Kradzież samochodu za granicą. Najbezpieczniej we wschodniej części Europy

Podczas zagranicznej podróży w czasie wakacji można stracić samochód w wyniku kradzieży. Do największej ich liczby dochodzi we Włoszech, największe ryzyko jest natomiast w Szwecji. Czy za granicą uchroni nas polskie autocasco i czy działa ono w każdym kraju Europy?

Kradzione samochodyKradzione samochody
Źródło zdjęć: © Policja
Marcin Łobodziński

W Polsce współczynnik kradzieży wynosi od kilku lat ok. 30 przypadków na 100 tys. mieszkańców. W Szwecji wynosi ponad 200, podobnie jest w Grecji. We Włoszech to ok. 170. Ryzyko utraty samochodu, zwłaszcza na zachodzie Europy, jest dość wysokie i w znakomitej większości krajów wyższe niż w Polsce. Pozytywnie, oprócz Polski, wyróżniają się Bułgaria, Rumunia, Chorwacja, Estonia, Słowacja czy Słowenia. Najniższy współczynnik kradzieży w Europie ma Dania (ok. 4 na 100 tys.).

Pewnym zabezpieczeniem na wypadek kradzieży samochodu podczas wakacji jest ubezpieczenie go w ramach autocasco. Zakres terytorialny ochrony autocasco od kradzieży obejmuje zdarzenia we wszystkich państwach UE, w Andorze, Bośni i Hercegowinie, Czarnogórze, Szwajcarii, Norwegii, Serbii czy na Islandii. Dotyczy to nie tylko kradzieży, ale także wandalizmu czy zwykłej szkody w wyniku kolizji.

Tylko w kilku krajach ubezpieczenie na wypadek kradzieży nie obowiązuje. W dość popularnej wśród polskich turystów Albanii, na Białorusi, w Mołdawii, Rosji oraz Ukrainie. Te kraje są powszechnie uznawane przez ubezpieczycieli za niebezpieczne, bo ryzyko utraty pojazdu w wyniku działania złodziei jest w nich wysokie – dodaje Damian Andruszkiewicz odpowiedzialny za ubezpieczenia komunikacyjne w Compensa TU SA Vienna Insurance Group.

Samochód skradziony za granicą – co robić?

Tak samo jak w Polsce, za granicą należy niezwłocznie zawiadomić o fakcie kradzieży policję. Po uzyskaniu notatki policyjnej koniecznie należy powiadomić o tym ubezpieczyciela. Im wcześniej, tym lepiej, choć nie można liczyć na szybkie postępowanie. Nawet w Polce rozpatrywanie wniosku o odszkodowanie może potrwać kilka miesięcy, więc za granicą może być gorzej. Im mniej poszlak wskazujących na naszą współwinę lub współudział, tym lepiej.

– Trzeba pamiętać, że auto w momencie szkody powinno być zamknięte i zabezpieczone systemem antykradzieżowym, jeśli taki posiada. Drogocenne przedmioty, takie jak telefon, portfel, torebka, należy schować w niewidocznym miejscu. Dowód rejestracyjny najlepiej mieć przy sobie, ponieważ w razie kradzieży, należy go udostępnić ubezpieczycielowi. Jeśli np. zgubimy kluczyk, trzeba o tym poinformować zakład ubezpieczeń. A jeżeli alarm nie działa, pojazd powinien zostać na parkingu strzeżonym do momentu naprawy. Z ubezpieczeniowego punktu widzenia takie kwestie są bardzo istotne i warto o nich pamiętać, aby proces ubiegania się o odszkodowanie przebiegał bez utrudnień – podsumowuje Damian Andruszkiewicz z Compensy.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Prezes koncernu alarmuje. Dosadny apel do władz UE
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Na stacjach coraz lepiej. Mamy nowe prognozy
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Porsche pod wrażeniem tempa rozwoju chińskich marek
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
Nowy odcinek S7 jeszcze w tym roku. GDDKiA szykuje świąteczny prezent
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
5-letnie opóźnienie zakazu dla spalinówek jest możliwe. Dobra wiadomość? Niekoniecznie [Opinia]
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test: Volkswagen Caravelle PanAmericana - przygodowy autobus w dieslu
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Test długodystansowy: Mazda CX-60 jako wóz techniczny w Alpach
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
Mercedes-Benz Tomorrow XX - Niemcy mają plan na tańsze naprawy i mniejszą emisję CO2
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
291 tys. niesprawnych aut. Wiemy, czemu najczęściej oblewają przegląd
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Rozbili kolejne nowości. Pięć gwiazdek nie dla każdego
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
Złodzieje mają żniwa. Te rzeczy powinny wzbudzić twoją czujność
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯