Co z paliwem po 5,19 zł? Rząd ma odpowiedź

Po przedwyborczej zapowiedzi Donalda Tuska, kierowcy mogli spodziewać się szybkiej i radykalnej zmiany. Polska miała szybko stać się zieloną wyspą na mapie cen paliw w Europie, a cena 5,19 zł na pylonach nie miała być niczym nadzwyczajnym. Kiedy tak się stanie? Najprawdopodobniej nigdy, co przyznaje sam rząd.

15 października okazało się, że wielu kierowców nie wierzy w przejrzystość cen paliw15 października okazało się, że wielu kierowców nie wierzy w przejrzystość cen paliw
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
Tomasz Budzik

Niezadowolenie kierowców to mocna karta, którą wprawny polityk może wygrać w boju o wysoką stawkę. W połowie 2022 r. Donald Tusk stwierdził, że Orlen wykorzystuje zmotoryzowanych, a gdyby on rządził, cena paliwa wynosiłaby 5,19 zł za litr.

Brak zaufania do przejrzystości polityki cenowej największego polskiego koncernu paliwowego był wśród kierowców bardzo częsty. Wystarczy wspomnieć o tym, że 15 października 2023 r., w dniu wyborów parlamentarnych, przed zamknięciem lokali wyborczych na stacjach Orlenu, który wówczas oferował paliwo w zastanawiająco korzystnej cenie, ustawiły się długie kolejki. Zresztą niedługo po wyborach ceny paliw wzrosły i do tej pory nie wróciły do notowanych wówczas poziomów. A jak będzie teraz?

Skoro poważny polityk wielkiego formatu zadeklarował obniżki cen paliw, to na pewno należy się tego spodziewać, prawda? Takie właśnie pytanie zadali stronie rządowej opozycyjni posłowie PiS-u. Parlamentarzyści chcieli informacji na temat rodzaju "bardzo konkretnych" działań w tej kwestii, które obiecano przed wyborami. Stanowisko rządu może zaskakiwać.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Volkswagen Passat - ile zostało w nim Passata?

Jarosław Neuman, odpowiadający na interpelację w imieniu Ministerstwa Finansów, stwierdził, że ceny paliw zależą od mechanizmów rynkowych i nie są odgórnie ustalane przez rząd. Ten, nawet gdyby chciał, w zasadzie nie ma pola manewru. "Na cenę detaliczną paliw wpływają: koszty surowców, koszty produkcji, marże nakładane przez producentów oraz podmioty dokonujące obrotu tymi paliwami, kurs złotego w stosunku do dolara oraz podatek VAT i kwotowy podatek akcyzowy, który nie jest zależny od ceny danego paliwa silnikowego" – czytamy w odpowiedzi na interpelację.

Rząd nie może na stałe obniżyć VAT-u na paliwo lub z niego zrezygnować, bo kwestie te regulują przepisy Unii Europejskiej. W odpowiedzi na interpelację czytamy także, że trwa postępowanie, w wyniku którego zostanie wyłoniony nowy prezes Orlenu oraz nowy zarząd. Może więc to pomoże? Też raczej nie.

Jak czytamy w odpowiedzi, "Minister Aktywów Państwowych (…), działając jako akcjonariusz Skarbu Państwa, nie ma uprawnień do ingerowania w prowadzenie spraw Spółki, także w zakresie kształtowania cen paliw".

Jeszcze bardziej zaskakiwać może inne ze stwierdzeń zawartych w odpowiedzi. "Z przedstawionych przez Ministra Aktywów Państwowych informacji wynika, że Orlen S.A. niezmiennie dąży do tego, aby zapewnić swoim klientom atrakcyjne ceny paliw, a w kształtowaniu swojej polityki cenowej, bierze także pod uwagę obiektywne i niezależne od spółki czynniki rynkowe, zarówno te działające w skali globalnej, jak i w ramach poszczególnych rynków lokalnych. Niewskazane są działania polegające na stosowaniu marż wynikających z czynników pozabiznesowych".

Otwarte pozostaje pytanie o to, czy obecny minister aktywów państwowych pozytywnie ocenia jedynie działania Orlenu po wyborach, czy też również te przed nimi. Pewne jest jednak to, że nie ma co spodziewać się paliwa po 5 zł na polityczne żądanie.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Plaga kradzieży w Polsce. Złodzieje znaleźli sobie nowy cel
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Prawdziwa plaga w Polsce. Takich kierowców są tysiące
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Mazda wygrywa w sądzie z Krajową Informacją Skarbową. Hybrydy z niższą akcyzą
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Eksperci o sytuacji na stacjach. Wiemy, jak będzie pod koniec miesiąca
Eksperci o sytuacji na stacjach. Wiemy, jak będzie pod koniec miesiąca
Kultowa Škoda 1000 MBX powraca jako koncept
Kultowa Škoda 1000 MBX powraca jako koncept
Wideo: Zgubił koło na przejeździe kolejowym. Niewiele zabrakło do tragedii
Wideo: Zgubił koło na przejeździe kolejowym. Niewiele zabrakło do tragedii
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Rosjanie próbują wskrzesić kolejną markę. To chiński SUV w przebraniu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu
Top 10 samochodów w Europie. Niespodzianka na pierwszym miejscu