców alkohol jest szczególnie niebezpieczny. Nie tylko zaburza zdolność do właściwej oceny sytuacji czy też reakcji adekwatnej do zdarzeń, ale też podnosi skłonność do podejmowania ryzyka. Jeśli do tego dodamy typowe okoliczności, w których młody kierowca może pić alkohol – spotkanie towarzyskie z rówieśnikami, otrzymujemy gotową receptę na tragiczny wypadek.

Gdy wybierasz się za granicę, musisz dokładnie wiedzieć, jakie przepisy w nim obowiązują. Oto sytuacja w krajach Starego Kontynentu. Jeśli od podstawowego limitu zawartości alkoholu we krwi kierowcy są jakieś odstępstwa, jest to opisane.

Austria

Podstawowy limit: 0,5 prom. Limit dla kierowców posiadających uprawnienia krócej niż 3 lata: 0,1 prom. Limit dla profesjonalnych kierowców: 0,1 prom.

Belgia

Podstawowy limit: 0,5 prom. Limit dla profesjonalnych kierowców: 0,2 prom.

Bułgaria

Limit: 0,5 prom.

Chorwacja

Podstawowy limit: 0,5 prom. Limit dla kierowców do 24 roku życia: 0,0 prom. Limit dla profesjonalnych kierowców: 0,0 prom.

Cypr

Podstawowy limit: 0,5 prom. Limit dla kierowców posiadających uprawnienia krócej niż 3 lata, a także prowadzących skutery, motocykle lub quady: 0,2 prom. Limit dla profesjonalnych kierowców: 0,2 prom.

Czechy

Limit: 0,0 prom.

Dania

Limit: 0,5 prom.

Estonia

Limit: 0,2 prom.

Finlandia

Limit: 0,22 prom.

Francja

Podstawowy limit: 0,5 prom. Limit dla kierowców posiadających uprawnienia krócej niż 3 lata: 0,2 prom. (okres ten można skrócić do 2 lat po ukończeniu specjalnego dodatkowego kursu). Limit dla profesjonalnych kierowców: 0,5 prom.

Grecja

Podstawowy limit: 0,5 prom. Limit dla kierowców posiadających uprawnienia krócej niż 2 lata oraz motocyklistów: 0,2 prom. Limit dla profesjonalnych kierowców: 0,2 prom.

Hiszpania

Podstawowy limit: 0,5 prom. Limit dla kierowców posiadających uprawnienia krócej niż 2 lata: 0,3 prom. Limit dla profesjonalnych kierowców: 0,3 prom.

Holandia

Podstawowy limit: 0,5 prom. Limit dla kierowców posiadających uprawnienia krócej niż 5 lat: 0,2 prom. Limit dla profesjonalnych kierowców: 0,5 prom.

Irlandia

Podstawowy limit: 0,5 prom. Limit dla kierowców posiadających uprawnienia krócej niż 2 lata: 0,2 prom. Limit dla profesjonalnych kierowców: 0,5 prom.

Liechtenstein

Podstawowy limit: 0,8 prom. Kierowców zawodowych dotyczy ten sam limit. Dodatkowo prawo zakazuje im spożywania alkoholu podczas pracy i na 6 godzin przed jej podjęciem.

Litwa

Podstawowy limit: 0,4 prom. Limit dla kierowców posiadających uprawnienia krócej niż 2 lata, a także kierujących motocyklami, motorowerami czy czterokołowcami: 0,0 prom. Limit dla profesjonalnych kierowców: 0,0 prom.

Luksemburg

Podstawowy limit: 0,5 prom. Limit dla kierowców posiadających uprawnienia krócej niż 2 lata: 0,2 prom. Limit dla profesjonalnych kierowców: 0,2 prom.

Łotwa

Podstawowy limit: 0,5 prom. Limit dla kierowców posiadających uprawnienia krócej niż 2 lata: 0,2 prom. Limit dla profesjonalnych kierowców: 0,5 prom.

Malta

Limit: 0,8 prom.

Niemcy

Podstawowy limit: 0,5 prom. Limit dla kierowców posiadających uprawnienia krócej niż 2 lata oraz mających mniej niż 21 lat: 0,0 prom. Limit dla profesjonalnych kierowców: 0,0 prom.

Norwegia

Limit: 0,2 prom

Polska

Limit: 0,2 prom.

Portugalia

Podstawowy limit: 0,5 prom. Limit dla kierowców posiadających uprawnienia krócej niż 3 lata: 0,2 prom. Limit dla profesjonalnych kierowców: 0,2 prom.

Rumunia

Limit: 0,0 prom.

Serbia

Podstawowy limit: 0,2 prom. Limit dla kierowców posiadających uprawnienia krócej niż 2 lata: 0,0 prom. Limit dla profesjonalnych kierowców: 0,0 prom.

Słowacja

Limit: 0,0 prom.

Słowenia

Podstawowy limit: 0,5 prom. Limit dla kierowców do 24 roku życia: 0,0 prom. Limit dla profesjonalnych kierowców: 0,0 prom.

Szwajcaria

Podstawowy limit: 0,5 prom. Limit dla kierowców posiadających uprawnienia krócej niż 3 lata: 0,1 prom. Limit dla profesjonalnych kierowców: 0,1 prom.

Szwecja

Limit: 0,2 prom.

Węgry

Limit: 0,0 prom.

Wielka Brytania

Podstawowy limit: 0,8 prom. Limit dla kierowców posiadających uprawnienia krócej niż 2 lata: 0,2 prom. Limit dla profesjonalnych kierowców: 0,2 prom.

Włochy

Podstawowy limit: 0,5 prom. Limit dla kierowców posiadających uprawnienia krócej niż 3 lata oraz kierowcy mający mniej niż 21 lat: 0,0 prom. Limit dla profesjonalnych kierowców: 0,0 prom.

Na 32 kraje ujęte w tym zestawieniu tylko w 11 przepisy o limicie alkoholu we krwi kierowcy nie różnicują sytuacji dla poszczególnych grup wiekowych, a także ze względu na wykonywanie zawodu kierowcy. W pozostałych państwach przepisy dla młodych zmotoryzowanych oraz profesjonalistów są przeważnie bardziej wymagające niż w Polsce. Wybierając się za granicę, warto mieć tego świadomość.

Wybrane dla Ciebie
Nowe Renault Clio wjeżdża do Polski. Ile kosztuje?
Nowe Renault Clio wjeżdża do Polski. Ile kosztuje?
Osobówka zderzyła się z karetką. Kierowca zignorował znak
Osobówka zderzyła się z karetką. Kierowca zignorował znak
Subaru prezentuje nowe koncepcje STI na Japan Mobility Show 2025
Subaru prezentuje nowe koncepcje STI na Japan Mobility Show 2025
Piękna hybryda z wanklem i ciekawy mieszczuch - koncepty Mazdy debiutują w Japonii
Piękna hybryda z wanklem i ciekawy mieszczuch - koncepty Mazdy debiutują w Japonii
Kia PV5 z rekordem Guinnessa. Tyle przejechała na jednym ładowaniu
Kia PV5 z rekordem Guinnessa. Tyle przejechała na jednym ładowaniu
Nowa Toyota Corolla zaskoczy nie tylko wyglądem. Wiemy, kiedy debiut
Nowa Toyota Corolla zaskoczy nie tylko wyglądem. Wiemy, kiedy debiut
Lexus LS już nie będzie sedanem. Koncepty pokazują, czego się spodziewać
Lexus LS już nie będzie sedanem. Koncepty pokazują, czego się spodziewać
Exlantix - nadchodzi nowa chińska marka. To nie będą auta dla każdego
Exlantix - nadchodzi nowa chińska marka. To nie będą auta dla każdego
Pojechał do warsztatu. Na miejscu pojawiła się policja
Pojechał do warsztatu. Na miejscu pojawiła się policja
Policjanci wyjęli alkomaty i się zdziwili. To się nazywa kumulacja
Policjanci wyjęli alkomaty i się zdziwili. To się nazywa kumulacja
Chińczycy ogrywają UE. Kolejna marka musiała im zapłacić
Chińczycy ogrywają UE. Kolejna marka musiała im zapłacić
Kia EV4 doczeka się wersji GT. Jest zapowiedź
Kia EV4 doczeka się wersji GT. Jest zapowiedź