Interbrand 2015 - nowy ranking najbardziej wartościowych marek
To już 16. edycja globalnego raportu wartości marek Interbrand. Pierwsze trzy miejsca należą do Apple'a (170,276 mld dolarów), Google'a (120,314 mld dolarów) i Coca-Coli (78,423 mld dolarów). Ile marek samochodowych znalazło się w pierwszej setce zestawienia?
05.10.2015 | aktual.: 02.10.2022 09:20
Metoda stosowana przez Interbrand jest pierwszą, która została objęta certyfikatem ISO 10668. By marka mogła zostać zakwalifikowana do rankingu musi między innymi uzyskiwać przynajmniej 30% swoich przychodów spoza granic kraju, z którego pochodzi. Musi także być obecna na rynkach Azji, Europy i Ameryki Północnej. Marka powinna także udostępniać do publicznej wiadomości informacje na temat swoich finansów.
W swojej analizie Interbrand bazuje na trzech filarach. Są to analiza finansowa dla produktów i usług oferowanych pod daną marką, rola samej marki przy podejmowaniu decyzji o zakupie oraz konkurencyjność. Interbrand działa między innymi na bazie raportów dostarczanych przez Thomson Reuters. Kwestie związane z opiniami i interakcją z nabywcami pochodzą od firmy Datamonitor.
Nieprzerwanie w kategorii motoryzacji swoją wysoką lokatę utrzymała Toyota. Japoński koncern ulokował się na 6. pozycji z wynikiem 49,048 mld dolarów (+16% w stosunku do poprzedniego roku). Tuż za pierwszą dziesiątką uplasowało się BMW z wynikiem 37,212 mld dolarów (+9%). Bawarskiej marce po piętach depcze Mercedes, którego wartość Interbrand oszacowało na 36,711 mld dolarów, co dało mu 12. lokatę. Na wyróżnienie zasługuje Nissan, który za Facebookiem, Apple'm, Amazonem i Hermèsem stał się marką o największym wzroście wartości w stosunku do ubiegłego roku (+19%).
Interbrand 2015 w motoryzacji
Poz. w rankingu | Marka | Wartość marki | Zmiana w stosunku do roku 2014 |
---|---|---|---|
6. | Toyota | 49,048 mld $ | +16% |
11. | BMW | 37,212 mld $ | +9% |
12. | Mercedes-Benz | 36,711 mld $ | +7% |
19. | Honda | 22,975 mld $ | +6% |
35. | Volkswagen | 12,545 mld $ | -9% |
38. | Ford | 11,578 mld $ | +6% |
39. | Hyundai | 11,293 mld $ | +8% |
44. | Audi | 10,328 mld $ | +5% |
49. | Nissan | 9,082 mld $ | +19% |
56. | Porsche | 8,055 mld $ | +12% |
74. | Kia | 5,666 mld $ | +5% |
79. | Harley-Davidson | 5,460 mld $ | +14% |
85. | Chevrolet | 5,133 mld $ | +2% |
87. | Land Rover | 5,109 mld $ | +14% |
98. | Mini | 4,243 mld $ | Nowość w rankingu |
Jak widać jedyną marką, która straciła od ubiegłego roku jest Volkswagen. Mogą to być już echa ostatniej afery spalinowej. Marka bardzo ucierpiała - straciła zaufanie wielu klientów. Przed odejściem Martin Winterkorn zapowiedział, że na jego odzyskanie Volkswagen przeznaczy 6,5 mld dolarów.
Co ciekawe, chociaż problem diesli dotyczy także Audi, ta marka nie straciła. Widocznie wystarczy, że jedynie należy do koncernu, ale nie pojawia się w nagłówkach gazet.