Jaki używany samochód kupić? Volkswagen Golf MK3, czyli hatchback do 7 tysięcy

Jaki używany samochód kupić? Volkswagen Golf MK3, czyli hatchback do 7 tysięcy

Jaki używany samochód kupić? Volkswagen Golf MK3, czyli hatchback do 7 tysięcy
Bartosz Pokrzywiński
24.12.2009 11:24, aktualizacja: 18.04.2023 11:40

Wraz z tym artykułem rozpoczynamy całkowicie nowy cykl, w którym bierzemy pod lupę tylko i wyłącznie auta używane. Dzisiaj na dobry początek zajmiemy się samochodem, na zakup którego może sobie pozwolić przeciętny Kowalski, mowa o kompakcie do 7 tysięcy złotych.

Dlaczego warto wybrać kompaktowego hatchbacka?

Przy zakupie samochodu kluczowym kryterium jest na ogół cena. Auto, które dzisiaj przedstawimy jest w zasięgu ręki zarówno oszczędnego studenta, jak i rodziny na dorobku czy też spokojnego emeryta. Kompakty z nadwoziem hatchback są bardzo uniwersalne, stanowią doskonały kompromis pomiędzy miejskimi maluszkami typu Opel Corsa, gdyż dzięki stosunkowo niewielkim rozmiarom nie powinny sprawiać problemów na parkingu oraz podobnie jak nieco większe limuzyny, są w stanie przewieźć pięć dorosłych osób.

VW-golf3
VW-golf3

Kompakty są też chyba najczęściej spotykanymi autami w naszym kraju. Wszystko to dzięki niewielkiej pojemności jednostek benzynowych, które są montowane do tego typu aut, często motory 1.4 czy 1.6, a co za tym idzie niskim cenom ubezpieczenia. Dla bardziej wymagających pojawiały się jednak specjalnie wzmocnione wersje, tzw. hot-hatche, wśród których prym wiodą Golf GTI, Astra GSI czy legendarny już Ford Escort RS Cosworth z silnikiem o mocy 220 koni mechanicznych. Można więc powiedzieć, że kompakt z nadwoziem hatchback jest dobry dla każdego, zaspokoi potrzeby zarówno niewielkiej rodziny, jak i szukającego wrażeń z jazdy młodego kierowcy.

golf33
golf33

Volkswagen Golf MK3

Volkswagen Golf trzeciej generacji uznawany jest przez wielu za ikonę tej klasy. Produkcja modelu ruszyła w listopadzie 1991 roku, a już rok później Golf został wybrany Samochodem Roku. Również w 1992 do gamy silników dołączyła jednostka VR6 o mocy 174 koni mechanicznych, która ląduje dzisiaj niemal w każdym tuningowanym Golfie, dodano też możliwość wyposażenia auta w poduszkę powietrzną kierowcy i pasażera. Do oferty VW dołącza także model Vento (Jetta w USA), który powstał na bazie Golfa trzeciej generacji.

W roku 1993 debiutują wersje kabriolet oraz kombi (Variant). Również w tym okresie pojawia się legendarny czterocylindrowy turbodoładowany silnik 1.9 TDI o mocy 90 koni mechanicznych. Rok później do oferty dołącza ekonomiczna jednostka wolnossąca 1.9 SDI, a poduszki powietrzne trafiają do wyposażenia seryjnego. W 1996 mamy już standardowo montowany ABS i boczne airbagi dostępne jako opcja. Po niemal 6 latach produkcji, w 1997 roku Golfa III zastępuje nowy model, Variant jest produkowany jeszcze przez 2 lata, a kabriolet po face liftingu aż do 2003 roku.

Obraz

Wśród bardzo szerokiej gamy jednostek napędowych, najczęściej spotykane są 60-konne silniki benzynowe o pojemności 1.4 oraz 75-konne wersje 1.6. Nieco rzadziej trafimy na Golfa z silnikiem 1.8 o mocy 90 koni mechanicznych. Prawdziwym rarytasem okazać się może 174-wersja 2.8 VR6, która według danych fabrycznych rozpędza się od zera do setki w 7.9-sekundy. W późniejszym okresie motor ten został rozwiercony do 2.9-litra i wraz z napędem 4x4 Syncro rozpędzał Golfa do setki w 7.5-sekundy.

Najbardziej poszukiwane są jednak Diesle o pojemności 1.9-litra z mocą 90 koni mechanicznych, silniki te słyną ze swojej bezawaryjności i stosunkowo niewielkiego apetytu na paliwo.

Wśród wersji wyposażenia warto zwrócić uwagę na Golfy GL, które już od wczesnych lat produkcji posiadały wspomaganie kierownicy, w przeciwieństwie do wersji CL. Łatwo też trafić na dobrze wyposażoną wersję limitowaną, których wypuszczono niezliczone ilości. W naszym kraju do popularnych należą Bon Jovi, Joker czy 20 Jahre.

Obraz

Z zakupem części do tego auta nie powinno być najmniejszych problemów, również jeżeli chodzi o akcesoria tuningowe. Tutaj też trzeba zwrócić szczególną uwagę - wśród ogłoszeń bardzo łatwo jest znaleźć "zbajerowane" egzemplarze.

Ceny kształtują się na poziomie od około 3000 złotych za zajeżdżone modele z wczesnych lat produkcji, często bez wspomagania, aż do nawet 11.000 złotych za Golfy w świetnym stanie z lat 96-97, z udokumentowanym przebiegiem i turbodieslem pod maską.

Wiele cennych porad i informacji na temat Golfów znajdziesz na największym w Polsce forum motoryzacyjnym na stronie vwgolf.pl.

Kilka przykładowych ogłoszeń z najpopularniejszych serwisów.

Zalety:

  • Niemiecka jakość wykonania
  • Niezniszczalne jednostki 1.9 TDI
  • Przestronne wnętrze
  • Duża popularność w naszym kraju

Wady:

  • Łatwo trafić na "przebajerowany" egzemplarz
  • Przeciętne osiągi
  • Niezbyt korzystna opinia - Golfy podobnie jak BMW serii 3 uchodzą za auta spod "wiejskiej dyskoteki"

Poniżej tabelka spalania - minimalne (trasa)/maksymalne (miasto). Dane fabryczne.

1.4 60KM1.6 75KM1.8 90KM2.8 VR6 174KM1.9 TDI 90KM
5.4-8.2 l.5.1-8.7 l.5.6-9.7 l.7.4-12.5 l.4.2-6.4 l.
Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)