Jak działa silnik rotacyjny?[wideo]
06.11.2009 14:00, aktual.: 10.10.2022 18:25
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Jak to jest możliwe, że 230-konna Mazda RX-8 posiada silnik o pojemności 1.3-litra? Otóż RX-8 oraz jej poprzedniczka napędzane są silnikiem rotacyjnym, tzw. silnikiem Wankla. Jak to działa?
Jak to jest możliwe, że 230-konna Mazda RX-8 posiada silnik o pojemności 1.3-litra? Otóż RX-8 oraz jej poprzedniczka napędzane są silnikiem rotacyjnym, tzw. silnikiem Wankla. Jak to działa?
Wiele osób (w tym ja) nie potrafi opowiedzieć jak działa silnik rotacyjny. Wbrew pozorom jego konstrukcja oraz zasada działania nie są zbyt skomplikowane.
Jednostka ta została opatentowana przez niemieckiego inżyniera Feliksa Wankla w 1936 roku. W historii powstawania wizji obrotowego silnika swój udział ma również Polska. Pracował nad nim Gustaw Michał Różycki, który na swój silnik dostał patent dziesięć lat po Wanklu.
Silniki rotacyjne charakteryzują się wysoką mocą, którą można wykrzesać z jednostki o niewielkiej pojemności. Kolejną zaletą jest też fakt, że takie motory można śmiało kręcić nawet powyżej 9-tysięcy obrotów. Zdecydowanie największą wadą obok konieczności odlewania bloków z wytrzymałych i drogich stopów, jest stosunkowo spory apetyt na paliwo.
Własnymi słowami - tłok przypominający kształtem trójkąt obraca się w cylindrze o kształcie elipsy. Tu wlatuje paliwo... a tu ten... no. Tak naprawdę ciężko po prostu samymi słowami wytłumaczyć komuś działanie tej jednostki. Świetnie zostało to jednak zobrazowane na kilkuminutowej animacji dokładnie prezentującej budowę oraz schemat pracy silnika Wankla.