Hyundai Veloster

Veloster to niewielki samochód produkowany od 2011 przez wielobranżowy południowokoreański koncern Hyundai. Auto zostało zaprezentowane w 2007 roku na salonie samochodowym Seoul Motor Show w Korei Południowej. Do produkcji trafiło dopiero po czterech latach. Wóz jest wytwarzany tylko w Korei Południowej. Według firmy Hyundai Veloster jest następcą modelu Coupé/Tiburon.

  • Veloster to niewielki samochód produkowany od 2011 przez wielobranżowy południowokoreański koncern Hyundai
  • Hyundai Veloster jest nietypowym autem, łączącym cechy samochodu małego lub kompaktowego z wozem sportowym
  • Największą niespodzianką w Hyundaiu Velosterze jest niesymetryczny układ drzwi
  • Poważną wadą Hyundaia Velostera jest słaba widoczność
  • Wyposażenie Hyundaia Velostera zawiera m.in. przednie i boczne poduszki powietrzne, komputer pokładowy i radio z odtwarzaczem plików MP3
[1/5] Veloster to niewielki samochód produkowany od 2011 przez wielobranżowy południowokoreański koncern Hyundai

Veloster to nietypowe auto, łączące cechy samochodu małego lub kompaktowego z wozem sportowym.

Pojazd ma nietypową sylwetkę, która nie przypomina typowego hatchbacka. Tylna część dachu mocno opada do dołu, co zmniejsza możliwości przewozowe Velostera. Z drugiej strony wóz nie przypomina też typowego coupé, dając z tyłu, przynajmniej teoretycznie, więcej miejsca. Veloster wyróżnia się także dużymi światłami przednimi i wyraźnymi przetłoczeniami na masce. Tył wygląda nieco ociężale z powodu poprowadzonej ku górze dolnej linii okien.

Największą niespodzianką w Velosterze jest niesymetryczny układ drzwi. Po lewej stronie samochód ma drzwi tylko z przodu (dla kierowcy), a po prawej są drzwi zarówno dla pasażera zasiadającego z przodu, jak i osób, które mają zamiar zająć tylną kanapę. Jest to rozwiązanie odważniejsze niż najciekawsze stosowane do tej pory w nieprodukowanej już Mazdzie RX-8.

Asymetryczny układ drzwi przynajmniej w teorii powinien pozwolić na łatwiejsze zajmowanie miejsce z tyłu niż w przypadku zwykłego auta z nadwoziem typu coupé. Niestety, tylne wejście nie jest tak duże, jak można by się tego spodziewać. Dorosłej osobie łatwiej odchylić przedni fotel i w tradycyjny sposób zająć miejsce.

Tylna kanapa, podobnie jak przednie fotele, jest obszerna, dobrze wyprofilowana i zapewnia komfortową podróż. Ponieważ z tyłu mieszczą się tylko dwie osoby, nie będą one narzekać na ilość miejsca na wysokości łokci. Nie ma też problemu z brakiem przestrzeni na nogi, za to nisko opadająca linia dachu utrudni podróż nawet osobom niewysokim.

Poważną wadą Velostera jest słaba widoczność. Problem ten nie dotyczy tylko tyłu, gdzie tylna szyba jest podzielona belką na dwie części, ale także przodu. Przyczyną są małe boczne okna z wysoko poprowadzonymi krawędziami.

Bagażnik samochodu również nie należy do największych.

Zawieszenie, pomimo że daje sporo komfortu pasażerom, jest zestrojone dość sztywno, co pozwala szybko i pewnie pokonywać łuki. Niestety, w parze z dobrym zawieszeniem nie idzie układ kierowniczy, który nie zapewnia odpowiedniego czucia drogi.

Hyundai Veloster wytwarzany jest tylko z jednym silnikiem: montowaną z przodu jednostką benzynową, dostępną w trzech wariantach. W dwóch pierwszych motor nie ma doładowania i rozwija moc 130 KM lub 140 KM. Natomiast w trzeciej wersji silnik wspomaga dodatkowo turbosprężarka, dzięki której jednostka napędowa generuje 210 KM. W Polsce sprzedawany jest Veloster z motorem 140-konnym i manualną skrzynią biegów. Oprócz 6-biegowej, manualnej skrzyni biegów na niektórych rynkach dostępna jest też 6-biegowa, ale dwusprzęgłowa, zautomatyzowana skrzynia.

W Polsce Veloster oferowany jest z trzema poziomami wyposażenia: Classic, Style i Premium. Najniższy poziom Classic zawiera takie elementy, jak: przednie i boczne poduszki powietrzne, kurtyny powietrzne, ABS, ESP, immobiliser, elektrycznie sterowane wszystkie szyby, elektronicznie sterowana klimatyzacja, komputer pokładowy czy radio z odtwarzaczem plików MP3.

Między innymi dzięki wymienionym wyżej elementom bezpieczeństwa oraz sztywnej konstrukcji Hyundai Veloster należy do jednych z najbezpieczniejszych samochodów. W teście przeprowadzonym w 2011 roku przez Euro NCAP Hyundai Veloster otrzymał najwyższą możliwą notę 5 gwiazdek.

W Polsce Velostera można nabyć za cenę minimum 83 500 zł (stan z 18.12.2011 r.).