Co oznaczają skróty ICE, HEV, PHEV i BV przy opisie samochodów?
06.04.2023 11:28, aktual.: 06.04.2023 15:56
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Jeep ma już w ofercie model Avenger w dwóch wersjach: ICE i BV. Oba te skróty mogą wydawać się tajemnicze, zwłaszcza osobom nie interesującym się motoryzacją. To dlatego, że marketingowo stosuje się je bardzo rzadko, są natomiast używane w dokumentach homologacyjnych i przepisów prawa. Wyjaśniamy.
ICE to skrót od internal combustion engine, czyli wprost: silnik spalania wewnętrznego, co w uproszczeniu oznacza silnik spalinowy. ICE to skrót używany bardzo rzadko przez producentów samochodów w marketingu i w odniesieniu do klientów, czyli w cennikach, katalogach czy opisach modeli. Natomiast stosowany niemal zawsze w różnego rodzaju dokumentacji czy przepisach prawa za granicą. Rzadziej używa się określenia IC Engine, co oznacza dokładnie to samo. Dlatego Jeep mógł zaskoczyć takim właśnie oznaczeniem Avengera.
Drugim "tajemniczym" skrótem jest BV, co oznacza battery vehicle, czyli samochód bateryjny. Częściej używa się jednak skrótu BEV (battery Electric vehicle). Chodzi oczywiście o pojazd elektryczny, ale BV lub BEV to skróty ściśle precyzujące rodzaj pojazdu. Ogólnym określeniem stosowany względem każdego samochodu na prąd jest EV (electric vehicle). Natomiast samochód elektryczny nie musi być na baterie. Może to być także auto z ogniwami paliwowymi na wodór, które też jest elektrycznym, tylko ma własną "elektrownię" i nie trzeba go ładować. Precyzyjne określenie dla takiego pojazdu to FCEV, czyli fuel cell electric vehicle.
A jak jest z hybrydami?
Wśród hybryd też istnieje dokładny podział zależny od rodzaju napędu. Klasyczna hybryda to HEV (hybrid electric vehicle). Tu nie ma znaczenia czy mamy do czynienia z hybrydą szeregową, równoległą czy równoległo-szeregową, bo chodzi wyłącznie o zasadę, w której do samej jazdy wykorzystuje się silnik spalinowy (ICE) oraz elektryczny. Jeśli w pewnych okolicznościach oba te silniki pracują razem, ale są też sytuacje, kiedy auto napędza sam silnik elektryczny, to mamy do czynienia z pojazdem HEV, czyli tzw. klasyczną hybrydą.
Są jednak inne odmiany samochodów hybrydowych. Jedną z nich jest MHEV, czyli mild hybrid electric vehicle, czyli po polsku tzw. miękka hybryda. W praktyce jest to samochód z napędem czysto spalinowym, ale wspomaganym silnikiem elektrycznym. Różnica techniczna pomiędzy HEV i MHEV jest taka, że silnik elektryczny nie ma bezpośredniego połączenia z układem przeniesienia napędu, lecz jest połączony tylko z silnikiem, co oznacza, że nie ma możliwości jazdy z napędem wyłącznie elektrycznym. Praktycznie zawsze też moc takiego silnika na prąd jest niewielka.
Innym rodzajem hybryd jest PHEV, czyli plug-in hybrid electric vehicle. To hybryda z większym niż w klasycznej akumulatorem trakcyjnym, ale kluczową cechą PHEV jest możliwość ładowania go ze źródła zewnętrznego. Dzięki temu taka hybryda może przejechać nawet kilkadziesiąt kilometrów wyłącznie na napędzie elektrycznym, a dodatkowo da się zmagazynowaną w akumulatorze energię wykorzystać wtedy, kiedy chcemy, a nie jak w klasycznej hybrydzie nie mając na to wpływu. Co ciekawe, producenci samochodów często używają określenia PHEV w nazwach i komunikacji z klientem, w przeciwieństwie do MHEV czy HEV, a tym bardziej BEV czy ICE.
Co jeszcze ciekawsze, często producenci samochodów stosują określenie "samochód elektryczny" względem hybryd plug-in. Przykładowo, takie pojazdy jak BMW i3 z tzw. range extenderem są (szeregowymi) hybrydami PHEV, ponieważ silnik spalinowy bierze czynny udział w samej jeździe, choć nie napędza bezpośrednio kół samochodu.